Försökte dom luras på verkstan?
-
SVENSK
- Bilmodell: Saab 9-5 vector
- Kontakt:
Försökte dom luras på verkstan?
På min service idag så ringde man upp och sa att höger och vänster stötdämpare fram blivit "dåligt kapade" när jag sänkt bilen och behövde förmodligen bytas. För du har väl sänkt den, frågade han.
Jag har inte sänkt bilen, svarade jag. Och jag köpte den i Bromma när den bara hade gått 300 mil, och förre ägaren var försäljnings-chefen där. Så det skulle inte bytas någonting förrän jag snackat med dom, sa jag.
Så jag begav mig direkt till Bromma och fick tag på förre ägaren och frågade om han hade sänkt den och visade service-protokollet.
Han + 2 kollegor garvade läppen av sig åt förklaringen "dåligt kapade". Men han hade inte sänkt den, då den ju redan är fabriks-sänkt.
Så han ska personligen kika på den när jag ändå ska in för omlackning av bakluckan nästa vecka i Bromma. Han ville nämligen se hur "dåligt kapade" såg ut.
Och är det nåt fabrikations-knas så står dom självklart för bytet. För han tyckte det verkade mycket märkligt att dom skulle vara slitna redan efter 6000 mil.
Vi får väl se. Fabrikationsfel eller ett försök till att få mig byta något som inte var defekt?
Jag har inte sänkt bilen, svarade jag. Och jag köpte den i Bromma när den bara hade gått 300 mil, och förre ägaren var försäljnings-chefen där. Så det skulle inte bytas någonting förrän jag snackat med dom, sa jag.
Så jag begav mig direkt till Bromma och fick tag på förre ägaren och frågade om han hade sänkt den och visade service-protokollet.
Han + 2 kollegor garvade läppen av sig åt förklaringen "dåligt kapade". Men han hade inte sänkt den, då den ju redan är fabriks-sänkt.
Så han ska personligen kika på den när jag ändå ska in för omlackning av bakluckan nästa vecka i Bromma. Han ville nämligen se hur "dåligt kapade" såg ut.
Och är det nåt fabrikations-knas så står dom självklart för bytet. För han tyckte det verkade mycket märkligt att dom skulle vara slitna redan efter 6000 mil.
Vi får väl se. Fabrikationsfel eller ett försök till att få mig byta något som inte var defekt?
-
fabia rs
- Bilmodell: Octavia RS II / Subaru Impreza GT
Sv:Försökte dom luras på verkstan?
Har varit med om att fjädrar gått av !!!! kanske är det som hänt.
Mvh Karlzzon
Mvh Karlzzon
-
SVENSK
- Kontakt:
Sv:Sv:Försökte dom luras på verkstan?
Dom sa att dom inte gått av, utan var bara dåligt kapade.
-
Nisse
- Bilmodell: Volvo S60
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Försökte dom luras på verkstan?
Jag vill veta vem som kapar stötdämparen när man sänker bilen ;-)
-
juanito
- Bilmodell: Skoda Octavia combi
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Försökte dom luras på verkstan?
Förmodligen någon i Hakkas...
-
MoPar66
- Bilmodell: Hyundai Trajet
- Kontakt:
Sv:Sv:Försökte dom luras på verkstan?
Ska man dra det riktigt noga så är det ju själva fjädern som är stötdämpare, det är ju den som tar emot stötarna
-
juanito
- Bilmodell: Skoda Octavia combi
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Försökte dom luras på verkstan?
Nja, inte riktigt. Fjädern tar upp viss rörelse och ger motrörelse.
Dämparen dämpar detta. Du kan ju testa vad som händer genom att köra en bil helt utan stötdämpare. Gjorde detta i lumpen och missade banan helt! Gungningarna bara förstärktes och bilskrället mer eller mindre hoppade av banan.
Dämparen dämpar detta. Du kan ju testa vad som händer genom att köra en bil helt utan stötdämpare. Gjorde detta i lumpen och missade banan helt! Gungningarna bara förstärktes och bilskrället mer eller mindre hoppade av banan.
-
MoPar66
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Försökte dom luras på verkstan?
Vilken tar emot stöten från ett gupp i vägen först?
Fjädern eller stötdämparen? Jag skulle ju satsa på fjädern alltså tar den emot stöten medan dämparen hindrar fjädern från att gunga vidare pga självsvängning.
Fjädern eller stötdämparen? Jag skulle ju satsa på fjädern alltså tar den emot stöten medan dämparen hindrar fjädern från att gunga vidare pga självsvängning.
-
ThomasT
- Bilmodell: VW Golf Gti mkIV
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Försökte dom luras på verkstan?
"Jag skulle ju satsa på fjädern alltså tar den emot stöten medan dämparen hindrar fjädern från att gunga vidare pga självsvängning. "
Båda tar givetvis upp stöten samtidigt. Fjäder har oftast linjär verkan, medans dämparen dämpar hårdare ju snabbare rörelsen är.
Båda tar givetvis upp stöten samtidigt. Fjäder har oftast linjär verkan, medans dämparen dämpar hårdare ju snabbare rörelsen är.
-
MoPar66
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Försökte dom luras på verkstan?
Självklart så hjälper de varandra för att dämpa stötar det jag menar är ju att fjädern tar emot stöten medans dämparen retarderar fjädern så den avstannar och ej fortsätter att gunga vidare.
Ta väck fjädern o kör o se hur mycket stötdämparen dämpar då :-)
Ta väck fjädern o kör o se hur mycket stötdämparen dämpar då :-)
-
elmaco
- Bilmodell: Skoda Octavia RS 2
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Försökte dom luras på verkstan?
fjädern fjädrar och dämparen dämpar... hehehe, kul att göra det enkelt för sig :-)
-
SVENSK
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Försökte dom luras på verkstan?
Menade förstås fjädrarna, och inte stötdämparna.
Bilen är ju inne för lackning av bagagelucka denna vecka och då skulle förre ägaren, på Skoda i Bromma, kolla på den. Vi får se vad hans bedömning blir.
Bilen är ju inne för lackning av bagagelucka denna vecka och då skulle förre ägaren, på Skoda i Bromma, kolla på den. Vi får se vad hans bedömning blir.