Skall byta framsystem (och säkerligen baksystem) på min Octavia 01.
Läser fram och tillbaka på forumet om hur man lyfter bort dörrsidorna, och det är ju jättebra - det kan jag nog göra.
Men då och då, som gubben i lådan, dyker det upp någon och säger att man kan bända bort högtalargallren och på så sätt komma åt högtalaren. Är det så lätt att komma åt högtalarna så förstår jag inte varför alla sliter bort dörrsidorna för att byta högtalarna.
Är det så lätt eller inte?
Hade en toyota förut, och då räckte det med att ta bort gallrena.
/Mr. Nemo
Galler el. dörrsidor?
-
Mr_Nemo
- Bilmodell: Skoda Octavia Elegance
- Kontakt:
-
juanito
- Bilmodell: Skoda Octavia combi
- Kontakt:
Sv:Galler el. dörrsidor?
Om du bara ska byta högtalarelementen är det just så enkelt.
Diskanten sitter innanför panelen vid sidospegeln. Bara att lyfta bort(dra rakt inåt).Midbas/mellanregister sitter bakom ett lätt löstagbart galler i nedre framkant på dörren. Den högtalaren är bara att ersätta, så länge monteringsdjupet inte överstiger 50mm.
På nedre högtalaren sitter dubbla kablar med speciell kontakt, den ena går vidare till diskanten.
Om du köper ett kit med diskant + 6,5" mid + delningsfilter, måste du ta loss dörrsidan för att placera in allt. Om stora högtalarens monteringsdjup överstiger 50mm måste du dessutom modifiera plåten bakom.
Diskanten sitter innanför panelen vid sidospegeln. Bara att lyfta bort(dra rakt inåt).Midbas/mellanregister sitter bakom ett lätt löstagbart galler i nedre framkant på dörren. Den högtalaren är bara att ersätta, så länge monteringsdjupet inte överstiger 50mm.
På nedre högtalaren sitter dubbla kablar med speciell kontakt, den ena går vidare till diskanten.
Om du köper ett kit med diskant + 6,5" mid + delningsfilter, måste du ta loss dörrsidan för att placera in allt. Om stora högtalarens monteringsdjup överstiger 50mm måste du dessutom modifiera plåten bakom.
-
Mr_Nemo
- Kontakt:
Men å andra sidan så borde man ju kunna smeta in delningsfiltret någonstans där i dörren, för man behöver väl inte byta kablar till diskanten? Det är väl bara att dra dem genom delningsfiltret?
/Mr. Nemo
/Mr. Nemo
-
mavve
- Bilmodell: Skoda octavia rs
- Kontakt:
Sv:Sv:Galler el. dörrsidor?
Byt alla kablar det e läskigt me original.
-
Mr_Nemo
- Kontakt:
Men nu var det ju förvisso inte det jag frågade. Självklart är det bättre att byta alla kablar, men å andra sidan så är väl aldrig en kedja starkare än den svagaste länken, och jag kör ju högtalarna direkt ifrån stereon med ISO-kontakten, och där är det ju små kablar, så det kan ju inte spela så stor roll.
Samma sak har jag funderat på med slutstegen. Alla säger att man skall ha en så tjock kabel som möjligt, och det är ju bra, men jag får inte in en för stor kabel i mitt slutsteg då kontakten man skall skruva i sladden i är för liten, och då faller det ju.
MvH
/Mr. Nemo
Samma sak har jag funderat på med slutstegen. Alla säger att man skall ha en så tjock kabel som möjligt, och det är ju bra, men jag får inte in en för stor kabel i mitt slutsteg då kontakten man skall skruva i sladden i är för liten, och då faller det ju.
MvH
/Mr. Nemo
-
T
- Bilmodell: Skoda Octavia Combi 4x4 L&K
- Kontakt:
Sv:Sv:Galler el. dörrsidor?
Du lär nog inte få plats med delningsfiltret utan att ta bort dörrsidan. I såfall får du dra ny kabel och det är nog krångligare.
Slutsats: Om du ska ha delningsfilter så får du ta bort dörrsidorna.
Troligen vill du ha delningsfilter, annars låter det INTE roligt.
Om du skulle känna dig osäker så rånar inte en ljudbyggare dig om du ber om hjälp. Skulle tippa på 500-1000 spänn för jobbet utan slutsteg...
Slutsats: Om du ska ha delningsfilter så får du ta bort dörrsidorna.
Troligen vill du ha delningsfilter, annars låter det INTE roligt.
Om du skulle känna dig osäker så rånar inte en ljudbyggare dig om du ber om hjälp. Skulle tippa på 500-1000 spänn för jobbet utan slutsteg...
-
Mr_Nemo
- Kontakt:
Inte för den sakens skull, jag kan slita bort dörrsidan om så krävs, tänkte mest på om det krävdes... Men då har jag i alla fall lite mer koll.
Tack för hjälpen allihop!
MvH
/Nemo
Tack för hjälpen allihop!
MvH
/Nemo