kylvätska ?
-
luke_93
- Bilmodell: Octavia Ambiente
- Kontakt:
kylvätska ?
okunning som jag är vill jag bara ställa frågan den röda vätskan till vänster om där det står g12 på behållaren. De ska ju va kylvätska eller?. Min är röd och man får tydlingen inte blanda med andra färger. köper man den på stationen är den oftast blå och ska man bara fylla på eller måste man byta ut den gamla på på något sätt
-
SkodaRs2003
- Bilmodell: BMW M3
- Kontakt:
Sv:kylvätska ?
japp, det är glykolen som du fyller på där....
det finns röd glykol på mackarna
du ska absolut inte blanda blå och röd glykol
det finns röd glykol på mackarna
du ska absolut inte blanda blå och röd glykol
-
Breitling
- Bilmodell: GSX-R 1000
- Kontakt:
Samt att den röda byter man aldrig ut som man gjorde med den gröna som hade bytesintervall
-
euroberra
- Bilmodell: Skoda Felicia -99
- Kontakt:
Den röda "G12" brukar finnas på OKQ8, just so you know ;)
-
OctaviaT
- Bilmodell: Skoda Octavia 1.8 T -00
- Kontakt:
Sv:Sv:kylvätska ?
Blandar man röd och blå brukar den bli brun och konstig, inte att rekommendera!
-
T08R
- Bilmodell: Superb
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:kylvätska ?
Farsan blandade röd och blå glykol i sin Volvo. Hela kylsystemet blev som smör/sirap i konsistemsen när det blev kallt ösen på vintern. Blandningen blev brun. Va ett jä**a he****te att få ur sörjan ur kylsystemet. Man ville ju inte skruva isär hela systemet... Jag löste det (efter många försök) med lätt blandning av Whitsprit och vatten. Ca 1dl till 4 liter vatten. Det löste upp sörjan. Efter det så spolade vi systemet flera gånger med rent vatten innan vi fyllde på ny fin röd glykol. Problemet med Volvo är att deras longlift glykol är blå (eller om det va grön) så det syns inte mycket skilnad mot den gamla sorten.
Det finns att köpa glykol på VAG som heter G12+ (plus), den glykolen är blandbar med både nya och gamla glykolen, så då behöver man inte va orolig.
Skrev ovanstående i syfte att varna för att ka till biltema och köpa billigaste glykolen man kan hitta. Det blir dyrare (om man nu inte känner någon som jobbar gratis med bilen). Säger inte att man ska köpa där det är dyrast, men köp där ni är säkra på att ni får rätt.
Det finns att köpa glykol på VAG som heter G12+ (plus), den glykolen är blandbar med både nya och gamla glykolen, så då behöver man inte va orolig.
Skrev ovanstående i syfte att varna för att ka till biltema och köpa billigaste glykolen man kan hitta. Det blir dyrare (om man nu inte känner någon som jobbar gratis med bilen). Säger inte att man ska köpa där det är dyrast, men köp där ni är säkra på att ni får rätt.