Inbrott i bilen...

I detta forum skriver vi om Skoda RS.
AzAkieL
Bilmodell: Skoda RS Kombi
Kontakt:

Inbrott i bilen...

Inlägg av AzAkieL »

Hade inbrott i bilen inatt när jag stod parkerad i garaget på SÖS (nybliven far till en liten Zach). 3 smashade rutor samt en bilstereo och en symaskin (!!!) mindre. Som tur var fick dom inte ut våran nya barnvagn som jag hämtade i fredags. Frågan jag har är huruvida larmet man har i bilen är som trygg hansa uttrycker det: orginalmonterat godkänt elektroniskt stöldskydd eller spårsändare.

Om så är fallet har man tydligen ingen självrisk.

Tacksam för svar
rs_autopower
Bilmodell: Skoda octavia RS Combi TS Edition
Kontakt:

Sv:Inbrott i bilen...

Inlägg av rs_autopower »

Både roligt och tråkigt att höra.....jag har skaffat t70c larmet från carguard också har klarat mig hitills.....Jag ska bli pappa i Februari och vi tänker åka in med taxi till förlossningen för vi har hört så mycket problem vid SÖS med bilarna både från dem som jobbar på förlossningen och av bekanta.Man får även taxiresan klassad som sjukresa....
rs_autopower
Bilmodell: Skoda octavia RS Combi TS Edition
Kontakt:

Sv:Sv:Inbrott i bilen...

Inlägg av rs_autopower »

Orginal larmet är godkänt av FB jag har varit i kontakt med iallafall (folksam.Trygghansa) Men orginal larmet är ett riktigt skämt faktiskt!
MrC
Bilmodell: Octavia 2 RS
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Inbrott i bilen...

Inlägg av MrC »

Fyller i med trevliga grattulationer. När det gäller larmet så har du ingen självrisk för larmet är ju godkänt. Sen har du haft otur med en idiot som inte bryr sig om att det tjuter å blinkar.

Kent
Draco
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Inbrott i bilen...

Inlägg av Draco »

så mycket som jag vet och har fattat angånde trygg hansa..
det spelar inget roll man betalar själv risk på EX antal kronor..
och du kan få pengar upp till 25000:-

larmet är inte godkänt för att slippa att betala självrisk på trygghansa
men det finns någon typ av extra försäkring.. vet inte vad det är för jag har inte inte orkat att kolla upp det än..

Draco
MrC
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Inbrott i bilen...

Inlägg av MrC »

Folkskams villkor.

Stöld
Försäkringen lämnar ersättning om bilen skadats vi stöld eller stöldförsök. Blir hela bilen stulen lämnas ersättning om den inte kommit till rätta inom en månad. Försäkringen gäller inte om någon som har tillgång till bilen använder den utan lov.

Utrustning ska vara fast monterad eller inlåst i bilen. Avmonterad fordonsdel eller utrustning ersätts också, om du förvarar den inlåst i enskilt garage eller i annan låst lokal som du ensam har tillgång till. Vid stöld av på bilen monterade hjul är ersättningen begränsad till 25 000 kronor om inte hjullås monterats. Begränsningen gäller inte vid stöld av hela bilen.

Bilradio, band- eller cd-spelare, biltelefon eller annan kommunikationsutrustning ersätts om den är fast monterad och konstruerad för att enbart användas i bilen.

Vi ersätter inte kassettband, dvd/cd-skivor eller så kallade mobiltelefoner.

Utrustningen ersätts utan beloppsbegränsningar om den är fabriksmonterad. Är utrustningen eftermonterad gäller vissa begränsningar.

Självrisk: Grundsjälvrisken är 2 000 kronor. Om du får flera skador under försäkringsåret blir självrisken 4 000 kronor vid andra skadan och 6 000 kronor vid varje följande skada.

Du slipper grundsjälvrisken, vid stöld eller tillgrepp av bilen och utrustning som förvaras inlåst i bilen, om din bil var:

• utrustad med av oss godkänt billarm och det var aktiverat vid skadetillfället (detta gäller ej vid stöld eller stöldförsök av utrustning).

• parkerad i låst garage eller annan låst lokal som du ensam har tillgång till eller i låst säkerhetsbur som vi godkänt.

Om din bil var försedd med annat av oss godkänt extra stöldskydd, t ex immobiliser (startspärr) eller rattkrycka, slipper du också grundsjälvrisken vid stöld eller tillgrepp av bilen. Det gäller dock inte vid stöld eller stöldförsök av utrustning.

Om bilen inte har varit låst med ratt- eller växellås ökar den självrisk som du annars skulle ha betalat med 5 000 kronor.
AzAkieL
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Inbrott i bilen...

Inlägg av AzAkieL »

Tackar ödmjukast för alla gratulationer och svar. Vill lägga till att något larm inte hade gått då dom bara hade bänt sönder rutorna och sen slagit sönder dom. Dock lite lackskador där verktyget tryckts in. Konstig metod för övrigt tycker jag men det kanske behövs för att överhuvudtaget kunna slå sönder rutan. Antar att Skoda inte har ngn larmsensor på rutorna.
MrC
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Inbrott i bilen...

Inlägg av MrC »

På min Oct II Elegance -05 med originallarm finns både lutningscensor och kupéradar. Funkar klockrent. Har testat. Du kanske har en äldre bil med ett annat larm?

Kent
AzAkieL
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Inbrott i bilen...

Inlägg av AzAkieL »

Kör en RS kombi -03. Köpte beg. i somras så jag är inte så insatt i vad jag har för larm. Men det lär jag nog bli varse om snart ;)
MrC
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Inbrott i bilen...

Inlägg av MrC »

Finns många här på klubben som har en likadan som du. De kan säkert svara.
maverick
Bilmodell: Skoda Octavia RS
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Inbrott i bilen...

Inlägg av maverick »

Larmet i RS1 saknar kupébevkaning, och är således bara ett skal/stöldskydd, inte ett inbrottsskydd. Jag förstår inte hur det kan vara godkänt hos vissa bolag. De jag tittat på kräver glaskross-sensorer, eller kupéradar.
MMika
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Inbrott i bilen...

Inlägg av MMika »

Jag låste in tjejen i bilen en gång och larmet utlöste när hon viftade inne i bilen (kupébevakning) ? :)
skcorpion

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Inbrott i bilen...

Inlägg av skcorpion »

jag har en rs1 kombi 03:a och jag har kupéövervakning med originallarmet
Draco
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Inbrott i bilen...

Inlägg av Draco »

samma här.. höll på meka med stereon och råkade låsa in mig själv.. så helt plötsligt börja det tuta. jag han inte äns börja...

Draco
Theo
Bilmodell: Skoda octavia 4x4 elegance
Kontakt:

Sv::Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Inbrott i bilen...

Inlägg av Theo »

synd på bilen,men det är tur att du har nåt vicktigare att tänka på grattis!
mikael.andersson
Bilmodell: Porsche Boxster
Kontakt:

Sv::Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Inbrott i bilen...

Inlägg av mikael.andersson »

Ja, det där med att det inte är kupéövervakning i RS1 är helfel, jag hade en -01 och den var det kupéövervakning i.. Sitter uppe vid manövreringen till ellucka.
Zac

Sv:Inbrott i bilen...

Inlägg av Zac »

Har Carguard som extra larm på RS, Sthlm måste man ha bra larm, det är ju helt sjukt vad man måste vara orolig för bilen hela jäkla tiden!!!
Trist med en massa dårar som inte har annat att göra än att förstöra för oss civila!!!

Får gratta för den lille Zach, framtida ägare av Skoda RS 5(kanske)...

Zac
Björn S (nalle)

Inlägg av Björn S (nalle) »

1. Stå aldrig i garage på sjuhusen! !
2. Töm bilen själv.
3. Se till att inget synligt finns kvar i bilen.
4. Ställ bilen på upplyst/bevakad parkering.

Grattis till lillen ! ! . (en bra bil för familjen, tro mej.)

//nalle
(med erfarenhet av bevakning av sjukhus)
AzAkieL
Kontakt:

Inlägg av AzAkieL »

Har varit i kontakt med Trygg Hansa nu och det blir en självrisk på 1500 kr för kalaset samt att svärmor får ta symaskinen dom snodde på deras egna hemförsäkring. Så mycket för att man är ärlig. Skulle ha sagt att det var våran och en dyr faan. Om man ska klara sig från självrisk hos T-H måste tjuvarna gjort ett stöldförsök på fordonet dvs pillat sönder lås lr dylikt. Bilstereon som ej var orginal verkade det oxå bli lite krångligheter med men jag återkommer om det.
AzAkieL
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Inbrott i bilen...

Inlägg av AzAkieL »

1. Stå aldrig i garage på sjuhusen! !
2. Töm bilen själv.
3. Se till att inget synligt finns kvar i bilen.
4. Ställ bilen på upplyst/bevakad parkering

Hehe...faktum är att SÖS har upplyst garage men saknar kameror då tjuvarna har snott dom oxå! Pratade med väktarna om det.

Skulle bara stå över en natt för att lämna tillbaka symaskin samt få in den nya vagnen från Nynäshamn. Det gick tydligen inte :P
Skriv svar