Konstigt Ljud/Startproblem

I detta forum diskuterar vi bla fördelar, nackdelar, mektips och problem med Skoda Fabia.
falstaff
Bilmodell: Skoda Fabia
Kontakt:

Konstigt Ljud/Startproblem

Inlägg av falstaff »

Relativt nybliven ägare av en Fabia -01 (101hk). Här verkar det finnas duktiga Skoda människor, så här kommer mina små problem.

När jag kör i låga farter hör jag ett konstigt ljud från höger sida (fram). Låter nästan som att en plåt är lös, ett tag trodde jag det var något i handsfacket som lät. Någon som har ett bra tips vad det kan vara?

Sen har den två gånger vägrat att starta. Båda gångerna hade jag kört ca 5 minuter (bilen var inte kall, eftersom den hade kört innan dess), lämnat bilen i 3-10 minuter, och sen vägrade den starta. Det luktade ganska mycket bensin i bilen. Efter 5-15 minuters väntan startade bilen klockrent. Jag gav ingen gas vid startförsöken. Någon som varit med om liknande?
Furby
Bilmodell: Octavia E 4x4
Kontakt:

Sv:Konstigt Ljud/Startproblem

Inlägg av Furby »

Prova att lyfta upp höger fram med domkraften så att hjulet hänger fritt.
Ta tag i däcket med en hand högst upp och en längst ner.
Försök nu att vicka hjulet. Om du hör ett glappande ljud är det förmodligen framhjulslagret som har gett upp.
Pirate-swe
Bilmodell: Skoda Fabia 1.4
Kontakt:

Sv:Konstigt Ljud/Startproblem

Inlägg av Pirate-swe »

[quote]Relativt nybliven ägare av en Fabia -01 (101hk). Här verkar det finnas duktiga Skoda människor, så här kommer mina små problem.

När jag kör i låga farter hör jag ett konstigt ljud från höger sida (fram). Låter nästan som att en plåt är lös, ett tag trodde jag det var något i handsfacket som lät. Någon som har ett bra tips vad det kan vara?

Sen har den två gånger vägrat att starta. Båda gångerna hade jag kört ca 5 minuter (bilen var inte kall, eftersom den hade kört innan dess), lämnat bilen i 3-10 minuter, och sen vägrade den starta. Det luktade ganska mycket bensin i bilen. Efter 5-15 minuters väntan startade bilen klockrent. Jag gav ingen gas vid startförsöken. Någon som varit med om liknande?[/quote]hörde samma typ av ljud på min fabia. kröp under bilen och letade lösa plåtar el dylikt. sen bytte jag hjullager. då försvann ljudet :D
Skriv svar