Hej.
Någon som vet vad felet består i när släpvagnskopplingen är kopplad med släpet. Släpet har 13-polig kontakt.
Dessa 5 felmeddelande får jag;
Kontrollera bakljuset
Front Assist begränsat tillgänglig
Utkörningshjälpen är inte tillgänglig
Fel:ACC
Travel Assist inte tillgänglig just nu
Vet att några ej är tillgänglig när släpvagnskopplingen är ansluten, men inte alla.
Ibland så släcks alla utom;
Urstigningsvarning/Side assist/Utkörningshjälp är ej tillgängliga
Behövs någon speciell adapter eller speciell släpvagnskontakt?
Någon som vet?
Enyaq 85x 2025 210/82
Släpvagnskoppling genererar fel
-
RobRis
- Bilmodell: Enyaq 85x
- Kontakt:
-
@ndread
- Bilmodell: Enyaq 80x sportline
- Kontakt:
Re: Släpvagnskoppling genererar fel
Hej,
Jag får också "Kontrollera bakljuset" och tror det beror på släpvagnen och inte på bilen. Det är inget att bry sig om. Eftersom du har en släpvagn kopplad till bilen fungerar inte ultraljudsensorerna (eftersom släpet är ivägen) det är alltså normalt att Urstigningsvarning/Side assist/Utkörningshjälp inte fungerar.
Jag får också "Kontrollera bakljuset" och tror det beror på släpvagnen och inte på bilen. Det är inget att bry sig om. Eftersom du har en släpvagn kopplad till bilen fungerar inte ultraljudsensorerna (eftersom släpet är ivägen) det är alltså normalt att Urstigningsvarning/Side assist/Utkörningshjälp inte fungerar.
-
Lasseman70
- Bilmodell: Enyaq
- Kontakt:
Re: Släpvagnskoppling genererar fel
Jag får också felindikering på släpets belysning. 13-polig kontakt på släpet. Enl. alla kopplingsschema på släp jag sett ska höger belysning på släpet gå på ett stift och den vänstra på ett annat. Jag har kollat upp kopplingen på mitt släp och där har man kopplat släpets båda lampor på bara ett stift. Då tror ” lampcheck ” att det saknas en lampa och varnar.
Det finns ju belysningstestare på t.ex. Mekonomen att köpa och om en sån säger att hö/vä lampa är fel på men lyser när du kopplat den till bilen kan du ha orsaken till varningen i bilen där.
Det finns ju belysningstestare på t.ex. Mekonomen att köpa och om en sån säger att hö/vä lampa är fel på men lyser när du kopplat den till bilen kan du ha orsaken till varningen i bilen där.