Vid start av Oktavia 1
-
Faxnäs
- Bilmodell: Skoda Oktavia Ambiente,helcombi
- Kontakt:
Vid start av Oktavia 1
Hallå ägare med Oktavia 1! Undrar om någon/några mer än mig som upplever problem vid start med Oktavia 1 vad gäller samspelet mellan gaspådrag och att släppa upp kopplingen på 1:ans växel? Således helt i början, den första korta biten, innan 2:ans växel tar vid.
Tycker för min del att det är synnerligen känsligt detta samspel. Den vill allt för ofta tjuvstanna. Drar man på lite mera blir det regel för mycket, på god väg att rusa motorn, låter nybörjaraktigt, som en start i bilskolan. Att hitta det exakta varvtalet i förhållande till kopplingen är svårt. Vad säger andra?
Kan det här ha göra med motorstyrkan, 102 hkr? Kan styrkan vara för klen eller är det fråga om körteknik. Har inte märkt detta på andra bilar under årens lopp. Det har numera blivt åtskilliga mil vid ratten. Detta problem har funnits med hela tiden - snart 3 år - tid jag haft bilen.
Tycker för min del att det är synnerligen känsligt detta samspel. Den vill allt för ofta tjuvstanna. Drar man på lite mera blir det regel för mycket, på god väg att rusa motorn, låter nybörjaraktigt, som en start i bilskolan. Att hitta det exakta varvtalet i förhållande till kopplingen är svårt. Vad säger andra?
Kan det här ha göra med motorstyrkan, 102 hkr? Kan styrkan vara för klen eller är det fråga om körteknik. Har inte märkt detta på andra bilar under årens lopp. Det har numera blivt åtskilliga mil vid ratten. Detta problem har funnits med hela tiden - snart 3 år - tid jag haft bilen.
-
maverick
- Bilmodell: Skoda Octavia RS
- Kontakt:
Sv:Vid start av Oktavia 1
Inga som hells problem med min RS.
-
Tomas M
- Bilmodell: Skoda octavia kombi
- Kontakt:
Sv:Sv:Vid start av Oktavia 1
Det är inget fel på bilen det är det elektroniska gasspjället som är problemet.
Det är så att det blir en fördröjning mellan pedalen och att spjället rör sig.
Får ganska ofta kärringstopp jag med med min.
Prova att ha ACn på då stiger motorvarvet lite och
det blir lättare att åka iväg.
Det är så att det blir en fördröjning mellan pedalen och att spjället rör sig.
Får ganska ofta kärringstopp jag med med min.
Prova att ha ACn på då stiger motorvarvet lite och
det blir lättare att åka iväg.
-
RS-Tobbebobbe
Sv:Sv:Sv:Vid start av Oktavia 1
Lite off-topic, ber om ursäkt!
Jag har upplevt detta dom första turerna i min 1.6 Octavia II efter jag bytt från min RS 1 som har en helt annan karakteristik i samspelet drivlina, gas o koppling.
Min nya 1.6:a får man vara lite försiktigare med gaspedalen när man släpper upp kopplingen annars får man ett litet skutt framåt men efter några mil har jag kommit underfund med samspelet..
Jag har upplevt detta dom första turerna i min 1.6 Octavia II efter jag bytt från min RS 1 som har en helt annan karakteristik i samspelet drivlina, gas o koppling.
Min nya 1.6:a får man vara lite försiktigare med gaspedalen när man släpper upp kopplingen annars får man ett litet skutt framåt men efter några mil har jag kommit underfund med samspelet..
-
stoom
- Bilmodell: Jetta
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Vid start av Oktavia 1
Har själv en 1,6 från 2003 och upplever samma problem. Att komma iväg från stillastående mjukt utan att slira på kopplingen är i princip omöjligt, antingen blir det ett ryck eller sliras kopplingen lite. Får en känsla att det finns inbyggt ett antitjuvstopp i mjukvaran till elgasen. I vissa tillfällen kan man få motorn att varva upp genom att med ettan i släppa upp kopplingen för att sen trycka ner den igen. Gnällde på elgasen vid första servicen men verkstaden sa att den ska vara sån. Man känner sig som en nybörjare på bilkörning fast man har varit yrkeschaufför med 10000mil per år i tunga fordon! I gamla motorer fanns det mer tröghet pga att allt som snurrar, svänghjul/vevaxel/kolvar osv, har mer massa, nu reglerar man med mjukvara och man ser till att avgaserna inte skitar ner för mycket, så de är nog bara att leva med på denna motortyp.
/O
/O
-
Swehawk
- Bilmodell: Skoda Octavia Glxi
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Vid start av Oktavia 1
Jag reagerade exakt likadant när jag bytte från en gammal opel omega 2,0 till octavia GLXi! Opeln var bara 14 hästar starkare men hade en suverän tmgångsreglering. man kunde hålla bilen med kopplingen i uppförslut utan att röra gasen och sedan åka iväg genom att släppa upp kopplingen - utan att röra gasen alls! All krypkörning reglerade man med kopplingen. Alldrig ett tjuvstopp! Det blev det många i början med octavian kan jag säga ;-)
Men man vänjer sig vid allt.......
Men man vänjer sig vid allt.......
-
Faxnäs
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Vid start av Oktavia 1
Du Tomas, som skriver om det elektroniska gasspjället, vilket jag inte har någon aning om, kan det justeras till så att tjuvstopp inte förekommer? Är det fråga om någon märkvärdig åtgärd? Verkstad utanför VAG, men som arbetar med Skoda bilar, bör väl kunna klara av detta? Speciella instrument?
Har en något vag minnesbild från en verkstadskille inom VAG som påstod att det inte går att göra något åt dessa tjuvstopp. Tror att han hänvisade till för klen motor i förhållande till bilens tyngd. Något i den stilen i varje fall.
Är du den med rätt kompetens kanske du vill informera med några rader i denna fråga. Självfallet vill jag, och kanske flera, slippa det här problemet, som faktiskt betraktas som något genant, trots de många åren som bilförare.
Har en något vag minnesbild från en verkstadskille inom VAG som påstod att det inte går att göra något åt dessa tjuvstopp. Tror att han hänvisade till för klen motor i förhållande till bilens tyngd. Något i den stilen i varje fall.
Är du den med rätt kompetens kanske du vill informera med några rader i denna fråga. Självfallet vill jag, och kanske flera, slippa det här problemet, som faktiskt betraktas som något genant, trots de många åren som bilförare.
-
Ola
Sv:Sv:Sv:Sv:Vid start av Oktavia 1
Ett elektroniskt styrt gasspjäll styrs av mjukvaran i styrenheten. Det kan inte justeras, men programmeras om. Men det är inget som verkstäderna vågar sig på utan måste göras på utvecklingsavdelningen. Det ska till rätt mycket klagomål innan de åtar sig detta...
Hur gasspjället rör sig påverkar avgaserna och det kan därför ibland upplevas som "dött" eller fördröjt.
Det finns också funktioner som kompenserar för olika belastningar tex AC, eller om föraren tex gasar för lite vid ivägkörning. Då ökar bilen själv gaspådraget till det som behövs. Om det hela är slarvigt optimerat kan man få problem som tex förhöjt eller pendlande varvtal vid olika körfall.
De flesta problemen med gasspjällen beror på att slangar och spjällhus har smutsats ner av bla olja, från tex vevhusventilationen. Det är därför bra att ibland plocka ner alla slangar och göra rent det hela.
Kolla också att det inte finns några luftläckage, eftersom det ofta ställer till problem.
Hur gasspjället rör sig påverkar avgaserna och det kan därför ibland upplevas som "dött" eller fördröjt.
Det finns också funktioner som kompenserar för olika belastningar tex AC, eller om föraren tex gasar för lite vid ivägkörning. Då ökar bilen själv gaspådraget till det som behövs. Om det hela är slarvigt optimerat kan man få problem som tex förhöjt eller pendlande varvtal vid olika körfall.
De flesta problemen med gasspjällen beror på att slangar och spjällhus har smutsats ner av bla olja, från tex vevhusventilationen. Det är därför bra att ibland plocka ner alla slangar och göra rent det hela.
Kolla också att det inte finns några luftläckage, eftersom det ofta ställer till problem.
-
Faxnäs
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Vid start av Oktavia 1
Då tackar jag Thomas för det svaret, som tydligen innebär att det är enbart att ha det som det är. Det är nog som du beskriver det, nämligen att det är förlite gas i just det där speciella ögonblicket när tjuvstopp inträder. Rätt gasnivå då fungerar det, men där ligger svårigheten för föraren att klara rätt gasnivå i förhållande till hur vänsterfoten klara kopplingen.