Japp som rubriken lyder så funkar inte tempmätaren emellanåt. Brukar komma igång efter 5-10 minuters körning(och det är inte att motorn är kall nu)
Har letat i gamla trådar lite men inte hittat nån som haft problem med glappande tempmätare men är ju trist att lämna in bilen för en sån skitsak. Var kan jag hitta tempgivaren och kontakten till denne så jag kan prova rengöra lite?
Sporradiskt fungerande tempmätare, var är glappet?
-
Voyce
- Bilmodell: Skoda Octavia RS
- Kontakt:
-
T08R
- Bilmodell: Superb
- Kontakt:
Sv:Sporradiskt fungerande tempmätare, var är glappet?
Bara byta tempgivaren, den vanliga som är nämd på det fär forumet 100ggr. Det är en dubbel givare (4 polig) som skickar info till både instrumentpanelsinsatsen och motorstyrdonet. Den sitter på rörstudsen över växellådan, rörstudsen är skruvad i toppen. Den brukar va grön (vissa gamla kan va svarta). Lätt att byta själv.
-
MikkoK
- Kontakt:
Sv:Sporradiskt fungerande tempmätare, var är glappet?
Har exakt samma problem på min...ska byta givaren och hoppas på att det är det felet!
Inverkar det något på motorns prestanda om den ger fel signal?
Inverkar det något på motorns prestanda om den ger fel signal?
-
Voyce
- Kontakt:
Sv:Sv:Sporradiskt fungerande tempmätare, var är glappet?
Hm okej...ska kolla upp det. Nån som vet vad tempgivaren kostar på ett hum? Mest kul o veta direkt...ingen reservdelsbutik som har öppet nu ju.
-
MikkoK
- Kontakt:
Sv:v:Sv:Sporradiskt fungerande tempmätare, var är glappet?
Hade exakt samma fel, fick till slut motorlampan tänd vilket skrämde skiten ur mig.
Åkte till Svenstigs i Gislaved och köpte en ny temp. givare för hela 249:- och bytte den själv på 10 minuter.
Koppla loss pluspolen i en halvtimme och vips så var felen borta.
Åkte till Svenstigs i Gislaved och köpte en ny temp. givare för hela 249:- och bytte den själv på 10 minuter.
Koppla loss pluspolen i en halvtimme och vips så var felen borta.
-
Voyce
- Kontakt:
Sv:v:Sv:Sporradiskt fungerande tempmätare, var är glappet?
Ofan kan det vara det som gjorde att min motorlampa började lysa idag? Har ju pinsamt nog fortfarande inte gjort nåt åt tempgivaren.