Övningskörning
-
Furby
- Bilmodell: Octavia E 4x4
- Kontakt:
Övningskörning
Min äldsta dotter övningskörde bara med sin mamma.
Sambons två döttrar visar inget större intresse för körkort men det gör min yngsta som får börja övningsköra om en månad.
Självklart ställer jag upp men jag har mina funderingar.
Är det någon som har övningskört med sitt barn och isf hur gick det?
/Benke
Sambons två döttrar visar inget större intresse för körkort men det gör min yngsta som får börja övningsköra om en månad.
Självklart ställer jag upp men jag har mina funderingar.
Är det någon som har övningskört med sitt barn och isf hur gick det?
/Benke
-
MrC
- Bilmodell: Octavia 2 RS
- Kontakt:
Sv:Övningskörning
Jag gjorde det med min son. Han började på körskola sent i höstas. Efter 7 lektioner sa jag till honom att han kunde spara pengar och köra lite med mig. Säger bara en sak: Stackars trafiklärare.
Nåväl. Det blev inte mer privat men han är snart klar för uppkörning. Priset blir ca 15 000.- Vet ej om det är normalt.
Kent
Nåväl. Det blev inte mer privat men han är snart klar för uppkörning. Priset blir ca 15 000.- Vet ej om det är normalt.
Kent
-
Furby
- Kontakt:
Sv:Sv:Övningskörning
Hur blev det med familjefriden?
Var du nervös någon gång?
Blev han förbannad på dig som lärare?
/Benke
Var du nervös någon gång?
Blev han förbannad på dig som lärare?
/Benke
-
MrC
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Övningskörning
Faktiskt inga problem. Jag hade från början bestämt mig för att inte klaga. Låta honom köra och bara fråga lite då och då. Hur ska man köra här... bla bla bla. Han var nog ganska nervös för ibland var det lite vingligt. Jag har alltid tagit det lungt när jag sett en övningskörskylt, och lugnare kör jag efter denna färden. Man kan inte begära vad som helst efter 7 lektioner.
Ta det lugnt bara Bengt och säg till dig själv från början: Klaga inte. Brusa inte upp( fastän barnvagnarna skrapar i dörrarna). Låt personen gå några gånger först på bilskola så inte du lär ut en massa trix som sen körskolan får jobba bort. Det blir bara dyrt.
Lycka till och käka Valium först.
Kent
Ta det lugnt bara Bengt och säg till dig själv från början: Klaga inte. Brusa inte upp( fastän barnvagnarna skrapar i dörrarna). Låt personen gå några gånger först på bilskola så inte du lär ut en massa trix som sen körskolan får jobba bort. Det blir bara dyrt.
Lycka till och käka Valium först.
Kent
-
MrC
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Övningskörning
Det roliga var att när jag erbjöd honom att köra med mig igen så sa han: Vill inte köra med Fabian för mina fötter får inte plats. Jag frågade om han har simfötterna på sig när han kör.
Han tyckte nog inte om mig som lärare fastän jag var väldigt snäll.
Djävla unge. Litar inte på farsan.
Kent
Han tyckte nog inte om mig som lärare fastän jag var väldigt snäll.
Djävla unge. Litar inte på farsan.
Kent
-
Furby
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Övningskörning
Han kanske har blivit retad för att pappa kör Skoda.
Jag har varken Valium eller sömtabletter och hon är en riktig besserwisser så det är klart man funderar lite.
Någon annan kanske har kört med en förälder?
/Benke
Jag har varken Valium eller sömtabletter och hon är en riktig besserwisser så det är klart man funderar lite.
Någon annan kanske har kört med en förälder?
/Benke
-
sven britason
jo jag har kört med bägge grabbana.
Den fösrste han med nästan 500 mil landsväg innan han körde upp, men han gick i bilskola också.
Den andre grabben han med ca 500 mil vinterväg också och vanlig bilskola, plus obligatorisk halkbana.
Ingen konstigt hände under någon av alla körningarna.
Men dom fick vara med om både älg på vägen och bredsladd när dom välxlade slarvigt.
Min ide var att lära dom hantera bilen, körskolan fick ta hand om trafikregler och teori.
kostan ca 5- 7 000 men de v ar några år sedan
Den fösrste han med nästan 500 mil landsväg innan han körde upp, men han gick i bilskola också.
Den andre grabben han med ca 500 mil vinterväg också och vanlig bilskola, plus obligatorisk halkbana.
Ingen konstigt hände under någon av alla körningarna.
Men dom fick vara med om både älg på vägen och bredsladd när dom välxlade slarvigt.
Min ide var att lära dom hantera bilen, körskolan fick ta hand om trafikregler och teori.
kostan ca 5- 7 000 men de v ar några år sedan
-
MrC
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Övningskörning
Usch. Låter inte bra.
Kent
Kent
-
MrC
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Övningskörning
Sista inlägget var till dig Bengt.
Kent
Kent
-
3rd
Sv:Övningskörning
Inte med mina barn (3 & 1 år), men däremot med min sambo. Hon började övningsköra i januari och tog körkortet i maj tror jag. Ibland fick man höra att man var en viktigpetter och ibland blev det en irriterad stämning. Men överlag gick det bra. Jag visste ju ändå mer än henne så hon var ju tvungen att lita på vad jag sa.
-
Furby
- Kontakt:
Sv:Sv:Övningskörning
Jag tänkte ge henne körvana på vägar med mindre trafik så att hon får in rytmen och bilens placering på vägen.
Att övningsköra med en sambo eller hustru tror jag är värre än med ens barn.
/Benke
Att övningsköra med en sambo eller hustru tror jag är värre än med ens barn.
/Benke
-
@nn@
- Bilmodell: Skoda octavia combi
- Kontakt:
Jag övningskör också med min grabb han säger att jag är jobbigare än farsan. Jag ställer en massa frågor på vägmärken och regler under tiden. Men man vill ju att de ska veta det också.
Kanske inte är den bästa lösningen i början och jag håller med MrC om att man ska nog inte säja så mycket i början.
Grabben var lite nervös och hade svårt för att svänga och tex blinka å samtidigt tänka på att inte gasa.
En viktig sak är att man påminner dem att INTE titta i backspegeln på bilen som vill köra om. Det blir lätt så att man följer med /Rattar ut i vägen istället för att hålla kosan rät.
Vill även Tacka Alla Med trafikanter för att de visar lite hänsyn och själva håller sig till reglerna tex vid omkörning
Kanske inte är den bästa lösningen i början och jag håller med MrC om att man ska nog inte säja så mycket i början.
Grabben var lite nervös och hade svårt för att svänga och tex blinka å samtidigt tänka på att inte gasa.
En viktig sak är att man påminner dem att INTE titta i backspegeln på bilen som vill köra om. Det blir lätt så att man följer med /Rattar ut i vägen istället för att hålla kosan rät.
Vill även Tacka Alla Med trafikanter för att de visar lite hänsyn och själva håller sig till reglerna tex vid omkörning
-
Thomas
- Bilmodell: Skoda Superb Combi Alldrive
- Kontakt:
Jag tycker inte det är några som helst problem att låta frugan övningsköra med mig, hon har övningskört för bil, bil med tungt släp,tung motorcyckel, och allt har fungerat perfekt.
Enda gången som inte jag har varit körlärare till henne är när hon tog tung lastbil med tungt släp (hade ej något fordon att köra med tyvärr).
Så alla där "ute" våga ta ut era kära på en åktur ;-)
Man skall endast vara kall i alla situationer och inte brusa opp!
//Thomas
Enda gången som inte jag har varit körlärare till henne är när hon tog tung lastbil med tungt släp (hade ej något fordon att köra med tyvärr).
Så alla där "ute" våga ta ut era kära på en åktur ;-)
Man skall endast vara kall i alla situationer och inte brusa opp!
//Thomas
-
MrC
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Övningskörning
Som Thomas skriver. Brusa inte upp.
Kent
Kent
-
Tessan
- Bilmodell: Volvo V70
- Kontakt:
Ja körde mest med min pappa och de funkade jätte bra.. De var nån grej som vi inte var överens om men de löste sig när ja körde på skola (fick veta då vad som var rätt).. Jag körde mestadels hemma och tog 10 lektioner på skola.. Tog en intensivkurs så de blev rätt billigt.. Landade på 6000:- tror ja...
-
T
- Bilmodell: Skoda Octavia Combi 4x4 L&K
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Övningskörning
5 lektioner på skola (så jag fick köra upp med körskolans bil...) och cirka 2000 mil privat övningskörning med farsan.
Pris för körkort inklusive alla tillstånd, halkbana etc. 4200 kr.
Fast det var ju några år sen det också nu.
Pris för körkort inklusive alla tillstånd, halkbana etc. 4200 kr.
Fast det var ju några år sen det också nu.
-
mille
- Bilmodell: Octavia RS+Superb 1.8T
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Övningskörning
He he får la passa på o skryta lite, 810 spänn för lämplighets intyg vilket inkluderade en skrivning o en uppkörning. Klarade båda på första.
Ganska billigt körkort måste jag säga. Körde bara föräldrarna när de skulle någonvart ingen körning i onödan, sneglade lite i boken jag fick från systern, körde upp med moderns bil o sen vart de klart.
Kände inte för att slänga pengar på körskolorna :)
Mvh Mille
Ganska billigt körkort måste jag säga. Körde bara föräldrarna när de skulle någonvart ingen körning i onödan, sneglade lite i boken jag fick från systern, körde upp med moderns bil o sen vart de klart.
Kände inte för att slänga pengar på körskolorna :)
Mvh Mille
-
Thomas
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Övningskörning
Tyvärr så måste jag bräcka dina dryga 800:- för ditt körkort, jag själv har körkortklasser ABECEDE, taxi samt ALLA klasser ADR med en TOTAL kostnad på ca 200:-!!! ;-)
Alla klasser som jag har tagit har varit helt privat förutom ca 5min på körskola med bil (B) därefter fick jag inte köra mer för körskolan. De tyckte att det gick för bra helt enkelt, så dessa 5min är de enda "skolminuter" som jag har gjort.
Som ni förstår så är det viktigt med BRA kontakter som hjälper en privat :-)
Detsamma gäller min frus körkortsklasser, ABECE Taxi, hon har endast lagt ut (ramla inte av stolen nu) 60:- totalt.
MVH Thomas
Alla klasser som jag har tagit har varit helt privat förutom ca 5min på körskola med bil (B) därefter fick jag inte köra mer för körskolan. De tyckte att det gick för bra helt enkelt, så dessa 5min är de enda "skolminuter" som jag har gjort.
Som ni förstår så är det viktigt med BRA kontakter som hjälper en privat :-)
Detsamma gäller min frus körkortsklasser, ABECE Taxi, hon har endast lagt ut (ramla inte av stolen nu) 60:- totalt.
MVH Thomas
-
mille
- Bilmodell: Octavia RS+Superb 1.8T
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Övningskörning
He he ja ja finns alltid värre ju, minns att farfar fick sitt genom att växla tre gånger på en äng, fanns inte så många bilar då men alla klasser fick han på köpet :)
Men köpte du ingen kurslitteratur över huvud taget? alla uppkörningar gratis? alla prov gratis?
Gratulerar
Mvh Mille
Men köpte du ingen kurslitteratur över huvud taget? alla uppkörningar gratis? alla prov gratis?
Gratulerar
Mvh Mille
-
Thomas
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Övningskörning
Vad menar du med att farfar körde..... HUR GAMMAL TROR DU ATT JAG ÄR??? :-(
Skämt och sido, jag (och även frun) har tagit alla klasser var för sig, vi har INTE fått någon klass gratis.
Du undrar över kurslitteraturen och på den frågan är svaret att jag köpte böcker när jag tog första klassen 1984, alla andra böcker har jag lånat av vänner och bekanta ;-)
När det gäller övriga kostnader så har jag haft tur med att vänner (bytesaffärer) och "företag" har betalat för dessa.
När det gäller min frus klasser så hade hon det ännu bättre, bilkörkortet tog hon i Californien som hon sedan fick kostnadsfritt byta ut mot ett svenskt körkort, de andra klasserna A och BE har hon tagit igenom att hon blev påkörd (vi körde en gammal SAAB som redan var skrotfärdig) av en körskolebil som i utbyte av att inte gå till fösäkringsbolaget betalade ALLT som hade med kostnader för tillstånd, uppkörningar osv. ;-) Skadan på vår bil var en repa som sträckte sig ifrån framskärm till bakskärm.
Hennes CE fick hon ta genom SKBR dvs att de stod för alla kostnader. OBS ALLA TJEJER SOM INTE ÄR KRIGSPLACERADE FÅR GRATIS TA KÖRKORTSKLASSERNA (B)E,C,(C)E,D OCH (D)E OM DE GÅR MED I SKBR (Svenska Kvinnliga Bilkåristerna).Det gäller en klass åt gången, det skall gå 4år mellan varje HEL klass tex CE eller DE.
Vi killar har endast möjlighet att ta A (tung Mc) kort gratis i FMCK om man inte är krigsplacerad.
Regler ändras iochförsig emellanåt så hoppa inte av glädje ni som vill ta alla klasser innan ni har kontaktat SKBR eller FMCK för vidare information.
MVH Thomas
Skämt och sido, jag (och även frun) har tagit alla klasser var för sig, vi har INTE fått någon klass gratis.
Du undrar över kurslitteraturen och på den frågan är svaret att jag köpte böcker när jag tog första klassen 1984, alla andra böcker har jag lånat av vänner och bekanta ;-)
När det gäller övriga kostnader så har jag haft tur med att vänner (bytesaffärer) och "företag" har betalat för dessa.
När det gäller min frus klasser så hade hon det ännu bättre, bilkörkortet tog hon i Californien som hon sedan fick kostnadsfritt byta ut mot ett svenskt körkort, de andra klasserna A och BE har hon tagit igenom att hon blev påkörd (vi körde en gammal SAAB som redan var skrotfärdig) av en körskolebil som i utbyte av att inte gå till fösäkringsbolaget betalade ALLT som hade med kostnader för tillstånd, uppkörningar osv. ;-) Skadan på vår bil var en repa som sträckte sig ifrån framskärm till bakskärm.
Hennes CE fick hon ta genom SKBR dvs att de stod för alla kostnader. OBS ALLA TJEJER SOM INTE ÄR KRIGSPLACERADE FÅR GRATIS TA KÖRKORTSKLASSERNA (B)E,C,(C)E,D OCH (D)E OM DE GÅR MED I SKBR (Svenska Kvinnliga Bilkåristerna).Det gäller en klass åt gången, det skall gå 4år mellan varje HEL klass tex CE eller DE.
Vi killar har endast möjlighet att ta A (tung Mc) kort gratis i FMCK om man inte är krigsplacerad.
Regler ändras iochförsig emellanåt så hoppa inte av glädje ni som vill ta alla klasser innan ni har kontaktat SKBR eller FMCK för vidare information.
MVH Thomas