Går ej att ladda bilen med förinställning efter uppgradering 3.7
-
Autobahnloket
- Bilmodell: Skoda Enyaq
- Kontakt:
Går ej att ladda bilen med förinställning efter uppgradering 3.7
Hej,
har en Enyaq 80X Sportline från 2022 där vi nyligen hade bilen inlämnad för uppdatering till mjukvara 3.7.
Nu har vi upptäckt att det inte går att ställa in laddaren hemma på en tid, exempelvis natten, för att börja ladda. Bilen sätter inte igång att ladda utan förblir oladdad. Det går endast att ladda direkt.
Har en Tesla där detta fungerar perfekt så det är därmed inget fel på vår laddare (Charge Amps Halo).
Verkstaden säger att detta kan ha med GDPR att göra vilket låter som en saga för mig. Vad skulle det ha med säkerhet och användardata att göra?
Någon annan som haft detta fel - det är ju väldigt irriterande att inte kunna välja vilken tid på dygnet jag vill kunna ladda bilen, inte minst just nu med idel minuspriser på elen.
har en Enyaq 80X Sportline från 2022 där vi nyligen hade bilen inlämnad för uppdatering till mjukvara 3.7.
Nu har vi upptäckt att det inte går att ställa in laddaren hemma på en tid, exempelvis natten, för att börja ladda. Bilen sätter inte igång att ladda utan förblir oladdad. Det går endast att ladda direkt.
Har en Tesla där detta fungerar perfekt så det är därmed inget fel på vår laddare (Charge Amps Halo).
Verkstaden säger att detta kan ha med GDPR att göra vilket låter som en saga för mig. Vad skulle det ha med säkerhet och användardata att göra?
Någon annan som haft detta fel - det är ju väldigt irriterande att inte kunna välja vilken tid på dygnet jag vill kunna ladda bilen, inte minst just nu med idel minuspriser på elen.
-
@ndread
- Bilmodell: Enyaq 80x sportline
- Kontakt:
Re: Går ej att ladda bilen med förinställning efter uppgradering 3.7
Har läst något om landsproblem efter uppdatering till ME 3.7 någonstans på enyaqforums.co.uk/index.php
Vet inte om det var samma problem. Men en del har fått ta bort och sätta tillbaka en viss säkring för att laddningen skulle fungera så som det är tänkt.
Vet inte om det var samma problem. Men en del har fått ta bort och sätta tillbaka en viss säkring för att laddningen skulle fungera så som det är tänkt.
-
@ndread
- Kontakt:
https://www.enyaqforums.co.uk/viewtopic.php?t=2720
-
Kalejdokom
- Bilmodell: Enyaq iV80 Sportline
- Kontakt:
Jag har också Halo och föredrar att använda schemaläggaren i Charge Amps app eller websida istället för Skodas app som ju tyvärr fortfarande är rätt så kass...
-
bmw_ixen
- Bilmodell: Enyaq iV80
- Kontakt:
Det är nog samma för mig och easee.
Började leka i bilens laddinställningar (föredragen laddtid?) för ett par dar sen och då laddade den rätt. Men även med inställd föredragen tid till 00:05 till 07:00 så började den ladda direkt. Stoppade laddningen då och bilen laddade på sen på föredragen tid.
Har undvikit detta för ev. Problem när man ska ladda på väg och laddning inte startar... Men det är säkert obefogad oro.
Började leka i bilens laddinställningar (föredragen laddtid?) för ett par dar sen och då laddade den rätt. Men även med inställd föredragen tid till 00:05 till 07:00 så började den ladda direkt. Stoppade laddningen då och bilen laddade på sen på föredragen tid.
Har undvikit detta för ev. Problem när man ska ladda på väg och laddning inte startar... Men det är säkert obefogad oro.
-
Kalejdokom
- Kontakt:
Jag fick min uppgraderad till 3.7 igår. Har inte testat att ladda ännu med den nya programvaran...
-
bjorn2022
- Bilmodell: Skoda Enyaq IV-60
- Kontakt:
Upptäckte också efter 3.7 att laddningen valfri tid på natten i infotainment systemet inte nu fungerar längre. Hopplöst dåligt!
-
bmw_ixen
- Kontakt:
Jag drog säkringen som nämndes ovan. Efter det så har allt funkat med fördröjd laddning, både i bilen och easee.
-
ture_67
- Bilmodell: Enyaq 85x
- Kontakt:
Jag har ett annat problem. Tog ut en ny 85x veckan efter midsommar och den har rullat knappt 500 mil så här långt.
Är för övrigt jättenöjd med bilen.
Men det är något knas med att bilen (eller appen) ändrar laddnivån själv. Kollade både i bilens display och även i appen att laddnivån var inställd på 80%. Likt förbaskat har den laddat till 100% i natt. Och den är inställd på ”Batterivårdsläge” både i bilen och appen.
Någon mer som har varit utför detta? Det har hänt flera gånger. Kan det vara mitt Tibberabonnemang som jäklas med bilen?
Är för övrigt jättenöjd med bilen.
Men det är något knas med att bilen (eller appen) ändrar laddnivån själv. Kollade både i bilens display och även i appen att laddnivån var inställd på 80%. Likt förbaskat har den laddat till 100% i natt. Och den är inställd på ”Batterivårdsläge” både i bilen och appen.
Någon mer som har varit utför detta? Det har hänt flera gånger. Kan det vara mitt Tibberabonnemang som jäklas med bilen?
-
@ndread
- Kontakt:
ture_67 skrev:
> Jag har ett annat problem. Tog ut en ny 85x veckan efter midsommar och den
> har rullat knappt 500 mil så här långt.
> Är för övrigt jättenöjd med bilen.
> Men det är något knas med att bilen (eller appen) ändrar laddnivån själv.
> Kollade både i bilens display och även i appen att laddnivån var inställd
> på 80%. Likt förbaskat har den laddat till 100% i natt. Och den är inställd
> på ”Batterivårdsläge” både i bilen och appen.
> Någon mer som har varit utför detta? Det har hänt flera gånger. Kan det
> vara mitt Tibberabonnemang som jäklas med bilen?
Tror det är appen som buggar och ändrar inställningarna. Har tidigare haft det flera gånger....
> Jag har ett annat problem. Tog ut en ny 85x veckan efter midsommar och den
> har rullat knappt 500 mil så här långt.
> Är för övrigt jättenöjd med bilen.
> Men det är något knas med att bilen (eller appen) ändrar laddnivån själv.
> Kollade både i bilens display och även i appen att laddnivån var inställd
> på 80%. Likt förbaskat har den laddat till 100% i natt. Och den är inställd
> på ”Batterivårdsläge” både i bilen och appen.
> Någon mer som har varit utför detta? Det har hänt flera gånger. Kan det
> vara mitt Tibberabonnemang som jäklas med bilen?
Tror det är appen som buggar och ändrar inställningarna. Har tidigare haft det flera gånger....
-
Lasse71
- Bilmodell: Skoda enyaq iv 80x sportline
- Kontakt:
bmw_ixen skrev:
> Jag drog säkringen som nämndes ovan. Efter det så har allt funkat med
> fördröjd laddning, både i bilen och easee.
Vilken säkring pratar vi om. Jag har samma problem och vill prova om det funkar för mig också.
> Jag drog säkringen som nämndes ovan. Efter det så har allt funkat med
> fördröjd laddning, både i bilen och easee.
Vilken säkring pratar vi om. Jag har samma problem och vill prova om det funkar för mig också.
-
bmw_ixen
- Kontakt:
Det ligger en länk ovan i tråden. Annars har jag bifogat bild från länken.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Lasse71
- Bilmodell: Skoda enyaq iv 80x sportline
- Kontakt:
-
Lasseman70
- Bilmodell: Enyaq
- Kontakt:
Nu har jag också testat att ta ur och sätta i säkring nr 3.
Laddat med schema på Charge Amp Halo en gång efter det och det funkade då.
Fick vita blinkningar vid ladduttaget när jag satte i sladden som det ska bli men sen gick det över till rött en stund innan det slocknade. Lät det bara vara och laddningen satte igång på inställd tid.
Frågade om det på verkstaden innan jag hittade den här tråden ( ny Skoda-ägare och därmed ny på forumet ) och dom trodde det var appen till laddaren som strulade.
Konstigt att dom inte har fått info om detta när det verkar vara ett rätt vanligt strul efter att dom lagt in 3.7 programversion.
Tackar för hjälpen i den här tråden !
Laddat med schema på Charge Amp Halo en gång efter det och det funkade då.
Fick vita blinkningar vid ladduttaget när jag satte i sladden som det ska bli men sen gick det över till rött en stund innan det slocknade. Lät det bara vara och laddningen satte igång på inställd tid.
Frågade om det på verkstaden innan jag hittade den här tråden ( ny Skoda-ägare och därmed ny på forumet ) och dom trodde det var appen till laddaren som strulade.
Konstigt att dom inte har fått info om detta när det verkar vara ett rätt vanligt strul efter att dom lagt in 3.7 programversion.
Tackar för hjälpen i den här tråden !
-
bmw_ixen
- Kontakt:
Jag brukar hänvisa till andra källor (forum) än deras interna kundfeldatabas om de har nått sånt...
Men de har alltid småflinat å sagt att man inte ska tro på allt som skrivs på nätet.
Men de har alltid småflinat å sagt att man inte ska tro på allt som skrivs på nätet.
-
Kalejdokom
- Kontakt:
Jag inser att jag också har detta problem med laddning vid programmerad start i laddboxen. Något särskilt att tänka på när man tar bort säkringen? Hur länge? Ska man göra något med bilens inställningar före, under eller efter bytet? Slå på tändning? ...
-
bmw_ixen
- Kontakt:
Jag gjorde inget med inställingar före eller efter. Låt bilen landa och stänga ner ordentligt 5-10 min för säkerhets skull. Ryck sen säkringen och och gå ett par varv runt bilen, sen borde det vara klart att sätta tillbaka säkringen igen.
-
Kalejdokom
- Kontakt:
Tack för svar! Kanske bäst ändå att sparka lite på däcken när man ändå går runt bilen, bara för att... 
-
Kalejdokom
- Kontakt:
Tog ur säkringen i eftermiddags. Fyllde på spolarvätska istället för att gå runt bilen och sparka på däcken. Satte tillbaks säkringen, satte i laddkabeln och programmerade laddboxen att starta kl 23.00.
Kollade just appen för laddaren - och jodå, kl 23.00 startade laddningen som programmerat. Fantastiskt bra att fått ordning på detta - tack för tips och hjälp!
Kollade just appen för laddaren - och jodå, kl 23.00 startade laddningen som programmerat. Fantastiskt bra att fått ordning på detta - tack för tips och hjälp!
-
bmw_ixen
- Kontakt:
Gött att det funkade! :-)