Vattenläckage :o(
-
Susanne
- Bilmodell: Skoda Felicia
- Kontakt:
Hej!
Har en Skoda felicia-99. Vid regn blir det helt blött på golvet på förarsidan. Det verkar komma in någonstans bakom instrumentpanelen, först blir "skumgummit"/isoleringen under ratten helt blött, verkar sedan droppa ner på golvet? där det vid kraftigt regn står vatten över mattans nivå. Först blir skumgummit blött på vänster sida och drar sig sedan mot höger till allt är dyngsurt. Har spolat med vatten för att hitta läckaget men utan resultat, men man ser ju inte om det är bakom instrumentpanelen. Någon som har något tips om vad det kan komma ifrån? blir även blött när den står still...
hälsningar!
Susanne
Har en Skoda felicia-99. Vid regn blir det helt blött på golvet på förarsidan. Det verkar komma in någonstans bakom instrumentpanelen, först blir "skumgummit"/isoleringen under ratten helt blött, verkar sedan droppa ner på golvet? där det vid kraftigt regn står vatten över mattans nivå. Först blir skumgummit blött på vänster sida och drar sig sedan mot höger till allt är dyngsurt. Har spolat med vatten för att hitta läckaget men utan resultat, men man ser ju inte om det är bakom instrumentpanelen. Någon som har något tips om vad det kan komma ifrån? blir även blött när den står still...
hälsningar!
Susanne
-
The Weasel
- Bilmodell: Skoda Octavia RS II FL
- Kontakt:
Sv:Vattenläckage :o(
Garanterat att det är rutlisten som läcker!!!
Ett ganska vanligt fel på Felicia.
Ett ganska vanligt fel på Felicia.
-
Susanne
- Kontakt:
Sv:Sv:Vattenläckage :o(
Har bytt framruta medan detta läckage pågått p.g.a stenskott, verkade inte hjälpa...men fick ett nytt stenskott 1 vecka efter bytet, kan det inverka på listen tro? dum fråga kanske..
-
The Weasel
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Vattenläckage :o(
Men byttes även listen då??? Nä ett stenskott ska inte ha nån betydelse.
-
Susanne
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Vattenläckage :o(
Det ska jag ringa och kolla med dom som bytte rutan, antagligen inte, för det är kanske inget man gör automatiskt för att rutan byts...tack för tipset!
/Susanne
/Susanne
-
Susanne
- Kontakt:
Funderar om man kan SE om det läcker in från listen fram??, känns ju onödigt om man byter list, så är det inte det som felar. Känns som om man skulle vilja plocka lös hela instrumentpanelen?
Faktum är att det även kommer in vatten i bagaget...tröttsamt!!
Susanne
Faktum är att det även kommer in vatten i bagaget...tröttsamt!!
Susanne
-
The Weasel
- Kontakt:
Sv:Vattenläckage :o(
Hade dom bytt rutlisten när dom bytte rutan??? Är tyvärr ganska svårt att se om det kommer
från rutlisten :( Men har dom inte bytt rutlisten så är det med största sannolikhet den som läcker.
från rutlisten :( Men har dom inte bytt rutlisten så är det med största sannolikhet den som läcker.
-
Susanne
- Kontakt:
Sv:Sv:Vattenläckage :o(
Nej, dom bytte inte rutlisten. Jag har två nya stenskott på rutan, så det är ju bara egentligen att byta ruta inklusive ny rutlist...
Tack för svaret!
Susanne
Tack för svaret!
Susanne
-
Ransätersjocke
- Bilmodell: Skoda Felicia 1.6 GLX -99
- Kontakt:
Vattenläckaget
Hej på er. Hur gick det med läckaget? Min gröna skoda står på parkeringen med några liter vattens övervikt just nu. Är det rutlisten? I så fall ska jag avboka tiden hos verkstan och boka ny tid hos glasfirman istället.
/Joakim i Linköping, med rötter i Ransäter
/Joakim i Linköping, med rötter i Ransäter
-
deadagain2
- Bilmodell: Skoda Felicia 1.6 GLX
- Kontakt:
Sv:Vattenläckaget
Min läcker också in vatten i bagagen :( Tror ni det kan vara listen runt rutan?
-
Susanne
- Kontakt:
Sv:Sv:Vattenläckaget
Hej igen!
Jag tror nästan det. Min bil läcker också även in lite i bagaget, men tänkte ta itu med det nästa sommar...
Har ju nu bytt både ruta (hade ändå stenskott) OCH NY list fram, är nästan säker på att det hjälpte, regnade ganska kraftigt någon dag efter bytet = torrt :o) kruxet är att nu är det snö och minusgrader ett antal månader, så när "regnperioden" kommer nästa gång kommer även beviset på om det hjälpte HELT säkert...
Hälsningar!
Susanne
Jag tror nästan det. Min bil läcker också även in lite i bagaget, men tänkte ta itu med det nästa sommar...
Har ju nu bytt både ruta (hade ändå stenskott) OCH NY list fram, är nästan säker på att det hjälpte, regnade ganska kraftigt någon dag efter bytet = torrt :o) kruxet är att nu är det snö och minusgrader ett antal månader, så när "regnperioden" kommer nästa gång kommer även beviset på om det hjälpte HELT säkert...
Hälsningar!
Susanne
-
Ransätersjocke
- Bilmodell: Skoda Felicia 1.6 GLX -99
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Vattenläckaget
Jag fick ju in regnvatten vid förarplatsen. Det var otätt vid vindrutan. Glasfirman tätade utan att ta bort rutan. Inga problem sedan dess. MEN tänk på att torka ur bilen ordentligt så att det inte möglar. Golvmatta och ljudisolering.
/Jocke
/Jocke
-
kgha
- Bilmodell: Skoda Felicia kombi
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Vattenläckaget
Sommaren har ju varit regning och fin på västkusten så jag fick detta välkända bekymmer på min -98. Provade först att lägga en silikonsträng mellan ruta och gummilist (funkade fint på en Audi 100 vi tidigare hade) men det hjälpte inte.
Glasmästar'n fixade ny list och snålade inte med tätningsmassan. Sedan dess har det regnat en hel del och det verkar helt tätt. Enligt glasmästar'n (som fixat flera Felicior under sommaren) är ny list nödvändig om den gamla börjat bli hård.
Kostade strax under 600 (med kvitto och allt). Inget att gnälla över om den nya listen håller i nio år den också.
Glasmästar'n fixade ny list och snålade inte med tätningsmassan. Sedan dess har det regnat en hel del och det verkar helt tätt. Enligt glasmästar'n (som fixat flera Felicior under sommaren) är ny list nödvändig om den gamla börjat bli hård.
Kostade strax under 600 (med kvitto och allt). Inget att gnälla över om den nya listen håller i nio år den också.
-
Elite
- Bilmodell: Skoda Pickup
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Vattenläckaget
Ok, min har också läckt in en del och en morgon hade jag en pöl på golvet samt en sjö i säkringsboxen, inte bästa stället för vatten.
Jag har nu kört rejält med silikon runt hela nedre delen av rutan, det minskade läckaget men inte helt. Allt vatten som rinner ner går in via hålen vid torkararmarna eller går åt sidan. Förhoppningsvis har jag nu hittar ett läckage till. Om man plockar bort lådan som finns i handsfacket så var stoppningen blöt i nedre kant, ej övre. Bakom stoppningen satt två bultar som verkade läcka vatten. Jag tog bort muttern, smetade på silikon och skruvade fast igen. Nu har den inte fått ett rejält regn men verkar torrare nu invändigt! möjligt att det finns fler liknade bultar som kan ta in vatten men det återstår att se.
Jag har nu kört rejält med silikon runt hela nedre delen av rutan, det minskade läckaget men inte helt. Allt vatten som rinner ner går in via hålen vid torkararmarna eller går åt sidan. Förhoppningsvis har jag nu hittar ett läckage till. Om man plockar bort lådan som finns i handsfacket så var stoppningen blöt i nedre kant, ej övre. Bakom stoppningen satt två bultar som verkade läcka vatten. Jag tog bort muttern, smetade på silikon och skruvade fast igen. Nu har den inte fått ett rejält regn men verkar torrare nu invändigt! möjligt att det finns fler liknade bultar som kan ta in vatten men det återstår att se.