Sneslitna däck!

I detta forum skriver vi om Skoda Enyaq.
bmw_ixen
Bilmodell: Enyaq iV80
Kontakt:

Sneslitna däck!

Inlägg av bmw_ixen »

Tog av sommardäcken i helgen och monterade vinterdäcken. Hade en liten aning om att jag ev. Behövde byta bakdäcken, men såga att de nog hade en halv sommar kvar, till jag såg corden på den ena däckets insida. 3500 mil är det nog i däcken. Måste va nått galet med hjulinställningen???
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
@ndread
Bilmodell: Enyaq 80x sportline
Kontakt:

Re: Sneslitna däck!

Inlägg av @ndread »

Fråga hos någon seriös däckförsäljare. Tycker emellertid att det ser ut att vara slitet rätt långt ner(?). Om hjulinställningen var fel borde väl själva rullytan ha slitits mer också om än ojämt...

..du kanske har skadad däcket på någon trottoarkant eller annan vass yta.
bmw_ixen
Kontakt:

Inlägg av bmw_ixen »

Var förbi hos min lokala däckguru nu ikväll med ett av vinterdäcken som hade ett läckage mellan fälg och ventil. Många små irriterande grejer just nu...
Men han hade aldrig sett nått liknade. Mätte tycket nu innan och det var jämt 2.45 på bägge bak med 4 minus grader ute. Fyllde ju i sommras till 2.7 - 3,0 eller liknade.

Som du säger, de är ju jämt slitna i övrigt och 2,45 är inte för lite tryck och bör inte orsaka detta slitage i så fall enligt honom. Han var inne på att det legat emot någonstans, men syns inget i hjulhuset som är avskaft. Även orimligt att något skulle råka studsa upp å ligga emot på bägge sidor. Utan att jag hade hört eller märkt det...
Användarvisningsbild
Enyaq noob
Bilmodell: Skoda Enyaq 85x 2025
Kontakt:

Inlägg av Enyaq noob »

Det ser ju ut som att skadan är begränsad åt vänster på däcket på bilden, dvs den följer inte hela däckets omkrets, och i så fall borde den ha uppkommit under mindre än ett helt hjulvarv. Alltså knappast något på bilen som stuckit ut och orsakat skadan, snarare något på vägen. En vass sten eller kant kanske, ev i samband med start.
bmw_ixen
Kontakt:

Inlägg av bmw_ixen »

Lite input från rejsa forumet är att däcket är överbelastat. Det funkar i de första 2-3000 milen, men sen orkar inte stommen och det blir denna udda förslitning.
Så i princip är bilen utrustad med däck som inte klarar livet på Enyaq hela däckets livslängd. Detta är i så fall lite oroande. Frågan är om man i så fall ska kika på annat märke om Pirelli inte orkar.

Eftersom jag saknar både reservhjul och lagningkit (går ju att komplettera, vilket jag redan delvis gjort just in case...) Men "seal inside" kan har känts tryggt, om det nu funkar...
bmw_ixen
Kontakt:

Inlägg av bmw_ixen »

Liten update.
Har haft bilen inne idag på kontroll. Bakvagnen stod lite fel och de har ansökt om att däcken går på garanti. Vi får se hur det blir med det...
Men tydligen har man ändrat på värdena från fabrik på bakvagn, så jag gissar att de sett ett för stort slitage på enyaq.
Så ett tips är att kolla upp er bakvagn. Ska försöka lägga upp en bild...
Senast redigerad av 1 bmw_ixen, redigerad totalt 7 gånger.
@ndread
Bilmodell: Enyaq 80x sportline
Kontakt:

Inlägg av @ndread »

bmw_ixen skrev:
> Liten update.
> Har haft bilen inne idag på kontroll. Bakvahnen stod lite fel och de har
> ansökt om att däcken går på garanti. Vi får se hur det blir med det...
> Men tydligen har man ändrat på värdena från fabrik på bakvagn, så jag
> gissar att de sett ett för stort slitage på enyaq.
> Så ett tips är att kolla upp er bakvagn. Ska försöka lägga upp en bild...

Vad har du för modell och när är den tillverkad?
bmw_ixen
Kontakt:

Inlägg av bmw_ixen »

2022 mars. 2wd.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar