Växelspaksknopp (igen)

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia.
Skriv svar
Mr_Nemo
Bilmodell: Skoda Octavia Elegance
Kontakt:

Växelspaksknopp (igen)

Inlägg av Mr_Nemo »

Nu har min växelspaksknopp från Alchemy Gothic äntligen kommit, men jag vet inte riktigt hur jag får bort den existerande...

Jag har sökt på forumet, och där får man inte så mycket hjälp... Det skall sitta någon spärr någonstans som man skall lossa på. Men kan någon vara snäll och berätta mer ingående var?

Måste man ta loss damasken till växelspaken först eller?

Om någon bara berättar så jag kan göra det så skall jag göra en sida om det....

/Nemo
sir_pelle
Bilmodell: Octavia 1.8T
Kontakt:

Sv:Växelspaksknopp (igen)

Inlägg av sir_pelle »

är det inte bara att skruva?
Mr_Nemo
Kontakt:

Sv:Växelspaksknopp (igen)

Inlägg av Mr_Nemo »

Nej, det är det inte... Kom igen nu, det måste ju finnas någon som har bytt växelspaksknoppen...

/Nemo
The Weasel
Bilmodell: Skoda Octavia RS II FL
Kontakt:

Sv:Sv:Växelspaksknopp (igen)

Inlägg av The Weasel »

Du lyfter upp damasken och då ser du en klämma längst ner på knoppen
som håller fast den och damasken. Du tar bort den med hjälp av t ex en
avbitare. Sen behöver du ha en ny klamma att sätta dit, funkar med en vanlig
slangklamma av lämplig storlek.
Mr_Nemo
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Växelspaksknopp (igen)

Inlägg av Mr_Nemo »

Tack äntligen någon!

Men damasken sitter med clips eller? Så man inte behöver pajja något?

/Nemo
The Weasel
Bilmodell: Skoda Octavia RS II FL
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Växelspaksknopp (igen)

Inlägg av The Weasel »

Varsågod, var så lite så. Glömde ju bort en sak..... Du tar bort själva ramen runt
växelspaken alltså både damask och ram. Ramen sitter med små "hullingar" av plast,
så ett visst mått av försiktighet skadar ju inte. Sen tar du bort själva knoppen.
Mr_Nemo
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Växelspaksknopp (igen)

Inlägg av Mr_Nemo »

Tack så hemskt mycket för hjälpen! Nu skall jag fan springa ut till bilen direkt!

MvH

/Nemo
Thomas Gehlhaus (Howzer)

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Växelspaksknopp (igen)

Inlägg av Thomas Gehlhaus (Howzer) »

Jag är också sugen på att byta så om du kan ta ett par bilder av bytet vore det kanon. Fast jag är väl för sent ute som vanligt... *suckar* ;-)
Mr_Nemo
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Växelspaksknopp (igen)

Inlägg av Mr_Nemo »

Hmmz... Några ord om hur det går för mig.

Lyckades utan problem få bort damasken med tillhörande ram. Lossade buntbandet (som för mig inte verkade ha någon funktion) samt den slangklämmeliknande saken som fixerade växelspaksknoppen i växelspaken. Därefter kunde jag ta bort växelspaksknoppen från damasken. Problemet jag stod med då var att den växelspaksknopp som jag köpt är någon sorts universal, men bara ett hål i. Den hade antagligen funkat på vilken bil som helst som tillverkats före 1980, men nu var det lite svårare.

Eftersom man inte är helt dum i huvudet tänkte jag att "det här kan jag ju hitta en lösning på". Så jag strippade bort allt gummi/skumplast från växelspaksknoppen och fick kvar själva fästanordningen samt huvudet som vadderingen satt runt.

Jag försökte sedan sätta på min växelspaksknopp på huvudet, bara för att upptäcka att hålet i knoppen var för litet för huvudet. Efter att ha granskat huvudet så fann jag att den var smalare på vissa ställen. Jag tog fram en såg och sågade av en bit av huvudet, så jag fick en smalare del att trä knoppen på. Endast för att upptäcka att detta inte heller gick, då huvudet fortfarande var för stort.

Så nu sitter jag utan växelspaksknopp i bilen och skall försöka skaffa en gammal orginalknopp som jag kan såga itu igen, lite högre upp, så jag får en bred bas och kan limma min egna knopp på.

Hoppas att detta kommer funka, annars blir jag arg, för min knopp är så fin...

http://www.shock.se/img/503/ASS42.jpg

Hårdrock...

/Nemo
Mr_Nemo
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Växelspaksknopp (igen)

Inlägg av Mr_Nemo »

Idag fick jag äntligen för mig att fixa den jävla växelspaksknoppen som jag nu inte haft på över ett år.

Åkte ner till skroten och köpte en för 150:-, helt överkomligt.

Däremot så passade inte damasken som medföljde. Skroten hade gett mig en knopp och damask från -99.

Gick in igen och bad att få byta till en som passade. Killen sprang ut och hämtade en ifrån en -04... Inte heller den ramen passade.

Någon som vet varför?

Båda ramarna jag fick ifrån skroten var mindre än den ram jag har på min bil. Ergo täcker inte damasken hålet ner till växellådan.

Vad kan det bero på att mitt hål är större än standard?

MvH

/Nemo
Skriv svar