Maxhastighet vid växel?
-
staropramen
- Bilmodell: Octavia RS
- Kontakt:
Maxhastighet vid växel?
Är väldigt nyfiken på vilka maxhastighetstider en vanlig RS har och en Fabia rs-vanlig och chippad vid varje växel. Dvs:ettans växel tex 50km/h, 2:ans växel 100 km/h osv. Är ni med mig? Igår testade jag ju a4 2.0 TFS Quattro och den gjorde 100 i tvåan strax när rödmarkeringen började. Så ut med papper och penna någon gång och skriv upp. Själv ska jag ut imorgon så resultatet kommer under morgondagen på kvällen! (okej...femmans växel ska jag inte testa imorgon;)
-
Furby
- Bilmodell: Octavia E 4x4
- Kontakt:
Sv:Maxhastighet vid växel?
Fabia RS 120 på 3:an och farligt nära rödmarkeringen.
Borde väl gälla både orginal och chippad.
/Benke
Borde väl gälla både orginal och chippad.
/Benke
-
staropramen
- Kontakt:
Sv:Sv:Maxhastighet vid växel?
Nä, det ska vara helt olika...vid chip kan man "dra" ut mer på hastigheten....kan inte förklara varför men så är det. Är iaf säker på att min hastighet är högre än den var original och dessutom högre än 2.0 TFSI. Fast det är ju massa faktorer där....vikt, 4x4 osv....... Finns där fabriksuppgifter från skoda kanske på original tider? tobbe....du som bara letar hela tiden kanske vet?
-
ToHans
Sv:Sv:Sv:Maxhastighet vid växel?
Hehe
Tobbe här ;-)
Har inte lyckats "snoka" fram några data på detta ännu, men jag skall se om jag finner något senare..
Men, håller med Bengt...jag har för mig att den gör ca 120km/h på 3:an...men, då ligger den alldeles på gränsen..
.ähh....vafaaan...måste ut och testa nu..
-=[Tobbe]=-
Tobbe här ;-)
Har inte lyckats "snoka" fram några data på detta ännu, men jag skall se om jag finner något senare..
Men, håller med Bengt...jag har för mig att den gör ca 120km/h på 3:an...men, då ligger den alldeles på gränsen..
.ähh....vafaaan...måste ut och testa nu..
-=[Tobbe]=-
-
Furby
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Maxhastighet vid växel?
Utväxlingen på växlarna gällande Fabia RS hade "Fabia RS" tidigare på ett papper ifrån Skoda Sverige. Vi stod och tittade tillsammans men mitt minne är som det är.
/Benke
/Benke
-
Worteex
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Maxhastighet vid växel?
Octavian kommer upp 110 ialf men sen så drar varstoppet in..har inte testat dom andra roligast på 2:an:)
-
staropramen
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Maxhastighet vid växel?
Ja, vad ska vi med 5-6 växlar till när den gör laglig motorvägsfart i tvåan;) Nämen jag ska prova dra min i tvåan imorgon till varvstoppet så får vi se om det blir någon skillnad på min som är chippad!
-
The Fashionist
- Bilmodell: Cykel: Push Elit
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Maxhastighet vid växel?
2:an ger strax över 110, 3:an ca 160 på min Octavia RS Kombi orginal ivf.... Sen har jag inte provat mer...
Körde oxå en Audi A4 2.0T FSI Quattro som ger 100 på 2:an men den är snabbare än Octavia RS ändå, orginal alltså.
Kan tala om att FSI-motorerna är bäst på marknaden just nu, med mindre vrid och mindre HP än 9-3 Aero och S60 T5 samt V50 T5 går Audin fortare från 80-120 på samtliga växlar trots att den är ca 100 kg tyngre än Saaben och 70 kg tyngre än Volvo S60. Det ni kallar jag drivlina. Att den oxå är 1 sekund snabbare 0-100 kan bero lite på quattron men man måste säga att Audi gjort ett mästerligt jobb med nya motorn och Audins drivlina.
Ska bli mycket intressant med nya Octavia RS sedan. Den väger ju bara som en A3:a.... hähä... blir nog skjuts i den.
Körde oxå en Audi A4 2.0T FSI Quattro som ger 100 på 2:an men den är snabbare än Octavia RS ändå, orginal alltså.
Kan tala om att FSI-motorerna är bäst på marknaden just nu, med mindre vrid och mindre HP än 9-3 Aero och S60 T5 samt V50 T5 går Audin fortare från 80-120 på samtliga växlar trots att den är ca 100 kg tyngre än Saaben och 70 kg tyngre än Volvo S60. Det ni kallar jag drivlina. Att den oxå är 1 sekund snabbare 0-100 kan bero lite på quattron men man måste säga att Audi gjort ett mästerligt jobb med nya motorn och Audins drivlina.
Ska bli mycket intressant med nya Octavia RS sedan. Den väger ju bara som en A3:a.... hähä... blir nog skjuts i den.
-
T
- Bilmodell: Skoda Octavia Combi 4x4 L&K
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Maxhastighet vid växel?
Hastighetsskillnad på chippad bil borde väl isåfall bero på att chipfirman flyttar varvstoppet?
Två bilar med samma växellåda och däckdimension måste gå lika fort på samma motorvarvtal, fast det kanske inte är det ni menar? :)
Två bilar med samma växellåda och däckdimension måste gå lika fort på samma motorvarvtal, fast det kanske inte är det ni menar? :)
-
ToHans
Sv:Sv:Sv:Sv:Maxhastighet vid växel?
Fabia RS
3:an ca 120km/h - 125km/h sedan är den inne och nafsar på det röda...
Inte kul på vägarna här nu...2 grader i luften och spöregn :-( *hua*
Med Vänlig Hälsning
-=[Tobbe]=-
3:an ca 120km/h - 125km/h sedan är den inne och nafsar på det röda...
Inte kul på vägarna här nu...2 grader i luften och spöregn :-( *hua*
Med Vänlig Hälsning
-=[Tobbe]=-
-
fabia rs
- Bilmodell: Octavia RS II / Subaru Impreza GT
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Maxhastighet vid växel?
Jag har utväxling schema på nya + gamla utv skickas vid intresse bara att fråga!!!!
mvh Karlzzon
mvh Karlzzon
-
MrC
- Bilmodell: Octavia 2 RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Maxhastighet vid växel?
Fabia 2.0.
1.ans växel 60 km/h vid rött
2.ans växel 100 km/h
3.ans växel 140 km/h 800 varv kvar till rött. Tippar runt 160 vid rött
Mer uppgifter kommer...
Kent
1.ans växel 60 km/h vid rött
2.ans växel 100 km/h
3.ans växel 140 km/h 800 varv kvar till rött. Tippar runt 160 vid rött
Mer uppgifter kommer...
Kent
-
Furby
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Maxhastighet vid växel?
Det skiljer en hel del mellan 5 och 6 petade lådor och det förstod väl de flesta.
Bilarna i tråden "ny trend" har alla varit 6 växlade förutom Octavian vars tid på 3:an kom ifrån Vi Bilägare.
/Benke
Bilarna i tråden "ny trend" har alla varit 6 växlade förutom Octavian vars tid på 3:an kom ifrån Vi Bilägare.
/Benke
-
MetalCowboy
- Bilmodell: Octavia 2 Elegance
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Maxhastighet vid växel?
Har iofs inte kört octavian på 2 månader.. (av förklarliga skäl)
Men om inte mitt mine sviker mig helt så var det:
1:an = 70
2:an = 120
3:an = 165-170
4:an = 220
5:an = 260+ (E4:an är JÄVLIGT smal i den hastigheten...) Rekommenderas INTE!!
Men om inte mitt mine sviker mig helt så var det:
1:an = 70
2:an = 120
3:an = 165-170
4:an = 220
5:an = 260+ (E4:an är JÄVLIGT smal i den hastigheten...) Rekommenderas INTE!!
-
staropramen
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Maxhastighet vid växel?
Henrik var din original innan du krockade?;) Med tanke på 260+. Ska ju inte göra mer än 235?
Jag testade lite grann idag och drog den halvvägs in på röda området.
1:an=65
2:an=115
3:an=170
4:an=210
5:an=ej testat.
Jag testade lite grann idag och drog den halvvägs in på röda området.
1:an=65
2:an=115
3:an=170
4:an=210
5:an=ej testat.
-
Furby
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Maxhastighet vid växel?
Jag testade också idag men bara på 2:an och det känns inte kul att dra en diesel till 4700.
2:an 80km/tim, vilket betyder 2 växlingar 0-100 och en dålig tid.
Jag provade också att bara använda 2 växlar som skrevs tidigare och bilen gick silkeslent på 2:an och 6:an.
Man skulle kunna axa 0-100 på bara 2:an & 3:an och få en väldigt bra tid men jag tror inte att kopplingen håller så pass länge då.
Fabia RS har iaf sin bästa tid 80-120 på 4:an och inte på 3:an.
Det vore kul om någon kom in med bästa 80-120 på Octavia RS och Fabia S.
/Benke
2:an 80km/tim, vilket betyder 2 växlingar 0-100 och en dålig tid.
Jag provade också att bara använda 2 växlar som skrevs tidigare och bilen gick silkeslent på 2:an och 6:an.
Man skulle kunna axa 0-100 på bara 2:an & 3:an och få en väldigt bra tid men jag tror inte att kopplingen håller så pass länge då.
Fabia RS har iaf sin bästa tid 80-120 på 4:an och inte på 3:an.
Det vore kul om någon kom in med bästa 80-120 på Octavia RS och Fabia S.
/Benke
-
MetalCowboy
- Bilmodell: Octavia 2 Elegance
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Maxhastighet vid växel?
Den var HELT original då.. Måste fått ett "onsdags exemplar" med tanke på att jag åkte ifrån kamrater som har/hade RS dom oxå..
-
Breitling
- Bilmodell: GSX-R 1000
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Maxhastighet vid växel?
Hade oxå 260km/h på måtaren med min gamla Octavia innan jag preppade den.... Tog ju lite längre tid till den hastigheten orginal dock... Men vafasen men har bråttom... =)
-
FightingDiva
- Bilmodell: Skoda Octavia RS
- Kontakt:
Sv:v:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Maxhastighet vid växel?
Vill inte göra folk ledsna men RS:en har en glädjemätare.
Kika med GPS eller enklare via klimatanläggningen (Kolla FAQ), de är noggrannare.
Slutväxel (teoretisk) med 5-vxl låda på RS:en blir således 247 km/h om jag inte minns fel. Så med andra ord byt låda eller köp Quaife's drevkit för mer fart i toppfart.
Kika med GPS eller enklare via klimatanläggningen (Kolla FAQ), de är noggrannare.
Slutväxel (teoretisk) med 5-vxl låda på RS:en blir således 247 km/h om jag inte minns fel. Så med andra ord byt låda eller köp Quaife's drevkit för mer fart i toppfart.
-
FightingDiva
- Bilmodell: Skoda Octavia RS
- Kontakt:
Sv:v:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Maxhastighet vid växel?
Altså Octavia RS (inte Fabian).