Enyaq 85x effektavgiften

I detta forum skriver vi om Skoda Enyaq.
Tuffejalle
Bilmodell: Enyaq 85x
Kontakt:

Enyaq 85x effektavgiften

Inlägg av Tuffejalle »

Hej och hoppas allt är bra.

Har precis fått min nya 85x och undrar om jag kan ladda den långsamt så effektavgiften blir så låg som möjligt?
Jag har testat att ställa in den så den skall vara laddad till 06.00 från klockan 18.00 men den verkar ändå försöka maxa laddningen under ett par timmar istället för att dela upp laddningen jämt under 12 timmar.
Några förslag på lösning?

Tack på förhand,
Mvh
/Tuffe
@ndread
Bilmodell: Enyaq 80x sportline
Kontakt:

Re: Enyaq 85x effektavgiften

Inlägg av @ndread »

Du ställer det på laddaren eller i bilen där det finns ett val om att minska effekten. Kommer inte ihåg exakt vad som står....men det finns bara ett val som är relevant. Finns under inställningar för laddning.
Tuffejalle
Bilmodell: Enyaq 85x
Kontakt:

Inlägg av Tuffejalle »

Hej.

Jag har gjort det men då minskar jag laddningen till 5,5 Kw som jag fattat det men det vore ju toppen att kunna gå ännu lägre.
@ndread
Bilmodell: Enyaq 80x sportline
Kontakt:

Inlägg av @ndread »

Finns bara ett läge. Du kan säkert minska mer i laddaren. Laddar du i ett vanligt eluttag laddar 2.4 kW....så 5.5 kW är rätt lågt...
Kalejdokom
Bilmodell: Enyaq iV80 Sportline
Kontakt:

Inlägg av Kalejdokom »

Det finns en gräns för lägsta ström för att laddningen skall starta. Lite olika för olika bilar och jag vet inte vad som gäller för Enyaq. Men det brukar vara runt 6-8A. Jag har Charge Amp Halo laddare där man kan ställa in önskad laddström mellan 6 och 16A för varje laddsession. Kanske finns motsvarande i din laddbox?
Kalejdokom
Bilmodell: Enyaq iV80 Sportline
Kontakt:

Inlägg av Kalejdokom »

Men intressant och viktigt att anpassa laddningen efter effekttaxan. Man kan spara 1000-lappar per år. Vi har Ellevio och där räknas dessutom bara halva effekten mellan kl 22 och 06. Happy hour! 😀
Effekttaxan införs i januari.
Skriv svar