Motorvärmare

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia.
LasseO
Bilmodell: Skoda Octavia
Kontakt:

Motorvärmare

Inlägg av LasseO »

Är i färd med att montera en slangvärmare på min octavia GLX
1,6 i med 101hk motorn men undrar om någon annan gjort liknande
för att slippa montera en blockvärmare.
Om någon gjort det så är jag intresserad av att veta vart man ska placera den för bästa effekt och så att inte motståndet i den brinner sönder pga av luftficka ?
LasseO
Kontakt:

Sv:Motorvärmare

Inlägg av LasseO »

Har monterat slangvärmaren nu och hittade en bra plats precis ovanför oljefiltret där slangarna går in i någon burk och cirkulerar !
Ska bli intressant och se i morgon om det ger någon effekt eller om hela skiten brinner upp ?
Köpte hela kittet på biltema och det vart riktigt billigt ca 1300 exklusive kupevärmaren för 400 pix.
Kan rekommendera det varmt !!
Slangvärmare måste ju i alla fall vara bättre än blockvärmare ?
Menar värma en motor från utsidan verkar slöseri med energi.
Slangvärmaren har artikelnummer 40-116 på biltema om nån funderar på att göra liknande, återkommer med besked om hur verkan av det hela funkar men varmt i kupen blir det i alla fall och det är det viktigaste.
Furby
Bilmodell: Octavia E 4x4
Kontakt:

Sv:Sv:Motorvärmare

Inlägg av Furby »

Det ska bli spännande om det fungerar bra.
Vi har själva en Octavia 1.6 -99 utan motorvärmare.
LasseO
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Motorvärmare

Inlägg av LasseO »

Jo har kollat nu efter typ 7 timmar och motorn har arbetstempratur fortfarande !!
Måste då sägas att motorn va varm när jag parkera och plugga in kontakten direkt men sen har den hållit sig varm sen dess !
Har timern inne i kupen så den styr bara kupévärmaren ett par timmar per dygn men slangvärmaren går dygnet runt i fortsättningen.
Ett bra tips !
Om du installerar slangvärmare som jag gjorde, stoppa in fingreti slangen på övre biten som du kapar så försvinner typ 2 dl kylvätska
så då slipper man fylla hela systemet.
Jag slog inte i mycket men öppna locket på expansionskärlet i 5 minuter med motorn i gång efter att satt dit allt så systemet luftas ordentlig !!
Och det innan du kopplar in den i uttaget !

Lycka till !
LasseO
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Motorvärmare

Inlägg av LasseO »

Var ute på provtur för första gången igår efter att monterat värmaren och nålen föll som en sten när vattnet började cirkulera.
Men kan sägas att det strömmade åtminstone varmluft trots att mätaren inte gav något utslag så det får väl ses som godkänt i minus 5 grader.
Gick hyfsat fort att komma upp i arbetstempratur jämfört med att inte ha någon värmare alls.
wolw
Bilmodell: Skoda Octavia 1.6 lxi -99
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Motorvärmare

Inlägg av wolw »

Har precis monterat 40-116 värmaren på min 75kw/102hk Octavia. Grejorna säljs fortfarande. ca 1500:- för komplett sats med 1.5m intagskabel, 2.5m grenledningssats och 5m anslutningskabel.

Tack Lars :)

Tips: lägg två borrar (eller annat runt) över och under slangen kläm ihop med svetstång (eller annan tång som stannar i stängt läge). Gör så på bägge sidor om där du ska kapa slangen. Resultat: ca 1msk spilld kylarvätska.
Skriv svar