Hej!
Jag har en Skoda Enyaq 85X årsmodell 2025 och har problem med kartsystemet. Bilen kom i min ägo 29/1 - 25. När farthållaren används så ska den läsa av hastighetsskyltar och följa gällande hastighet. Det fungerar ofta bra. Men många gånger när jag är ute på vägarna så lever den ett eget liv. Helt plötsligt så kan den bromsa ned från gällande hastighet eller öka farten trots att det inte finns någon skylt och det har inte nyligen varit några vägbyggen eller liknade.
Det mest otäcka är en sträcka på E18 mellan Västerås och Örebro där det är 110 km/h men helt plötsligt så bromsar den ned till 70 km/h.
Jag reser över hela Sverige i min tjänst så jag hittar hela tiden nya platser där situationer uppstår.
Jag har haft bilen inne på service för detta och nu sist så blev svaret att kartsystemet är inte tillräckligt utvecklat och SKODA gör inget åt detta innan dom får tillräckligt många rapporteringar.
Är det fler som känner till detta och kanske har någon lösning?
//Erik
Kartsystemet
-
AskaAskliden!
- Bilmodell: Skoda Enyaq 85x
- Kontakt:
-
rqu
- Bilmodell: Enyaq
- Kontakt:
Re: Kartsystemet
Det ar det första jag gjorde, att stänga av den funktionen för farthållaren. Helt livsfarlig. Den gasade till 50 på en 30-sträcka också, helt galet Annars för själva navigeringen kör jag bara ned Android Auto.
-
AskaAskliden!
- Bilmodell: Skoda Enyaq 85x
- Kontakt:
Tack för ditt svar. Ja man kan ju få hicka för mindre när bilen kan börja öka eller minska utan synbar anledning. Då ska jag kolla detta med att stänga av funktionen och har också varit inne på att köra Android Auto.
-
rqu
- Kontakt:
Däremot har jag kvar den vanliga adaptiva funktionen som även utan farthållare drar ner på hastigheten inför rondeller och korsningar och hastighetssänkningar. Man får dutta till med gasen för att överrida om man vill mera glida över i lite för hög hastighet en bit. Älskar att rulla, gillar skarpt att den går tillbaka till ingen regenerering också med paddlarna så jag kan rulla lagom långsamt senare. Har en 2023 års modell av 80x.
Det var relativt enkelt att ändra i menyn för att den skulle sluta finns sig med farthållaren, kommer inte ihåg exakt men nån stans där i Assistanssystemet måste det ha varit.
Det var relativt enkelt att ändra i menyn för att den skulle sluta finns sig med farthållaren, kommer inte ihåg exakt men nån stans där i Assistanssystemet måste det ha varit.
-
rqu
- Kontakt:
Jag försökte förresten nu efter att ha blivit inspirerad av en nyare karta, att följa instruktionerna i länken nedan och laddade ner den senaste kartan själv. Nedladdning till sticka fick fint, men själva installationen gick inte alls igång. Det såg inte heller ut som instruktionerna sa, den snackade om minneskort och inte USB, men den verkade generisk för flera Skoda-modeller. Någon som själv lyckats att uppdatera sin Enyaqs karta? Jag har ME3 6.
https://updateportal.skoda-auto.com/sv-SE
https://updateportal.skoda-auto.com/sv-SE
-
@ndread
- Bilmodell: Enyaq 80x sportline
- Kontakt:
rqu skrev:
> Jag försökte förresten nu efter att ha blivit inspirerad av en nyare karta,
> att följa instruktionerna i länken nedan och laddade ner den senaste kartan
> själv. Nedladdning till sticka fick fint, men själva installationen gick
> inte alls igång. Det såg inte heller ut som instruktionerna sa, den
> snackade om minneskort och inte USB, men den verkade generisk för flera
> Skoda-modeller. Någon som själv lyckats att uppdatera sin Enyaqs karta? Jag
> har ME3 6.
> https://updateportal.skoda-auto.com/sv-SE
Den laddar väl ner sig själv??!
> Jag försökte förresten nu efter att ha blivit inspirerad av en nyare karta,
> att följa instruktionerna i länken nedan och laddade ner den senaste kartan
> själv. Nedladdning till sticka fick fint, men själva installationen gick
> inte alls igång. Det såg inte heller ut som instruktionerna sa, den
> snackade om minneskort och inte USB, men den verkade generisk för flera
> Skoda-modeller. Någon som själv lyckats att uppdatera sin Enyaqs karta? Jag
> har ME3 6.
> https://updateportal.skoda-auto.com/sv-SE
Den laddar väl ner sig själv??!
-
rqu
- Kontakt:
Kanske är det så. Men allt i Skoda verkar ju gå lite sådär med automatiken, och eftersom trådstartaren lämnat in sin för uppdatering så antog jag att 30 Gb som uppdateringen var på skulle ta en rejäl tid på sig innan Skoda hade bestämt att det var dags för att trycka ned över LTE. Varför annars ha en länk med nedladdningar som är specifika för bilens VIN? Så jag ville testa om det kunde påskynda processen.