Navigation, ikoner och meddelnden

I detta forum skriver vi om Skoda Enyaq.
skodatech25
Bilmodell: Enyaq 85
Kontakt:

Navigation, ikoner och meddelnden

Inlägg av skodatech25 »

Jag har en Enyaq 85, tillverkad 2015/1 dvs den sista "utgåvan" före faceliften. Programvaruversion 5.2.
Jag har två frågor relaterat navigationen (Skodas inbyggda).
1. Om man har startskärm uppe i infotainmentsystemet, dvs då man har karta på halva skärmen och något annat på den andra halvan, får man förslag på resmål som två större ikoner. Dessa ändras varefter man kör men visar alltid två olika förslag. På dessa ikoner finns en mindre ikon som grafiskt visar kvarvarande laddningsnivå vid ankomst, grön/gul/röd. Någon som vet vid vilka gränsvärden denna byter färg? T.ex. grön -> gul (eller gul -> röd). Jag har letat igenom hela manualen utan att hitta någon info. Jag har också frågat den som sålde bilen till mig, och även Skoda Sverige. Ingen kan svara på detta.
2. Jag får upp varning att fartkamera har detekterats i infotainmentskärmen, och även som talad varning. Men, bara ibland fast jag passerar samma plats och från samma håll. Någon som vet om det finns några kriterier för att varning ska ges? T.ex. att man kör för fort då man kommer på visst avstånd från kameran, eller andra kriterier. Jag har frågat detta också till alla enligt fråga 1 men ingen har kunnat svara på det. Kamerorna visas inte alls på kartan som ikoner (jag har i alla fall inte lyckats få fram några sådana) men varning ges ibland som sagt.