Automatisk låsning av dörrarna efter start över 15 km/t

I detta forum skriver vi om Skoda Kamiq.
Matslen
Bilmodell: Kamiq. 1,5 Scoutline, 2023
Kontakt:

Automatisk låsning av dörrarna efter start över 15 km/t

Inlägg av Matslen »

Jag är en nybliven ägare till en Kamiq. Så här långt är jag jättenöjd med bilen.
Dock har jag en liten fråga. Är det möjligt att koppla ifrån den automatiska låsningen av dörrarna vid start av körning?
Det verkar som om det är hårdkodat att den alltid låser dörrarna. Har gått igenom alla menyer, men inte hittat att man kan avaktivera det. Finns en meny som heter "låsning av dörrar", tror jag, men ingen inställning för avaktivering av den automatiska låsningen.
I handboken står: "Automatisk låsning av bilen, kan göra det svårt för hjälpande personer att ta sig in i bilen i händelse av en trafikolycka eller nödsituation."
Men det står inget om hur man avaktiverar funktionen. Det är den första bil jag har som det inte verkar vara möjligt att själv bestämma hur man vill ha det.
Har även kollat på andra europeiska forum och där läst att andra också undrar samma sak som jag, men det var på andra Skoda modeller, tror jag, någon elbil. Kanske har det ändrats på senare årsmodeller, min är 2023.
Detta är ju egentligen bara en bagatell, man kan ju själv låsa upp dörrarna direkt igen, om man så önskar. Men lite irriterande är det.
staffanss11
Bilmodell: Kamiq
Kontakt:

Re: Automatisk låsning av dörrarna efter start över 15 km/t

Inlägg av staffanss11 »

Jag har samma "problem, vill ha bort låsningen under färd. Har någon hittat en lösning?
Skriv svar