klimatanläggningen??
-
sally.norin
- Bilmodell: Skoda octavia 1.8t Slx
- Kontakt:
klimatanläggningen??
Hej!
kan någon svara på varför inte klimatanläggningen blir kyligare på min octavia när man sänker den till max "Lo"???
Jag har en skoda octavia 1.8t -00, det var samma "fel" i mitt ex skoda.
ska de vara så? vad jag vet så ska de väl bli kallt men de händer inget annat än att de kommer varm/ljummen luft.
Svar önskar snarast =) Mvh. Sally
kan någon svara på varför inte klimatanläggningen blir kyligare på min octavia när man sänker den till max "Lo"???
Jag har en skoda octavia 1.8t -00, det var samma "fel" i mitt ex skoda.
ska de vara så? vad jag vet så ska de väl bli kallt men de händer inget annat än att de kommer varm/ljummen luft.
Svar önskar snarast =) Mvh. Sally
-
d00m
- Bilmodell: Seat Leon Cupra R
- Kontakt:
Sv:klimatanläggningen??
Låter precis som den i min Seat Leon som jag precis upptäckt är paj... det ska komma svinkall luft när den står på LO, precis som det gjorde på min Octavia RS jag hade. Som tur är har jag garanti så jag får den fixad gratis.
-
skallie
- Bilmodell: Karoq Sportline 4x4
- Kontakt:
Sv:Sv:klimatanläggningen??
Kommer det kyla om du ställer den på 18 eller 19 grader?
Går kompressorn och kylfäkt igång när du startar AC'n? - om inte kanske en trasig säkring.
Om kompressorn startar kan det var kylmedlet som läckt ut och att det är därför som det inte kommer kall luft.
(Hade själv en 1.8t med klimatanläggning tidigare men bytte till en ny Octavia för tre veckor sedan, och i den nya blir det svalt mycket fortare (efter några minuter) än i den förra bilen.)
Går kompressorn och kylfäkt igång när du startar AC'n? - om inte kanske en trasig säkring.
Om kompressorn startar kan det var kylmedlet som läckt ut och att det är därför som det inte kommer kall luft.
(Hade själv en 1.8t med klimatanläggning tidigare men bytte till en ny Octavia för tre veckor sedan, och i den nya blir det svalt mycket fortare (efter några minuter) än i den förra bilen.)
-
sally.norin
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:klimatanläggningen??
hej!
Det händer inget, de blir ingen kallluft alls, bara ljummen.
hade du samma fel i din förra octavia? gjorde du något åt de?
Det händer inget, de blir ingen kallluft alls, bara ljummen.
hade du samma fel i din förra octavia? gjorde du något åt de?
-
Rs!
- Bilmodell: Octavia RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:klimatanläggningen??
Hej har samma fel jag...en 2004 som funkat klockrent tills nu då det blivit lite varmare och den blåser bara ljummen luft fast du sänker den ända till low...har inte hunnit kolla säkringen som nämdes tidigare i denna tråd.
-
skallie
- Bilmodell: Karoq Sportline 4x4
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:klimatanläggningen??
Jo, kylan fungerade i min förra Octavia men det blev inte jättekallt i bilen, det är inte ovanligt att kylmedlet sakta läcker ut.
I min förförra bil, en Mitsubishi Galant -92:a fungerar faktiskt AC'n fortfarande utan påfyllning eller reparation.
Det är en rekomendation att köra AC'n några minuter varje månad även under vintern för att "smörja" systemet, men AC'n startar iofs inte om det är minusgrader ute.
I min förförra bil, en Mitsubishi Galant -92:a fungerar faktiskt AC'n fortfarande utan påfyllning eller reparation.
Det är en rekomendation att köra AC'n några minuter varje månad även under vintern för att "smörja" systemet, men AC'n startar iofs inte om det är minusgrader ute.
-
sally.norin
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:klimatanläggningen??
svara gärna tillbaka när du kollat säkringen, de vore intressant om de är de som är felet. =)
-
Rs!
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:klimatanläggningen??
Hej!
Jag har ett läkage i min ACC, och jag vet att detta kostar runt 4k att laga vilket jag inte har lust att lägga ut nu på att reparera när sommaren är över..
Vet någon om ACC´n tar skada av att den inte har någon "kyl vätska" kvar i systemet? eller kan jag vänta tills i vår att lägga mina pengar på denna reparation?
/Rs!
Jag har ett läkage i min ACC, och jag vet att detta kostar runt 4k att laga vilket jag inte har lust att lägga ut nu på att reparera när sommaren är över..
Vet någon om ACC´n tar skada av att den inte har någon "kyl vätska" kvar i systemet? eller kan jag vänta tills i vår att lägga mina pengar på denna reparation?
/Rs!
-
MrC
- Bilmodell: Octavia 2 RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:klimatanläggningen??
Eftersom du redan har läckage så kan det kanske inte bli värre. AC:n mår ju absolut bäst av att köras året runt för att undvika sprickor i slanganslutningar. Finns säkert folk här på klubben som vet mer.
-
maverick
- Bilmodell: Skoda Octavia RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:klimatanläggningen??
Detta kanske bara gällde det gamla kylmediat, men AC-vätskan smörjer kompressorn, så kör du utan kan den skära, och det kostar garanterat mer än 4k att laga. Ha kompressorn avstängd tills du lagat systemet.
-
Tobbe80
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:klimatanläggningen??
Har du en läcka på köldsystemet så starta tex inte kompressorn när du understiger en viss nivå, en läcka märks snabbt på att kylningen fungera tillåfrån för att sen sluta fungera, och du ska absolut inte köra en ac utan gas då du förstör torrfilter,kompressor och torka ut packningar osv.. håll den avstängd och kör den som vanligt..
gällande temp osv så kan det va så att ett spjäll inte reglera,hänger sig elektroniken på värmespjället så kan du få oregelbunden värme, tex ställ den på 20grader, då kan de va så att den inte vill reglera utan ställt sig på 25grader, då får du bara varmluft, eller tvärtom ...
gällande temp osv så kan det va så att ett spjäll inte reglera,hänger sig elektroniken på värmespjället så kan du få oregelbunden värme, tex ställ den på 20grader, då kan de va så att den inte vill reglera utan ställt sig på 25grader, då får du bara varmluft, eller tvärtom ...
-
Rs!
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:klimatanläggningen??
Tack för era tips...men för att vara på den säkra sidan så måste jag bara få fråga vad du menar att jag skall göra...
Stänga av ventilationen på OFF eller att bara trycka på öka minska ventilationen tills AUTO försvinner, eller "stänger" jag av den på annat sätt?
/Förvirrad =)
Stänga av ventilationen på OFF eller att bara trycka på öka minska ventilationen tills AUTO försvinner, eller "stänger" jag av den på annat sätt?
/Förvirrad =)
-
Tobbe80
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:klimatanläggningen??
Econ om du har ECC..har du AC bara trycker du av den.. på ECON fungera de som vanlig ventilation, kompressorn går inte då
-
Rs!
- Kontakt: