Lackkonservering
-
Broström
- Bilmodell: Skoda Octavia 2 1.6 Ambiente Kombi
- Kontakt:
Lackkonservering
Hej,
Jag har nyligen köpt en Skoda Octavia Kombi 1.6 -06 som rullat ca 90 mil i min ägo nu.
Det jag funderar på är att lackkonservera bilen inför sommaren och sen göra samma sak varje vår.
Jag kollade först med Tidy-Car i Borås då dom är rekommenderade av Toveks bil där jag köpte bilen.
Tidy-Car tar 2900:- för en lackkonservering. Vet inte riktigt vad deras skillnad är gentemot Car-Care, som gör så här.
(utdrag ur ett mail från dom)
"
Hej Fredrik!
Vi tackar för din förfrågan.
För det första så kan man inte jämföra Ditec & TidyCar:s behandlingar
rakt av, det är som att jämföra äpplen och päron.
Här nedan får du lite information om Ditec, så kan du jämföra och se
vilket som passar dig bäst.
1. Ditec är testad på statens provningsinstitut under flera år.
2. Ditec görs i 5 steg.
3. Återbehandlingen görs efter 18mån.
4. Du kan använda ALLA typer av avfettningsmedel. Te.x. vintertid kan
man avfetta vid varje tvätt om det skulle behövas.
5. Oftast så räcker det att man bara spolar av bilen.
6. Ni får en tvättutbildning så att ni kan vårda bilen på bästa möjliga
sätt.
En DITEC Lackkonservering kostar 3800:- inkl moms, men vi har ett
erbjudande nu, vi bjuder på en invändig städning och en glasbehandling
på vindrutan som heter GLASTEC, detta har ett värde på 1025:- inkl moms.
"
Så, då återstår frågan, varför så stora skillnader? En lack konservering kan väl bara göras på ett sätt?
Vad har ni för rekommendationer? Vart ska jag vända mig? Vill ju att det ska bli så bra som möjligt.
Tacksam för seriösa svar.
// Fredrik
Jag har nyligen köpt en Skoda Octavia Kombi 1.6 -06 som rullat ca 90 mil i min ägo nu.
Det jag funderar på är att lackkonservera bilen inför sommaren och sen göra samma sak varje vår.
Jag kollade först med Tidy-Car i Borås då dom är rekommenderade av Toveks bil där jag köpte bilen.
Tidy-Car tar 2900:- för en lackkonservering. Vet inte riktigt vad deras skillnad är gentemot Car-Care, som gör så här.
(utdrag ur ett mail från dom)
"
Hej Fredrik!
Vi tackar för din förfrågan.
För det första så kan man inte jämföra Ditec & TidyCar:s behandlingar
rakt av, det är som att jämföra äpplen och päron.
Här nedan får du lite information om Ditec, så kan du jämföra och se
vilket som passar dig bäst.
1. Ditec är testad på statens provningsinstitut under flera år.
2. Ditec görs i 5 steg.
3. Återbehandlingen görs efter 18mån.
4. Du kan använda ALLA typer av avfettningsmedel. Te.x. vintertid kan
man avfetta vid varje tvätt om det skulle behövas.
5. Oftast så räcker det att man bara spolar av bilen.
6. Ni får en tvättutbildning så att ni kan vårda bilen på bästa möjliga
sätt.
En DITEC Lackkonservering kostar 3800:- inkl moms, men vi har ett
erbjudande nu, vi bjuder på en invändig städning och en glasbehandling
på vindrutan som heter GLASTEC, detta har ett värde på 1025:- inkl moms.
"
Så, då återstår frågan, varför så stora skillnader? En lack konservering kan väl bara göras på ett sätt?
Vad har ni för rekommendationer? Vart ska jag vända mig? Vill ju att det ska bli så bra som möjligt.
Tacksam för seriösa svar.
// Fredrik
-
MrC
- Bilmodell: Octavia 2 RS
- Kontakt:
Sv:Lackkonservering
Min rekommendation är följande:
Vaxa bilen ordentligt 2-3 ggr/år stället. Nästan samma resultat och oerhört mycket billigare. Finns många bra vax på marknaden men jag rekommendrerar Sonax X-treme Flytande Hårdvax på sommaren och deras klassiker Flytande Hårdvax (röd burk) på vintern. Perfekt resultat varje gång. Kräver inga maskiner.
Kent
Vaxa bilen ordentligt 2-3 ggr/år stället. Nästan samma resultat och oerhört mycket billigare. Finns många bra vax på marknaden men jag rekommendrerar Sonax X-treme Flytande Hårdvax på sommaren och deras klassiker Flytande Hårdvax (röd burk) på vintern. Perfekt resultat varje gång. Kräver inga maskiner.
Kent
-
spiff_man
- Bilmodell: Skoda Octavia RS Combi
- Kontakt:
Sv:Sv:Lackkonservering
Hej!
Jag är också intresserad av att höra vad man ska ta för lackskydd. Ditec, Tefcar mm. mm.
Finns det någon som sitter på info om vad som är bäst om man vill göra en sådan.
MVH
//spiff_man
Jag är också intresserad av att höra vad man ska ta för lackskydd. Ditec, Tefcar mm. mm.
Finns det någon som sitter på info om vad som är bäst om man vill göra en sådan.
MVH
//spiff_man
-
Broström
- Bilmodell: Skoda Octavia 2 1.6 Ambiente Kombi
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Lackkonservering
VAX är ju alltid bra, men dom talar ju så gott för lackkonserv så iaf jag känner mig extremt vilsen.
Gör man det själv så är det ju klart roligare än att någon annan pillar på bilen iaf.
Gör man det själv så är det ju klart roligare än att någon annan pillar på bilen iaf.
-
cyrre
- Bilmodell: Skoda Octavia RS2
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Lackkonservering
Kika efter Diamondbrite. Fick hem ett erbjudande om lackkonservering, motortvätt, och impregnering samt städning av interiören för 1800:-.
// Fredrik
// Fredrik
-
petero1973
- Bilmodell: Fabia
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Lackkonservering
Kolla detta forum, frågan har diskuterats flitigt här.http://www.stackenbilvard.se
(det länkas även till Skodaklubben hos Stacken).
(det länkas även till Skodaklubben hos Stacken).
-
MrC
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Lackkonservering
Finns putsbögar(jag är en sån och är för snål och gillar att tvätta bilen) och så finns det dom som lägger pengar på att slippa. Vad man än väljer så skall det kännas rätt.
Kent
Kent
-
Furby
- Bilmodell: Octavia E 4x4
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Lackkonservering
Den här länken brukar komma upp.
http://www.automotorsport.se/artikelmall.asp?version=6417
http://www.automotorsport.se/artikelmall.asp?version=6417
-
T
- Bilmodell: Skoda Octavia Combi 4x4 L&K
- Kontakt:
Sv:Lackkonservering
Jag har iofs. svarat i rätt många andra trådar angående DITEC men det skadar ju inte att vara tydlig. :)
Jag har gjort DITEC-behandling dock inte hos den firman som du nämner...
- Det där med att du kan spola av bilen med bara vatten kan du glömma, det funkar inte. Dels är inte behandlingen tillräckligt bra för det, dessutom så blir smutsen statiskt laddad och sitter kvar på lacken.
- Någon tvättlektion fick i alla fall inte jag.
- Dom tvättade bilen slarvigt
- Dom behandlade bilen slarvigt, bara på de ställen där det var lätt att komma åt. Runt emblemen och runt reg. plåt etc var bilen varken ren eller behandlad. Dessutom var bilen bristfälligt polerad på sina ställen, enligt firman var den grådassiga ytan "normal, försvinner efter ett tag", enligt huvudkontoret ska det INTE vara på det sättet och de hade aldrig hört talas om det.
- När de tvättade insteget i bilen så skvätte dom smutsvatten på inredningen så att den blev fläckad
- När jag klagade så blev jag utskälld
- När jag ringde huvudkontoret så struntade dom helt i krititken och hänvisade till firman som gjort jobbet.
Lägg inte 4000 på DITEC, det är en stor fet bluff, det är i alla fall min erfarenhet. Skulle du trots allt göra det, se till att hämta ut bilen en solig dag och SYNA DEN NOGA innan du betalar.
Jag har gjort DITEC-behandling dock inte hos den firman som du nämner...
- Det där med att du kan spola av bilen med bara vatten kan du glömma, det funkar inte. Dels är inte behandlingen tillräckligt bra för det, dessutom så blir smutsen statiskt laddad och sitter kvar på lacken.
- Någon tvättlektion fick i alla fall inte jag.
- Dom tvättade bilen slarvigt
- Dom behandlade bilen slarvigt, bara på de ställen där det var lätt att komma åt. Runt emblemen och runt reg. plåt etc var bilen varken ren eller behandlad. Dessutom var bilen bristfälligt polerad på sina ställen, enligt firman var den grådassiga ytan "normal, försvinner efter ett tag", enligt huvudkontoret ska det INTE vara på det sättet och de hade aldrig hört talas om det.
- När de tvättade insteget i bilen så skvätte dom smutsvatten på inredningen så att den blev fläckad
- När jag klagade så blev jag utskälld
- När jag ringde huvudkontoret så struntade dom helt i krititken och hänvisade till firman som gjort jobbet.
Lägg inte 4000 på DITEC, det är en stor fet bluff, det är i alla fall min erfarenhet. Skulle du trots allt göra det, se till att hämta ut bilen en solig dag och SYNA DEN NOGA innan du betalar.
-
skallie
- Bilmodell: Karoq Sportline 4x4
- Kontakt:
Sv:Sv:Lackkonservering
Min förra bil var Ditecbehandlad dels som ny och även när den var ett år gammal, jag tyckte inte att bilen blev mer lättvättad.
Är inte värt 3-4000 kr enligt mig, men hade det kostat en tusenlapp så hade jag kanske lämnat in bilen för behandling.
Är inte värt 3-4000 kr enligt mig, men hade det kostat en tusenlapp så hade jag kanske lämnat in bilen för behandling.
-
octaviarobban
Sv:Sv:Sv:Lackkonservering
Jag har gjort min bil på TEFCAR i västerås och är otroligt nöjd med resultatet.Har till och med varit fram folk och frågat om bilen är ny för att det är så bra glans i lacken.Man får en lack som naturligtvis blir smutsig men det är väldigt lätt att få den ren igen.Kommer att låta TEFCAR behandla mina bilar även i framtiden. MVH-Robban
-
leifer
- Bilmodell: Audi 100
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Lackkonservering
Vad jag hört så är det förarbetet man betalar för. Har man en helt ny bil så är det ju inte mycket förarbete som behöver göras! Klart firmorna är pigga på att behandla en sån bil! Mycket förtjänst!
Prova istället att lägga på lackförsegling själv med nanoteknologi. Gör man det på våren och hösten så behöver man bara spola av bilen då och då.
Micro säljer TCnano. Kostar några hundra kronor för en applicering. Tror det håller lika bra som alla andra varianter kanske t.o.m. bättre!
Ska själv prova detta om ett par veckor på min riktigt gamla bil. Får dock hjälp med förarbete och rubbing som är det svåra.
Nano tekonolgi är nytt och spännande område. Mercedes har börjat använda det i sina klarlacker. Den blir mycket stryk- och reptålig.
Prova istället att lägga på lackförsegling själv med nanoteknologi. Gör man det på våren och hösten så behöver man bara spola av bilen då och då.
Micro säljer TCnano. Kostar några hundra kronor för en applicering. Tror det håller lika bra som alla andra varianter kanske t.o.m. bättre!
Ska själv prova detta om ett par veckor på min riktigt gamla bil. Får dock hjälp med förarbete och rubbing som är det svåra.
Nano tekonolgi är nytt och spännande område. Mercedes har börjat använda det i sina klarlacker. Den blir mycket stryk- och reptålig.
-
MrC
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Lackkonservering
Sonax Xtremeprodukter har nanoteknologi.
Kent
Kent
-
leifer
- Bilmodell: Audi 100
- Kontakt:
Aha, visste jag inte!
Sen finns det behandling för rutorna också. Ska tydligen vara suveränt. På vintern behöver man inte skrapa och på sommaren försvinner regnet utan att man ens behöver använda vindrutetorkarna.
Sen finns det behandling för rutorna också. Ska tydligen vara suveränt. På vintern behöver man inte skrapa och på sommaren försvinner regnet utan att man ens behöver använda vindrutetorkarna.
-
Tomas T
- Bilmodell: Skoda
- Kontakt:
Ditec anger att de låtit testa på opartiskt ställe;Statens Provningsinstitut.Varför anger de det men samtidigt inte redovisar resultatet(vad jag vet).Test är i sig inget kvalitetsbevis.Det är inte institutet som tar initiativet till testet utan Ditec i detta fall som står för kostnaden.Som internt kvalitetsinstrument kan det ju vara av värde.Uppdragsgivaren äger testresultatet och väljer om de vill offentliggöra det och tom styra utformningen av testet.Men det är klart att som i ett led i marknadsföringen så låter det käckt med att nåt är testat.
-
Tomas T
- Bilmodell: Skoda
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Lackkonservering
Gick in på Ditec´s hemsida.Testresultatet säger inget då det inte gjorts jämförande test med och utan behandling och inte under vilka miljöförutsättningar lackytorna har varit utsatta för.Man kan ju undra om inte glansen i vilket fall som helst hade varit lika hög även utan behandling efter tre år.SP´s del i testet har bara varit att mäta glansen på behandlade ytor men inte på obehandlade.