Byta framsystem
-
-Martin-
Byta framsystem
Hur får man bort dörrsidorna i RSn? Har skruvat bort alla torx men det känns som den sitter fast ungefär vid dörrhandtaget.
-
Greven
- Bilmodell: Skyline R32 GTR
- Kontakt:
Sv:Byta framsystem
Har för mig att det är en täck kåpa vid dörhandtaget
där bakom är det två skruv....
pilla lite lungt lätt o slinta
där bakom är det två skruv....
pilla lite lungt lätt o slinta
-
Fimpan
- Bilmodell: Skoda RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Byta framsystem
Bakom handtaget på passagerar sida sitter det 2 torx.
Hantaget är delat på mitten & sitter utav bara H¤#%vete!!!
Jag trodde fan att grejorna var homogena! =)
Hantaget är delat på mitten & sitter utav bara H¤#%vete!!!
Jag trodde fan att grejorna var homogena! =)
-
Tintin
- Bilmodell: Skoda Octavia Rs
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Byta framsystem
skall du byta högtalare så kan du ju bara bända loss högtalargallrena...
//tintin
//tintin
-
Suqyy
- Bilmodell: Skoda Octavia RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Byta framsystem
Dörrsidorna sitter med ca 8 torx runt om dörren.
Pilla bort det "inre" handtaget ( tas bort in mot dörren en fin skruvmejsel och bänd inåt ) på förarasidan, efter det kan du lyfta upp "konsolen". Den ska lyftas rakt upp, och sitter fast med plastclips. Pilla in en fin skruvmejsel mellan klädseln och plaskonsolen ( det är ingen fara för däremellan ligger plasten som sitter skruvad i dörrsidan och som sen konsolen sitter fastklämd i ) och bänd försiktigt tills du får tag i konsolen med fingrarn. Sen är det "bara" att lyfta. Bakom denna konsol sitter 3st skruvar ( philips).
Efter detta måste du ta bort kontrollen till speglarna, bänd försiktigt bort med en fin skruvmejsel. Bakom sitter en skruv ( philips ).
Efter detta kan du ta bort dörrsidan, lyft rakt upp efter att ha lyft ut underdelen en liten bit.
OBS! Lampan som sitter längst ner moste kopplas bort samt dioden till larmet.
Vänsterdörren är lika, men handtaget lite annorlunda. Där måste du ta bort den yttre delen av handtaget innan du kan skruva bort de 2 skruvarna som sitter i dörren. En fin skruvmejsel löser det.
Har plockat bort de så många gånger nu att jag kan det där i sömnen tror jag.
Messa om det är nåt.
/ Kenneth
Pilla bort det "inre" handtaget ( tas bort in mot dörren en fin skruvmejsel och bänd inåt ) på förarasidan, efter det kan du lyfta upp "konsolen". Den ska lyftas rakt upp, och sitter fast med plastclips. Pilla in en fin skruvmejsel mellan klädseln och plaskonsolen ( det är ingen fara för däremellan ligger plasten som sitter skruvad i dörrsidan och som sen konsolen sitter fastklämd i ) och bänd försiktigt tills du får tag i konsolen med fingrarn. Sen är det "bara" att lyfta. Bakom denna konsol sitter 3st skruvar ( philips).
Efter detta måste du ta bort kontrollen till speglarna, bänd försiktigt bort med en fin skruvmejsel. Bakom sitter en skruv ( philips ).
Efter detta kan du ta bort dörrsidan, lyft rakt upp efter att ha lyft ut underdelen en liten bit.
OBS! Lampan som sitter längst ner moste kopplas bort samt dioden till larmet.
Vänsterdörren är lika, men handtaget lite annorlunda. Där måste du ta bort den yttre delen av handtaget innan du kan skruva bort de 2 skruvarna som sitter i dörren. En fin skruvmejsel löser det.
Har plockat bort de så många gånger nu att jag kan det där i sömnen tror jag.
Messa om det är nåt.
/ Kenneth
-
-Martin-
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Byta framsystem
Tack för all hjälp, fick loss det till slut. Men det blir till att plasta någon låda för bas/mellanregister för det ser ju ut som ett skämt där bakom, kunde dom inte göra det det tätt och ha någon riktig plast istället för skumplast?
Ska försöka installera min baslåda idag, något speciellt man ska tänka på vid kabeldragning etc.?
/Martin
Ska försöka installera min baslåda idag, något speciellt man ska tänka på vid kabeldragning etc.?
/Martin
-
Administrator
- Bilmodell: BMW X5
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Byta framsystem
Ström och signalkablar på olika sida av bilen...
Bra jord till steget osv..
Bra jord till steget osv..
-
Mange
- Bilmodell: Octavia vRS
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Byta framsystem
Finns en strömplint under ratten där du kan ström om du inte har nått monstersteg, slipper du dra ut genom torpedväggen....
-
-Martin-
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Byta framsystem
Har ett Rockford 301M, 30 A ska det dra. Men måste man inte ha säkringen nära batteriet?
-
Chrille
- Bilmodell: Saab 9-3
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Byta framsystem
MAx 30cm har jag för mig. Har min ca: 5cm från batteripolen så att den "göms" under plastkåpan till batteriet. Sen drog jag sladden samma väg som kablarna som går från batterirt ner under luftburken.
Mvh
Mvh
-
Greven
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Byta framsystem
Drar vidare på dena tråd hur är det o byta kablarna som går igenom dören då mycket pysel... ska in med mit DLS PS6 system samt jag kör steg så vill ha lite skarvar...
Tätning o dämpning vad säger ni...
Har ni bilder o mer så blir jag gladare
Tätning o dämpning vad säger ni...
Har ni bilder o mer så blir jag gladare
-
Suqyy
- Bilmodell: Skoda Octavia RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Byta framsystem
Martin...
Ska du plasta låda bakom dörrsidan ?
Det kan nog bli svårt.
Tänkte samma sak först men tror inte att det finns plats.
Mina DLS R6'or ska ha mellan 5-10 liter sluten o det fanna det verkligen inte plats till.
Jag dämpade dörrarna ( ska dämpa mer ) och byggde en ny distans
av MDF och sånt rör man gjuter plintar till hus med. Försärkte detta med plast.
Men kommer du på nåt med angående lådor så är jag MYCKET nyfiken.
Har inte gått igen med kabel till dörrarna än, men omöjligt ska det väl inte vara.
/ Kenneth
Ska du plasta låda bakom dörrsidan ?
Det kan nog bli svårt.
Tänkte samma sak först men tror inte att det finns plats.
Mina DLS R6'or ska ha mellan 5-10 liter sluten o det fanna det verkligen inte plats till.
Jag dämpade dörrarna ( ska dämpa mer ) och byggde en ny distans
av MDF och sånt rör man gjuter plintar till hus med. Försärkte detta med plast.
Men kommer du på nåt med angående lådor så är jag MYCKET nyfiken.
Har inte gått igen med kabel till dörrarna än, men omöjligt ska det väl inte vara.
/ Kenneth
-
Greven
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Byta framsystem
synd vi får slå ihopp våra tankar nån dag...
-
-Martin-
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Byta framsystem
Nja, det där med lådor visade sig vara -rätt- svårt, gick lös med limpistol å tätade upp lite, klippte bort undre delen av den inre skumplasten, bände till plåskarven så basen får plats lite.
Har också PS6 och jag tycker inte det gick att få in dem utan att böja plåten lite. Plasta hade varit lite jobbigt med tanke på lukten också, jävla jobbig. Drog även kablar bak till bagaget, gick ju hyffsat smärtfritt faktist, bra med en redig kabel ner till under ratten.
Ska även koppla in 400uF till mellanbasarna så de delas 6db/okt vid 100hz, det mår dem nog bra av.
Har också PS6 och jag tycker inte det gick att få in dem utan att böja plåten lite. Plasta hade varit lite jobbigt med tanke på lukten också, jävla jobbig. Drog även kablar bak till bagaget, gick ju hyffsat smärtfritt faktist, bra med en redig kabel ner till under ratten.
Ska även koppla in 400uF till mellanbasarna så de delas 6db/okt vid 100hz, det mår dem nog bra av.
-
jola
Byta framsystem
Tänkte mig slippa plasta dörrarna men det ser ju ut som en schweizerost i dörrarna. Inte konstigt att det låter plopp plopp.
Vad plastar ni med? Måste man bygga på i omgångar?
Finns det tillstymmelse till delningsfilter mellan diskanten och basen?
Vad plastar ni med? Måste man bygga på i omgångar?
Finns det tillstymmelse till delningsfilter mellan diskanten och basen?
-
Greven
- Kontakt:
Sv:Byta framsystem
Börja med ta bort diskanten o ta en hamare o slå hårt.. inga filter vad jag har sätt siter ett motstånd på diskanten..