Motor TEMP

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia 2.
lejon-hjarta

Motor TEMP

Inlägg av lejon-hjarta »

Hej alla!

Då var det dags för första fel, på min helt NYA Skoda Octavia 1,6FSi Elegance. Bilen blir taskigt varmt...man får köra oerhört lång sträcka för att få värme. Om man stannar vid en bensin mack efter 20 mils körning, så efter en 5 minuter ser man motor temp nålen i instrument panelen sakta åka ner. Ska det vara så??? Har aldrig nånsin upplevt något sånt på nån bil som jag har haft. Måste vara thermostat fel. Åkte in till DIN-BIL södertälje, där tror express hallens mekaniker att det måste vara thermostat fel. Så ni alla som har samma sympton, in med bilen. Tur att man har garanti på bilen.
Ska vara pettig som FAAAAN, minsta lilla avikelse ska jag rapportera.

Daniel :-)
johnny mann
Bilmodell: Octavia 2 1.6 FSI AUT. ELEG.
Kontakt:

Sv:Motor TEMP

Inlägg av johnny mann »

Bilen blir taskigt varmt...man får köra oerhört lång sträcka för att få värme.
HEJ
Är detta ett fel eller en egenskap,upplever samma problem med min Octavia 1.6 FSI vid låg temp. Har kollat motortemp med en infraröd tempmätare samt via tester som visar att tempmätare i bilen är OK.
Största felet torde vara att denna motor förbrukar extremt lite bränsle så att ingen överskottsvärme uppstår.
Minus
Bilmodell: Skoda Superb Elegance
Kontakt:

Sv:Motor TEMP

Inlägg av Minus »

Jag har inte märkt att 1.6FSI:n skulle vara seg att bli varm, några minuters körning så är värmen igång. Men särskilt arktisk kyla har det ju inte varit än. Det verkar konstigt, någon termostat som levererar fel värden? Ring verksta'n!

Däremot kunde fläkten dra något varv extra på AUT när det är kallt och fuktigt för att bli av med imman, men man får väl slita med att vrida på för hand så länge...
petrus
Bilmodell: Skoda octavia RS2
Kontakt:

Sv:Sv:Motor TEMP

Inlägg av petrus »

min 1.6fsi tar en hel evighet på sig att bli varm tycker jag.och motorvärmaren verkar inte fylla någon funktion heller.
Faxnäs
Bilmodell: Skoda Oktavia Ambiente,helcombi
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Motor TEMP

Inlägg av Faxnäs »

Detta med att få snabb värme i cupén är nog inte lika lätt numera som det har varit. I varje fall i mellanklassbilarnas storlek. Det är min erfarenhet sedan jag blev Skodaägare. Tycker själv att det tar mycket lång tid i min Skoda 02 med 102 hkr. Har testat flera gånger och det krävs 1 mils körning vid minus 15 grader och med motorvärmare påslagen i cirka 2 timmar, för att nå upp till max temp. Ser inte med förtjusning på modell blockvärmare. Undersökt vad orsaken kan vara. Fått entydiga besked från VAG-håll och även övrigt, att det är dagens energisnåla motorer, som gör att det blir ett lägre värmeöverskott, som ska gå till cupéuppvärmning. Därför krävs det längre körstäckor med dessa motorer. Det är väl tänkbart att med högre, effektivare uppvärmning från motorvärmare ska körsträckan kunna minskas för att nå upp till max motortemp. Har att jämnföra med bla Passat -88, med 90 hkr. Mycket snabbare, men med slangvärmare.
skallie
Bilmodell: Karoq Sportline 4x4
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Motor TEMP

Inlägg av skallie »

Har inte vissa dieselbilar ett innbyggt elektriskt (12v) element som hjälper till med uppvärmningen av cupéluften innan motorn blivit varm???
Har Skoda det på nya 2.0:an?
mikael.andersson
Bilmodell: Porsche Boxster
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Motor TEMP

Inlägg av mikael.andersson »

Som farsans citroen.. Den hade något termostat hus i plast som skulle bytas till ett i aluminium på garanti nu.. När det blev rktigt kallt frös det tydligen i termostathuset, det är kvalité det *haha*.. Den varnade för "engine too hot" och det tog evigheter för mekanikerna på Citroen att hitta felet.. Däremot sa dom till honom att det var ett visarfel så det var ok att köra bara, farsan som har varit bilmek, gkorde inte så utan krävde att dom kollade upp det och mycket riktigt, inget visarfel..
RS-Tobbebobbe

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Motor TEMP

Inlägg av RS-Tobbebobbe »

Tönkte väcka lite liv i denna tråden igen :-)

Har nu kört min nya Oct Com Eleg 1.6 -06 i några dagar och eftersom vintern vägrar ge upp här i Växjö med morgontemperaurer på ca 10 minus så har jag roat mig med att på vägen till jobbet (6km ) kolla hur snabbt motorn kommer upp i normaltemp. Ingen motorvärmare

Och det gör den på ca 10 minuter i vanligt stadstempo o härlig varmluft strömmar in i kupen (kör autoläget). Detta är mycket bättre än min RS 1 som knappt hade börjat bli varm under samma tid.
lejon-hjarta

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Motor TEMP

Inlägg av lejon-hjarta »

LÄmna in min bil till verkstaden, dom byte thermostat. Bilen blir numera varm efter cirka 10 minuters körning. Men vilket jävla tjafs det va att få den bytt, speciellt efter att man har fått intyg på express verkstaden att den va paj. Jiisses säger jag bara! Minus poäng till södertälje verkstaden!!!
Cray
Bilmodell: Octavia II
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Motor TEMP

Inlägg av Cray »

Min bil blir inte heller var har bytt TERMOSTAT men det blev ingen skilnad... Vad kan man då göra???
Har en 2,0TDI DSG...???
Man blir lite lack på värmen.....
sven britason

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Motor TEMP

Inlägg av sven britason »

byt en gång till jag fick byta termostaten 2 ggr för den jag monterade fungerade sämre än den jag tog ur så ivag och skaffa en trejde och då får jag värme i bilen efter ca 4 km körning äve om det är minus 15 ute
Micke66
Bilmodell: Octavia kombi (Elegance)
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Motor TEMP

Inlägg av Micke66 »

kör en sprillans ny :-) 2,0 TDI, i morse var det -10, varmluft kom efter vad jag gissar 1,5 minut vilket är betydligt snabbare än min V70 -03 jag hade innan, motortemp tog ca 1 mil innan den stog på 90 grader, dock så låg den på runt 0,6 i snitt förbrukning ( utom precis i början då )
Cray
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Motor TEMP

Inlägg av Cray »

har du en 2,0 TDI med DSG-låda eller manuell???
Micke66
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Motor TEMP

Inlägg av Micke66 »

Det är en DSG, jag mätte lite mer exakt nu kväll, dock var det inte lika kallt, det tog 12 kilometer innan den nådde 90 grader, så det var nog lite längre än en mil i morse när det var -10 grader, ber om ursäkt....

Dock så kom det varm luft efter endast 2-3 kilometer, kanon snabbt....
Cray
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Motor TEMP

Inlägg av Cray »

hur mycket drar din bil landsvägkörning? Jag får ju inte min varm först efter ca 3 mil kanske och jag kommer inte längre än 70 mil på en tank. Har du kollat hur långt du kommer på en tank.?? Ska lämna in bilen igen för tredje gången.
The Weasel
Bilmodell: Skoda Octavia RS II FL
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Motor TEMP

Inlägg av The Weasel »

Inte för att frågan var ställd till mig, men jag svarar iaf ;)
Om du bara kör landsvägskörning och inte har en extremt tung högerfot så tycker jag att din förbrukning ligger lite högt. Jag brukar komma ca 75-80 mil på en tank, och då är det verkligen blandad körning alltså inte enbart landsväg.
The Weasel
Bilmodell: Skoda Octavia RS II FL
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Motor TEMP

Inlägg av The Weasel »

Kan tillägga att jag ibland får "tung högerfot" ;)
Micke66
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Motor TEMP

Inlägg av Micke66 »

Nu har jag inte kört ens en tank men medelförbrukning enl färddator ligger på 0,62 Landsväg/blandad körning

Utan någon tung högerfot, snarare tvärtom.......
Cray
Kontakt:

Inlägg av Cray »

antar att min drar mycket för att den inte blir varm i motorn som den ska. kan det va ett alternativ kanske??
Blir så arg på bilen... :;(
Micke66
Kontakt:

Inlägg av Micke66 »

Nu var jag ute på en 5 mila tur +0,5 grader,nollade färddatorn....

efter 8 kiliometer så var det 90 grader, medelförbrukning 0,49
Skriv svar