Hej.
Har en Superb från 2018 som jag någon gång om året fyllt på lite kylarvätska på men inte tänkt mer på det. Nu har den börjat läcka mer. på 1-4 veckor är expansionskärlet tomt, bilen varnar och jag fyller på men det upprepar sig.
Med kall och nystartad bil ser avgaserna helt färglösa ut, alltså ingen vit rök eller så. Motoroljan byttes för ett par månader sen och ser också helt fin och svart ut.
Inget läckage under bilden vad jag kan se (står i varmgarage). Kan heller inte se något läckage i slangar men har bara gjort en enkel inspektion med lampa i motorrummet.
Hur går jag vidare?
Kylarvätska läcker / försvinner men jag hittar ingen läcka
-
martinradbo
- Bilmodell: Skoda Suberb Kombi 2018
- Kontakt:
-
jimmyspets
- Bilmodell: Kodiaq
- Kontakt:
Re: Kylarvätska läcker / försvinner men jag hittar ingen läcka
Öppna motorhuven när bilen är kall, starta motorn och titta på om det läcker ur någon slang när vätskan expanderar.
Hittade en liten läcka så på en SAAB jag hade för 25 år sedan.
Hittade en liten läcka så på en SAAB jag hade för 25 år sedan.
-
Jonas H
- Bilmodell: Superb
- Kontakt:
Du har väl löst detta redan men jag bytte nyss vattenpump efter att ha haft samma symptom. Det var inget som syntes men det gick snabbt till att behöva fylla på ofta.
-
martinradbo
- Bilmodell: Skoda Suberb Kombi 2018
- Kontakt:
Sorry att jag inte återkommit i tråden, har missat att ni svarat.
Problemet är dock inte löst.
Bilen är en Skoda superb från 2018 som förlorar mycket kylarvätska. Fyller på kanske 1 liter/vecka eller mer.
Som förare är upplevelsen att det inte sker hela tiden. Ibland kan jag köra flera dagar utan problem. Även vid kontroll av nivån på expansionskärlet så är det bra. Men så plötsligt är kärlet tomt och jag fyller på en knapp liter.
Oljan ser fin ut, avgaserna likaså.
En provtryckning gjordes med tryckfall. När EGR-kylaren som sitter framtill på motorn kopplades bort så blev det bättre varför verkstaden trodde det var fel på EGR-kylaren i fråga. Den är nu bytt och kanske det är ngt bättre men tyvärr kvarstår problemet.
Det sitter en "värmefilt" på oljetråget som är mättat med fukt, troligen spolarvätska. Som sen rinner vidare ner på plastskyddet som sitter under hela motorrummet, också med lite sugande material på sig. Så båda dessa är rejält blöta och det känns som smutsig glukol när det får rinna av i en behållare. Så det borde komma nånstans där.
På tomgång inne i garaget så droppar det sakta enligt filmen. Det är alltså svänghjulet på motorn man ser. Väldigt trångt att se bra ovanifrån, men tycker inte det finns nåt läckage ovanifrån, funderar på om det kan vara via själva svänghjulet, men har ingen aning om det går nån kyl-kanal där?
Skulle tro att det läcker lite mer när man kör ute på vägarna, men svårare att dokumentera och se så klart.
Alla tips tas tacksamt emot. Både mer eller mindre troliga. Interna läckage ska inte uteslutas (till olja eller avgaser) men det är inte huvudspåret just nu.
Förstår att bilden inte är lätt att tyda, men det man ser är att det droppar från under "svänghjulet"
Problemet är dock inte löst.
Bilen är en Skoda superb från 2018 som förlorar mycket kylarvätska. Fyller på kanske 1 liter/vecka eller mer.
Som förare är upplevelsen att det inte sker hela tiden. Ibland kan jag köra flera dagar utan problem. Även vid kontroll av nivån på expansionskärlet så är det bra. Men så plötsligt är kärlet tomt och jag fyller på en knapp liter.
Oljan ser fin ut, avgaserna likaså.
En provtryckning gjordes med tryckfall. När EGR-kylaren som sitter framtill på motorn kopplades bort så blev det bättre varför verkstaden trodde det var fel på EGR-kylaren i fråga. Den är nu bytt och kanske det är ngt bättre men tyvärr kvarstår problemet.
Det sitter en "värmefilt" på oljetråget som är mättat med fukt, troligen spolarvätska. Som sen rinner vidare ner på plastskyddet som sitter under hela motorrummet, också med lite sugande material på sig. Så båda dessa är rejält blöta och det känns som smutsig glukol när det får rinna av i en behållare. Så det borde komma nånstans där.
På tomgång inne i garaget så droppar det sakta enligt filmen. Det är alltså svänghjulet på motorn man ser. Väldigt trångt att se bra ovanifrån, men tycker inte det finns nåt läckage ovanifrån, funderar på om det kan vara via själva svänghjulet, men har ingen aning om det går nån kyl-kanal där?
Skulle tro att det läcker lite mer när man kör ute på vägarna, men svårare att dokumentera och se så klart.
Alla tips tas tacksamt emot. Både mer eller mindre troliga. Interna läckage ska inte uteslutas (till olja eller avgaser) men det är inte huvudspåret just nu.
Förstår att bilden inte är lätt att tyda, men det man ser är att det droppar från under "svänghjulet"
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Cad
- Kontakt:
Hade samma problem på min superb-16 diesel som gått 16000 mil, och det var vattenpumpen som var helt skrot i lagret. Bytte den och samtidigt kamremssats och multiremsats, och nu läcker den inte mer
-
Silver_Bullet
- Kontakt:
Kolla upp oljekylaren som sitter vid oljefiltret. Oljekylaren är av aluminium som är monterad mot oljefilterhållare.
Den är gjord av composite plast.
Den kan vara trasig eller så gummipackningen som get upp.
Den är gjord av composite plast.
Den kan vara trasig eller så gummipackningen som get upp.
-
Superb18
- Bilmodell: Skoda Superb 280hk
- Kontakt:
Cad skrev:
> Hade samma problem på min superb-16 diesel som gått 16000 mil, och det var
> vattenpumpen som var helt skrot i lagret. Bytte den och samtidigt
> kamremssats och multiremsats, och nu läcker den inte mer
Vad fick man betala för byte av bara vattenpumpen?
> Hade samma problem på min superb-16 diesel som gått 16000 mil, och det var
> vattenpumpen som var helt skrot i lagret. Bytte den och samtidigt
> kamremssats och multiremsats, och nu läcker den inte mer
Vad fick man betala för byte av bara vattenpumpen?