Ditec eller liknande?

I detta forum skriver vi om Skoda RS 2.
milly
Bilmodell: Skoda Octavia RS
Kontakt:

Ditec eller liknande?

Inlägg av milly »

Hej!

Jag har beställt en ny Octavia RS (Blå met) som kommer vecka 5. Jag äger en RS nu som jag tänker sälja alldeles snart och på den hade jag ingen extra lackskydd. Den har fått några stenskott sedan jag köpte den 2001 men inga större problem som man märker.

Frågan är: Är det verkligen värt det att skaffa extra skydd? Är det någon som har bra eller dåliga erfaranheter om detta?

hälsningar,

Jon

Nya bilen kommer att har:

- Blå met
- Audience stereo
- 12 högtalare
- Xenon
- Parkeringssensor bak

I CAN'T WAIT!!! :-)
MrC
Bilmodell: Octavia 2 RS
Kontakt:

Sv:Ditec eller liknande?

Inlägg av MrC »

Skit i Ditec. Kostar mycket pengar, skall tillbaka efter 18 månader för att garantin skall gälla(kostar ca 1800) och det hjälper inte mot stenskott. Gör som jag å många andra. Vaxa 4 ggr/år så har du samma skydd för mindre än 100.-/gång. Ända fördelen med Ditec är att lacken inte bleks lika fort men med ett bra vax så blir det nästan lika bra.

Kent
Theres
Bilmodell: Skoda rs
Kontakt:

Sv:Ditec eller liknande?

Inlägg av Theres »

Hej

När beställde fu bilen då? Jag har också beställt en ny RS men den kommer inte förrän vecka 7 eller 8 (en svart).

Mvh
dwd
Kontakt:

Sv:Sv:Ditec eller liknande?

Inlägg av dwd »

är det smart att vaxa bilen direkt innan man åker hem med den?..alltså direkt när man har hämtat ut den?
något man skall olja in på underredet direkt efteråt?

skulle vara bra med lite tips när man hämtar ut en flong ny bil
milly
Kontakt:

Sv:Sv:Ditec eller liknande?

Inlägg av milly »

Hej!

Jag beställde bilen föreveckan! Det känns som januari bli en låååång månad...

/jon
Björn S (nalle)

Sv:Sv:Sv:Ditec eller liknande?

Inlägg av Björn S (nalle) »

skit i ditec och allt anna jox! Vaxa själv som kent skriver.
4 ggr/år med Sonax hårdvax så blir det bättre än du lämnar i den.

Dessutom spar du massa pengar!

//nalle
(vaxar jämt...)
MrC
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Ditec eller liknande?

Inlägg av MrC »

"är det smart att vaxa bilen direkt innan man åker hem med den?..alltså direkt när man har hämtat ut den?
något man skall olja in på underredet direkt efteråt?

skulle vara bra med lite tips när man hämtar ut en flong ny bil"

Detta är en sak som det bråkas mycket om. Jag jobbar mittemot Ditec och är ofta där å handlar schampoo och andra grejer. Dom behandlar ju nya bilar innan den levereras till kund och det är en hårdare behandling än en vanlig vaxning. Jag har frågat dom om vaxning och dom säger; vaxa på bara. Dagens lacker är ganska hårda redan efter en vecka så det är inga problem. Själv väntar jag en månad efter lev. innan jag vaxar.
Pratar du med bilhandlaren så säger dom att man skall vänta flera månader men det är nog för att det finns folk som maskinpolerat en ny bil utan rätt kunskap och sabbat hela lacken.
Mitt tips i vintertider är Sonax flytande hårdvax(röd burk) och till våren Sonax Extreme flytande hårdvax (blå flaska) med nanoteknologi.

Kent
T
Bilmodell: Skoda Octavia Combi 4x4 L&K
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Ditec eller liknande?

Inlägg av T »

Mitt tips:

Skit i Ditec, jag har skrivit om det i tidigare trådar. Jag pröjjsade 4000 för en behandling, resultat:

Bilen var inte ens REN när jag fick tillbaka den, massa ingrodd smuts och skit runt emblem och handtag etc. Runt nummerplåten hade dom inte gjort ett dugg, bilen var hur skitig som helst. Runtomkring bilen fick jag en massa vita utfällningar från lacken.

I samband med tvättning lyckades dom skita ner klädseln invändigt så det var fullt med fläckar på den.

Verkstan som gjorde jobbet skällde ut mig för att jag klagade och huvudkontoret skiter fullständigt i att du är missnöjd.

Om du tvunget ska konservera så välj Autosmart eller möjligen Mr. Cap.

Enligt min åsikt och erfarenhet är Ditec ett stort skämt som kostar stora pengar med dåligt resultat.
MrC
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Ditec eller liknande?

Inlägg av MrC »

Där håller jag inte med. Ditec i Malmö är bäst i stan. Jag hade min Cadillac inne för behandling och det var perfekt. Skiljer säkert mellan ställena precis som med allt annat. Jag har sett mängder med bilar som blivit behandlade där och inte en enda har varit dåligt gjort.

Kent
Sidan77
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Ditec eller liknande?

Inlägg av Sidan77 »

Jag har också positv erfarenhet av Ditec. Jag lämnade in min i Karlskrona i våras och tycker den blev jättefin. Vattnet pärlar sig bättre men det gör det väl iofs med vax också. Däremot kan jag hålla med om att det antagligen inte skytter det minsta lilla mot stenskott. Anledningen till att jag lackskyddar är att det ingår polering och att man slipper vaxa själv vilket jag tycker är svårt och tidskrävande. Har inte rätt grejer och inte rätt kunskap.

Har även provat två andra lite billigare lackbehandlingar hos andra firmor också.

En anledning att lackbehandla är att man får bilen grundligt rengjord och polerad samt slipper vaxa i ca 1-1,5 år. Om man lyckas hitta en bra firma som gör det riktigt. Det bästa är att höra runt lite och se om det finns någon firma i närheten som folk rekommenderar på forum etc.

Dessa har jag varit på:

JA Car Care i karlskrona (Ditech)- Bra rengjort och bra resultat, enda lackbehandlingen som försäkringsbolagen ersätter enligt JA. Kan va bra om man får en parkeringsskada 2 veckor efter behandlingen som jag fick. Avrinning funkar hyffsat men inte super. Lacken känns inte nyvaxad nu ett halvår efter även om avrinningen forfarande funkar ungefär lika. Kostnad 3500:- inkl vindrutebehandling och klädselimpregnering(som inte kan rekommendera, blir precis lika lätt smutsigt igen).

Vedeby bilvårdscenter i karlskrona - Kommer inte ihåg vad dom använde för produkt men det blev jättefint resultat, dock tyckte jag dom var lite slarviga med tvätten. Tyckte det satt kvar lite insäktsrester, kan dock ha varit småchipp i lacken också. Lacken kändes nyvaxad i ca ett år efter med väldigt bra avrinning. Kostade mindre än 1500:-.

Carlshamns Bilrekond - Bästa rengöringen innan, dom polerade bra men dålig avrinningseffekt. Är osäker på att dom ens hade något som skulle förbättra avrinningen. Jag missuppfattade nog deras produkt lite. Rekonditionering kan ju lika gärna betyda att man tar bort ytrepor och får tillbaka ursprunglig glans ur lacken. Detta kostade 3500:- och var på tok för dyrt för den typen av behandling. Använd dem för grundling biltvätt men skit i rekondningen.

När jag lackskyddar min nya RS som kommer v7 så tror jag jag att jag ska välja Vedeby bilvård. Ditech kan dock vara bättre för andrahandsvärdet efterssom det är mer känt och accepterat av försäkringsbolagen. Vi får se när jag väl får bilen vilket jag väljer.
MrC
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Ditec eller liknande?

Inlägg av MrC »

Du skriver att det är svårt att vaxa. Med Sonax vaxar du bilen på 20 minuter efter avfettning och tvätt förståss. Vaxet är tunt som mjölk och man gnider ut det med en liten svamp och torkar med en frottétrasa. Oerhört enkelt. En burk kostar under 100 spänn och räcker till ca 3 omgångar.

Kent
Sidan77
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Ditec eller liknande?

Inlägg av Sidan77 »

Aha, jag trodde man var tvungen att ha en polermaskin och hålla på i flera timmar utan att utsätta bilen för direkt solljus. Kanske skulle pröve lite sonax :)
MrC
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Ditec eller liknande?

Inlägg av MrC »

Det är svinenkelt. Mycket viktigt att bilen är ren och torr. Jag gör så här;
Spolar av bilen med högtryck. Har du ingen så spola med hård stråle.
Avfetta hela bilen. Tvätta noga efter avfettningen och torka bilen ren antingen med sämskskinn eller Flexibladeskrapa( finns att köpa på de flesta biltillbehörsfirmor).
Börja vaxa uppifrån. Stryk ut vaxet på taket och låt det torka tills ytan blir matt. Tar cirka 2-3 min. Ta inte för mycket vax. Det är bara slöseri. Det blir inte bättre för att du dränker bilen. Torka av med microduk eller frotté. Fortsätt så med resten av bilen. Jag fixar hela min bil på ca 1.5 timme inkl ölpaus.

Kent
MrC
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Ditec eller liknande?

Inlägg av MrC »

www.sonax.se

En mycket bra sida. Där står det mesta.

Kent
Sidan77
Kontakt:

Inlägg av Sidan77 »

Nice, 1,5h är inte så farligt om man räknar in tvätt också. Det brukar ta ca 1h att bara tvätta den. Ska bli kul att testa detta sen...

Någon som kan rekommendera ett bra avrinningsmedel för vindrutan? Det dom slängde på när jag var hos Ditech gjorde att man nästan inte behövde använda vindrutetorkarna.
T
Bilmodell: Skoda Octavia Combi 4x4 L&K
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Ditec eller liknande?

Inlägg av T »

Jag har också läst på forumet att folk varit nöjda med Ditec, så den mest troliga förklaringen är som sagt att kvaliteten varierar mellan olika firmor. Jag har nog lite bilder på resultatet av min rekond med Ditec kvar nånstans, om någon är intresserad så får ni skrika till så kanske jag kan få fram dom.
MrC
Kontakt:

Inlägg av MrC »

Rainex. Finns där du köper vax och gummiskrapa. En flaska räcker flera år.

Kent
MrC
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Ditec eller liknande?

Inlägg av MrC »

Mitt förra inlägg var till sidan 77. Coolt nickname.

Kent
stralle

Inlägg av stralle »

Det är svinenkelt. Mycket viktigt att bilen är ren och torr. Jag gör så här;
Spolar av bilen med högtryck. Har du ingen så spola med hård stråle.
Avfetta hela bilen. Tvätta noga efter avfettningen och torka bilen ren antingen med sämskskinn eller Flexibladeskrapa( finns att köpa på de flesta biltillbehörsfirmor).
Börja vaxa uppifrån. Stryk ut vaxet på taket och låt det torka tills ytan blir matt. Tar cirka 2-3 min. Ta inte för mycket vax. Det är bara slöseri. Det blir inte bättre för att du dränker bilen. Torka av med microduk eller frotté. Fortsätt så med resten av bilen. Jag fixar hela min bil på ca 1.5 timme inkl ölpaus.

Kent

En kort fråga:
Viken öl rekomenderar du? :-)
rubank
Bilmodell: Skoda Octavia RS (överlämnad till ny entusiast..)
Kontakt:

Inlägg av rubank »

vill du ha det där lilla extra i lacken o inte bara ha en dagsglans skall du absolut satsa på en maskinbehandling, går inte att jobba bort ojämnheter på samma sätt för hand själv. (oavsett hur många öl du dricker...) ditech har bra förutsättningar för att få detta bra, finns ju även andra firmor Tefcar är lite billigare och även de har bra förutsättningar för ett bra resultat.
/Anders
Skriv svar