spökande elsystem

I detta forum skriver vi om Skoda Felicia.
taxidriver
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

spökande elsystem

Inlägg av taxidriver »

Ljusknappen på i-brädan slutade fungera. Så jag varken har instrumentbelysning eller hel ljus.

Har en kupe fläkt som lever ett eget liv. Helt plötsligt går den på fullfart å i nästa gupp stänger den av sig helt.

Glödnings lampan tänder sig varannan gång som man vrider på nyckeln "typ"

Alla säkringar är hela. Nån som har varit med om nått liknande?
Ola

Sv:spökande elsystem

Inlägg av Ola »

Ljusknappen på felicia är tyvärr en förbrukningsvara. Jag bytte ungefär en gång om året på min.
Kupefläktens hastighet styrs av en platta med två motstånd. Den sitter i sidan av kupefläkthuset som du når från motorrummet. Kan vara glapp/avbrott där. På plattan sitter också en termobrytare som ger full fläkthastighet om det skulle bli för varmt.
Glödningslampan: Är det inte så att temperaturen nu ligger precis på gränsen för att behöva förvärmning? Senaste veckan har jag också fått förvärma ungefär varannan gång.

Bara att sätta igång och leta fel...
taxidriver
Kontakt:

Sv:Sv:spökande elsystem

Inlägg av taxidriver »

ja de låter ju inte helt otroligt att det kan vara den knappen.
Ska bli intressant å se vad den kostar å köpa ny. Hadde lite funderingar åt om de va nått relä, men ljustutan fungerar ju.

Glödnings lampan e likadan om det är 15 minus å bilen stått hela natten. Den tänder sig inte första gången man vrider på nyckeln utan man får göra ett försök till med nyckeln då brukar den tändas.
Har en viss misstanke om kontackt dosan på tändnings låset.
Ola

Sv:Sv:Sv:spökande elsystem

Inlägg av Ola »

Strömbrytaren brukar finnas hemma på Skodaverkstan i Edet. Kostar drygt en hundring.
Såg att vi nästan var grannar. Skicka gärna ett mail om du vill ha hjälp med bilen.
taxidriver
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:spökande elsystem

Inlägg av taxidriver »

Jag var uppe å köpte en knapp där i går. Den kostade 186 kr.
Det var lite små trögt att få ur den gamla knappen,men de gick efter en stund. Så nu fungerar ljuset riktigt i vilket fall.
Tackar för erbjudandet ändå.
Skall ta å ge mig på kupe fläkten till helgen
Skriv svar