Ojämn acceleration då och då

I detta forum skriver vi om Skoda RS.
Skriv svar
d00m
Bilmodell: Seat Leon Cupra R
Kontakt:

Ojämn acceleration då och då

Inlägg av d00m »

Har upplevt ett problem sedan jag trimmade bilen med BSR PPC i vintras, och det är att ibland när man accar så blir det som "ett fladder" runt 2500-3000 varv någonstans, och det lustiga är att det i stort sett bara märks på tvåan, kanske för att bilen drar mer då. Detta är alltså om man gasar på ganska hårt. Vet inte om det är laddtrycket som spökar på något vis? Detta problem är inte konsekvent utan märks då och då, oftast när bilen är relativt nystartad (inte kall, för då kör jag lugnt), eller när man kört lugnt ett tag och sedan drar på lite. Det händer dock sällan (eller kanske aldrig) flera gånger på raken, utan saktar man ner och drar på igen så går bilen klockrent, inget ryck alls. Detta la jag märke till i små doser precis efter jag hade trimmat bilen, men jag tycker det känns mer påtagligt nu faktiskt ett par månader senare. Innan jag trimmade bilen så fanns det inget spår av det här, då drog den jämt och fint.
RS bob
Bilmodell: Skoda fabia RS
Kontakt:

Sv:Ojämn acceleration då och då

Inlägg av RS bob »

Upplevt samma sak och det är förmodligen laddtrycket som kommer i ett mellanläge.
Tyvärr är det nog bara att acceptera och köra på.
Trigger
Bilmodell: Skoda Octavia RS
Kontakt:

Sv:Sv:Ojämn acceleration då och då

Inlägg av Trigger »

Om det bara är på tvåan så kanske det är framhjulen som spinner till....
Furby
Bilmodell: Octavia E 4x4
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Ojämn acceleration då och då

Inlägg av Furby »

Prova utan antispinn.
d00m
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Ojämn acceleration då och då

Inlägg av d00m »

Tack för tipsen! Ska testa utan antispinn, det har jag faktiskt aldrig gjort. Fast å andra sidan så ser man ju när antispinnen arbetar, och det brukar kännas på ett speciellt sätt också. Tror mer på det där med laddtrycket i så fall. Huvudsaken är att det inte är något fel som borde kollas upp...
RRS Christian
Bilmodell: Skoda Octavia Rs
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Ojämn acceleration då och då

Inlägg av RRS Christian »

nja jag tror att det är wastegate klockan som inte orkar hålla det höga laddtrycket..

dom flesta 1,8 chipade brukar få lite laddtrycks fladder....
inget konstigt . tyvärr
d00m
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Ojämn acceleration då och då

Inlägg av d00m »

Mjo, nog är det något åt det hållet alltid... men bara man vet att inget är galet så. Finns dock andra som säger att de inte stött på det här problemet med en chippad RS, så jag vet inte jag...
Trigger
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Ojämn acceleration då och då

Inlägg av Trigger »

Tycker at det borde kännas även på högre växlar om det var svajande laddtryck. Brukar faktiskt upplevas som mest på 5an med min bil. Märks faktiskt aldrig på 2an.
d00m
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Ojämn acceleration då och då

Inlägg av d00m »

Jag tycker att det är skitskumt att det bara märks på tvåan faktiskt, men visst, på trean kan man kanske förnimma det också, men vete sjutton om jag märkt det på någon annan växel. Ettan varvar jag aldrig speciellt mycket på så...
SVENSK
Bilmodell: Saab 9-5 vector
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Ojämn acceleration då och då

Inlägg av SVENSK »

Chippat min hos tuningchip sthlm.
Har inget fladder vid full accelaration, men däremot om man släpper gasen lite så känns det som en inbromsning. Visar sig bäst på 2:ans växel vid 3000-3500 varv.

Trodde det först var fel på dumpen eftersom det hörs som att all luft kastas ut. Men både BSR (där jag bytt dump) och Tuningchip sa att det förmodligen berodde på det höga laddtrycket som måste ta vägen någonstans när man släpper gasen lite. BSR sa oxå att det kunde vara nåt slags mellanläge (som någon tidigare i tråden skrev).
d00m
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Ojämn acceleration då och då

Inlägg av d00m »

Det där med gassläppet känner jag också, även om det är att ta i att säga att det känns som en inbromsning, men ett litet dämpat ryck kan man känna.
Breitling
Bilmodell: GSX-R 1000
Kontakt:

Inlägg av Breitling »

Min gamla RS hade svajjande laddtryck. Den var chippad hos tuningchip... Kolla hur mkt bilen laddar det är mitt tips.. för när jag sänkte laddtrycket till deras normalchipp som dom säljer så gick den bra. Men jag hade en programvara som laddade ca 1.4bar vilket resulterade i svajjitladd!!!!!
SVENSK
Bilmodell: Saab 9-5 vector
Kontakt:

Inlägg av SVENSK »

enligt han på tuningchip laddade min 1.2-1.3.
dj__a
Kontakt:

Inlägg av dj__a »

Liknande på min BSR trimmade RS men det märks bara när man gasar väldigt försiktigt precis under 3000 varv. inget större problem men ändå... /H
Skriv svar