Fel chip/ Rätt chip

I detta forum skriver vi om Skoda RS 2.
nikodemus
Kontakt:

Fel chip/ Rätt chip

Inlägg av nikodemus »

Jag vill gärna få ut så mycket som möjligt av acelerationen av ett chip och nu pratar jag om 0-100. Bsr med ppc har tydligen konsentrerat sig mer på omkörning alltså 80-120...

Nu lyder frågan: vilken tillverkare ska man välja om 0-100 är viktigt?

Nu när min bil nästan är sold (25 feb) Så vill jag gärna ha allt klart innan köpet av min rs 2 blir av.
rubank
Bilmodell: Skoda Octavia RS (överlämnad till ny entusiast..)
Kontakt:

Sv:Fel chip/ Rätt chip

Inlägg av rubank »

ska du sätta in trimmet i en bil du skall lämna in om någon vecka eller tänkte du trimma en icke inkörd bil?
/Anders
maverick
Bilmodell: Skoda Octavia RS
Kontakt:

Sv:Sv:Fel chip/ Rätt chip

Inlägg av maverick »

BSR anger bara elasticitet, men den är säkert snabb till 100 ändå.

Ex. RS1 tappar c:a 0,8s från stillastående, och det är ungefär vad de andra ger också.
Ändrar du inte utväxlingen, så kommer alla likvärdiga chip ge ungefär samma tid för 0-100. Om det skiljer 0,1s så lär du inte märka det, för det tappar du ändå om du inte får en helt perfekt start.
dwd
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Fel chip/ Rätt chip

Inlägg av dwd »

för lite grepp på framhjulen för att förbättra 0-100. ett chip borde ju nästan försämmra 0-100 =)

såg att dahlbäckracing bara fick 240hk på deras "chip" till rs2,(bsr 248hk). finns det någon orsak till att dom har valt lägre effekt? eller beror det på olika bänkar?

när man använder ppc för att chippa bilen,går det att få den till orginal(dvs helt utan synliga påverkningar,tex via diagnosverktig) ?
Draco
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Fel chip/ Rätt chip

Inlägg av Draco »

had eför mig att ppc syns i mjukvaran.. men förvisso syns det inte fysiskt... även om lägger tillbaka mjukvaran..

eller har jag helt fel?
Draco
RSR

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Fel chip/ Rätt chip

Inlägg av RSR »

Vadå? Alla har väl märkt att chip ger mer acc pga mer bar och hk
Blenda
Bilmodell: RS 2
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Fel chip/ Rätt chip

Inlägg av Blenda »

Hej!
Tycker också frågan är relevant då man inte köper en snabb bil för segdragningsförmågan....kapa 2 sek på acc 80-120 på 6:an!!!Då växlar man ju ned ....till 3:an eller..
Skulle vara mycket intressantare med Max acc tex på 2:ans och 3 ans växlar och få denna jämförelse före och efter trimm.
dwd
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Fel chip/ Rätt chip

Inlägg av dwd »

Draco. som jag har fattat det av en del så om man trycker tillbaka orginalmjukvaran via ppc så är det enda man ser via diagnostikverktiget att det har varit höga laddtryck då och då. vilket skall vara enkelt att nollställa..

men det skulle vara kul om någon kunde bekräfta det =)
Skriv svar