Köpråd begagnad Enyaq

I detta forum skriver vi om Skoda Enyaq.
Skriv svar
jsvard85
Bilmodell: Enyaq
Kontakt:

Köpråd begagnad Enyaq

Inlägg av jsvard85 »

Hej!
Kollar på en enyaq 80x sportline årsmodell 2022 hos en handlare som gått cirka 6000 mil. Utrustning med bla 20 tums fälgar och crystal face. Kommer köras i Norrland. Några fallgropar att tänka på med denna modell/ årsmodell? Mycket tacksam era råd!

Mvh Johan
Tobbez
Bilmodell: Skoda Octavia
Kontakt:

Re: Köpråd begagnad Enyaq

Inlägg av Tobbez »

Det finns säkert många Enyaqägare här på forumet som kan ge dig goda råd. Jag är lite grann i samma sits som du, jag funderar på att byta min laddhybrid till en Enyaq 80X eller 85X. Du skriver att du kommer att köra i Norrland. Jag antar du är medveten om hur räckvidden påverkas av kyla men det gäller ju alla elbilar. Intressant är ju hur du kommer att köra, korta sträckor eller längre sträckor som kräver laddning efter vägen d.v.s. snabbladdning. Det som "bekymrar" mig lite med 80X är att den inte har möjlighet att förvärma batteriet inför snabbladdning i kyla. Jag ser inga problem med räckvidd etc vid körning här hemma i Mälardalen med en 80X men jag åker också några gånger per år till Norrland och kommer då att behöva snabbladda. Dock finns det ju tidigare trådar här från Enyaq 80X-ägare med erfarenhet av laddning i kyla vid långresor. Men man får räkna med längre laddtid vid snabbladdning i kyla i en 80X jämfört med t.ex. en 85X som kan förvärma batteriet. Lycka till :)
jsvard85
Kontakt:

Inlägg av jsvard85 »

Hej och tack för svar! Jo, är väl inläst på förbrukning sommar/ vinter men blir ffa kortare resor någon mil per dag i vardagen och per år några få längre resor men då får man ta en längre paus med barnen tänker jag ffa vintertid vid snabbladdning om inte förvärmning finns så är inga problem:) Det jag kanske jag också undrar om Sportline är värt de extra funktioner man får bortsett från det estetiska? Tex sportstolarna, chassit etc?

Mvh Johan
Tobbez
Kontakt:

Inlägg av Tobbez »

För min del är jag tveksam till Sportline. De ser kanske lite snitsigare ut men har större hjul 20 eller 21 tum jmf standard 19 tum, vilket i min värld innebär stötigare o snäppet kortare räckvidd. Sportstolarna får väldigt bra betyg i tester det enda negativa jag läst är att de är stora vilket ger mer instängd känsla i baksätet. Sportline eller inte smaksak kanske...
@ndread
Bilmodell: Enyaq 80x sportline
Kontakt:

Inlägg av @ndread »

Om man vill ha sportline eller inte är nog mest en smaksak, men modellen som inte är sportline torde vara lite mjukare. Nu är det inget problem med sportline, men kör man på många dåliga vägar kanske det är något att ha med sig. Man bör också komma ihåg att utrustningen skiljer sig mycket mellan de olika bilarna. Det var speciellt så då Enyaq introducerades eftersom allt var tillval. Hittar ni en med HUD så rekommenderas det!
rqu
Kontakt:

Inlägg av rqu »

Kolla om den klonkar i framvagnen. Verkar vara ett standardfel. Dom bytte ett stag på garantin nu på min 2 år gamla Enyaq 80x. Se https://skodaklubben.com/viewtopic.php?t=21597
jsvard85
Kontakt:

Inlägg av jsvard85 »

rqu skrev:
> Kolla om den klonkar i framvagnen. Verkar vara ett standardfel. Dom bytte
> ett stag på garantin nu på min 2 år gamla Enyaq 80x. Se
> https://skodaklubben.com/viewtopic.php?t=21597

Ok tack!
Tobbez
Kontakt:

Inlägg av Tobbez »

jsvard85 skrev:
> Hej!
> Kollar på en enyaq 80x sportline årsmodell 2022 hos en handlare som gått
> cirka 6000 mil. Utrustning med bla 20 tums fälgar och crystal face. Kommer
> köras i Norrland. Några fallgropar att tänka på med denna modell/
> årsmodell? Mycket tacksam era råd!
>
> Mvh Johan

Hej jsvard85! Jag är lite nyfiken eftersom jag också funderar på en Enyaq 80X eller 85X... BLEV DET NÅGON AFFÄR? Och isf vad är ditt första intryck av Enyaqen, positiva som negativa :)
Jonsson
Bilmodell: Skoda Enyaq iV80 Sportline
Kontakt:

Inlägg av Jonsson »

Köpråd från en Enyaq-ägare sedan 2,5 år: köp Kia eller Hyundai.

Detta är mitt livs sista Skoda.

/Jonsson
Tobbez
Kontakt:

Inlägg av Tobbez »

Vad är det för version Enyaq du tröttnat på. Och kan du utveckla ditt svar, vad du är missnöjd med?
Jonsson
Kontakt:

Inlägg av Jonsson »

2023 iV80 Sportline. Som sagt, fem bytta 12V-batterier som ändå inte har löst problemet. Ett länkarmsstag som bytts men de fick bara lov av Skoda att byta ett eftersom det andra inte var dåligt ännu. Det kommer blir dåligt snart så då måste vi tillbaka och byta nästa. Vi (frun) har fått ringa assistans tre gånger, två gånger räckte det med att de kopplade booster och en gång blev det bärgning. Sommardäcken var väldigt snedslitna så däckverkstaden rekommenderade en fyrhjulsinställning. Den kostade 3900 och sedan bytte vi alla fyra däcken, vilket kostade lite över 13000. När vi bytte till vinterdäck så var framdäcken bara fyra månader gamla men hade redan börjat snedslitas. Vindrutan har börjat repas av torkarna. Man ser det bara i motljus men då syns det tydligt. Kicksensorn till bagageluckan har felsökts men det är tydligen inget fel på den. Fast fungerar gör den inte... Bilen är ofta offline vilket gör att man inte kan starta värmen innifrån huset. Ca. 50-50 där. Bilen ändrar laddi ställning hela tiden trots att vi har schemalagt att vi alltid ska ladda på natten. Ofta glömmer den bort det och börjar ladda när elen är som dyrast istället. Laddlucklåsningen gick sönder för ett par månader sedan. Alltså, jag har aldrig någonsin varit så mycket på verkstan med någon tidigare bil och enda ljuspunkten är att frun åker förbi verkstan på väg till jobbet. Sedan att baksätet är väldigt konstigt konstruerat och obekvämt kan jag väl inte klaga på eftersom det var det när vi köpte bilen. Imorgon installerar vi en 12V-laddare i bilen för 5000 spänn ytterligare. Tyvärr tror jag knappast att det löser problemet. Förvärmning av batteriet fungerar inte och kommer aldrig att göra det. Bilen är mycket ovillig att snabbladda över 60-70kW men det är inget stort problem för oss. När man väl laddar så vill man som regel finna käka färdigt innan bilen är klar. Jag skulle inte ha köpt en Skoda igen, den saken är klar. En sak till - på halt väglag har bilen en tendens att släppa greppet bak som kan överrumpla och som frun tycker är väldigt obehagligt. Den vill väldigt gärna snurra.
Jonsson
Kontakt:

Inlägg av Jonsson »

Som precis nu har bilen börjar ladda vid 19 istället för vid 22.00. Helt sjukt.
Jonsson
Kontakt:

Inlägg av Jonsson »

Och nu kan jag inte pausa laddningen från appen för bilen är offline. Så att...
Tobbez
Kontakt:

Inlägg av Tobbez »

Låter inte så kul som du beskriver det... Ett måndagsexemplar? Problem med 12-voltsbatteriet verkar dock inte vara specifikt Enyaqproblem, finns mycket info om samma problem för andra märken bl.a. Kia och Hyundai.
Problemet med länkarmar på Enyaq har tidigare beskrivits här i forumet.
Att bilen inte vill lyda programmerad laddningstid förstår jag är störande. Vet inte vad du har för laddare men min Zaptec känner av när elpriset är lägst o styr laddningstiden utan inställning i bilen.
Har du en Enyaq 80 bakhjulsdriven? Antar den är mer sladdbenägen än 80X med fyrhjulsdrift..?
Beträffande begränsad laddeffekt, utan möjlighet att förvärma batteriet, vid "snabbladdning" tänker jag ungefär som du, behöver ändå fika/luncha/toa de relativt få gånger det är långkörning...
Jonsson
Kontakt:

Inlägg av Jonsson »

Tyvärr inte ett måndagsex. Detta är kända och vanliga problem med Enyaq.

Den är bakhjulsdriven men den demobil vi hade över en helg var en 80x och den var precis likadan. Jag trampade till på gasen vid ett tillfälle och jag var väldigt nära att skicka ut bilen i ett kärr. Jag blev minst sagt överrumplad men antisladdsystemet räddade mig.

Jag har kört ca 18.000mil med mina två Hyundai Ioniq och ingen av dem har haft 12V-problem. Min första hade gått 14.700 på original batteriet när jag bytte in den.

Men det är en tyst bil, även på vinterdäck, och den är behaglig att köra. Baksätet är konstruerat av någon som aldrig har sett en människa. Fjädringen bak är obekväm, ryggstödet är väldigt upprätt och nackstödet gör att huvudet lutar framåt.

Så, nu vet du hur jag som ägare har upplevt Enyaqen. Om du fortfarande vill ha en så köp en. Lycka till!
Jonsson
Kontakt:

Inlägg av Jonsson »

Ja just det ja, over the air-uppdateringar kan du glömma för Skoda får det inte att funka. Den måste till verkstad och det tar flera timmar...
@ndread
Bilmodell: Enyaq 80x sportline
Kontakt:

Inlägg av @ndread »

Du verkar ha haft otur! Riktigt så illa är det inte för de flesta (hoppas jag). ;) Om du köper en 4x4 alltså 85x så har du en väldigt bra vinterbil. Den här väldigt bra köregenskaper både på sommaren och på vintern.
Skriv svar