Tänkte bara belysa det faktum att hastighetsmätaren på de flesta bilar visar ganska rejält mycket mer än vad man verkligen kör i.
Mätte på min octavia (med en GPS) och konstaterade att hastighetsmätaren visar cirka 10% för hög hastighet...
Detta leder till att 100 på mätaren är lagliga 90 km/h. Och att 155 på mätarn kan motsvara 139.5 km/h på riktigt (böter istället fö indraget körkort på en 110-väg :-)
Någon annan som mätt sin mätare?
Har mätt på någon bil där avvikelsen inte var densamma (i procent) genom hela hastighetsregistret (udda).
Köra fort / missvisande hastighetsmätare
-
hilber
- Bilmodell: Skoda Octavia 1.8t
- Kontakt:
-
Thomas Gehlhaus (Howzer)
Sv:Köra fort / missvisande hastighetsmätare
Jäpp, jag har mätt. Vid 239 km/h på GPS:en var hatighetsmätarens nål utanför skalan! *ler*
Min mätare visar mellan 5 och 10 procent fel beroende på om jag kör på sommar- eller vinterdäck.
Min mätare visar mellan 5 och 10 procent fel beroende på om jag kör på sommar- eller vinterdäck.
-
larba
- Bilmodell: Octavia RS 2 Kombi
- Kontakt:
Sv:Köra fort / missvisande hastighetsmätare
Antar att däckdimensionen spelar väldigt stor roll i det hela.
17"-däck borde ju få betydligt större omkrets än 15", även om profilhöjden är procentuellt sett lägre. Och större omkrets innebär "mindre på mätaren"... :)
17"-däck borde ju få betydligt större omkrets än 15", även om profilhöjden är procentuellt sett lägre. Och större omkrets innebär "mindre på mätaren"... :)
-
jonasj
- Bilmodell: RS Combi
- Kontakt:
Sv:Sv:Köra fort / missvisande hastighetsmätare
Dimensioner på däck behöver inte påverka... har du bara rätt rullomkrets är det grönt, dvs mätaren visar rätt. Sen är det så att de flesta bilars mätare visar något lägre än vad man faktiskt kör. Min RS med 18" har jag kontrollerat och felet ligger kring 3% för att bli större och större ju fortare man kör. dvs den visar fortare än jag faktiskt kör.
Håller man sig till mätaren och +30 för att klara kortet så är man ju rätt safe i alla lägen men börjar man gå på exakteheter har man ju inga marginaler kvar att spela på....
Håller man sig till mätaren och +30 för att klara kortet så är man ju rätt safe i alla lägen men börjar man gå på exakteheter har man ju inga marginaler kvar att spela på....
-
Nisse
- Bilmodell: Volvo S60
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Köra fort / missvisande hastighetsmätare
270 på mätaren gav 250 i kliman's systemtest.
-
jensa
- Bilmodell: Cupra R
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Köra fort / missvisande hastighetsmätare
Har kollat med vag-com.
Diffar 6-10 km/h
Diffar 6-10 km/h