Har läst en del om medlemmarnas erfarenheter av omlackade bilar och framförallt hur dåligt det blir i många fall när klåpare anlitas.
Nu kan jag berätta att detta även händer ofta på större märkesverkstäder. Har själv erfarenhet av detta då jag i somras lämnade in bilen till Bilia i Vinsta för omlackning av i stort sett hela bilen. Jag blev faktiskt inte så förvånad när jag fick tillbaka bilen med rinningar/droppar/dammkorn på alla dörrar, motorhuven, vänster framskärm och tanklocket.
Det enda som är positivt är att när jag påpekade detta så höll de som var ansvariga för lackenheten med mig helt och hållet och tog in bilen för att åtgärda dessa fel. Jag sitter nu och väntar på att få tillbaka bilen efter denna fars till lackning.
Jag har även en fråga till er som är mer erfarna när det gäller billackering. Håller en omlackad bil lika bra som en fabrikslackad bil? Vad är de stora skillnaderna? Är det något man bör tänka på direkt efter lackningen?
Jag återkommer självklart med mer info i ämnet när jag får tillbaka bilen.
MVH
/G
Skillnaden mellan fabrikslack och omlack?
-
holme
- Bilmodell: Volvo XC90
- Kontakt:
-
maverick
- Bilmodell: Skoda Octavia RS
- Kontakt:
Sv:Skillnaden mellan fabrikslack och omlack?
Jag är lite förvånad att de ville lämna ut bilen till dig alls i det skicket, när han till och med höll med dig om att det behövde göras om.
Jag har bara reklamerat en lackering EN gång. Då var det ett litet dammkorn de missat att slipa bort. Detta gäller en privat lackfirma, men flertalet bilhandlare i stan anlitar dem.
Jag har bara reklamerat en lackering EN gång. Då var det ett litet dammkorn de missat att slipa bort. Detta gäller en privat lackfirma, men flertalet bilhandlare i stan anlitar dem.
-
T08R
- Bilmodell: Superb
- Kontakt:
Sv:Sv:Skillnaden mellan fabrikslack och omlack?
Det tar mella 4 och 6 veckor innan lacken har genomhärdat. På den tiden får du under inga omständigheter använda avfettning när du tvättar bilen. Högtryckstvätta försiktigt under dom veckorna och gör det sen riktigt ordentligt efter 7-8veckor (för att va på den säkra sidan). Man ska heller inte lägga på lackkoncervering under den tiden, så lämna inte in bilen på rekond. Har sett en bil där den omlackade delen krakelerade bitvis då lösningsmedlet inte kunde tränga igenom lackkonserveringen.
Man kan också tänka på att lacken är ganska "mjuk" några dagar. Tex om man ställer något tungt på/lutar sig, så kan lacken släppa/vecka sig, svårt att förklara... Va extra försiktig första veckan, sen så kan du göra som vanligt förutom det jag skrev om här över. Då ska det med all säkerhet gå bra.
Man kan också tänka på att lacken är ganska "mjuk" några dagar. Tex om man ställer något tungt på/lutar sig, så kan lacken släppa/vecka sig, svårt att förklara... Va extra försiktig första veckan, sen så kan du göra som vanligt förutom det jag skrev om här över. Då ska det med all säkerhet gå bra.
-
holme
- Bilmodell: Volvo XC90
- Kontakt:
Sv:Sv:Skillnaden mellan fabrikslack och omlack?
Johan:
Om du blev förvånad så kan du säkert förstå hur förvånad jag själv blev när vi gick igenom bilen tillsammans och de höll med mig om alla punkter...
De har ju haft bilen i nästan en månad, man tycker ju att de borde hinna gå igenom bilen ordentligt under den tiden och inte skämma ut sig så markant genom att lämna ut ett skämt till lackförsök till mig som kund. Men man slutar aldrig förvånas, det är nog mer förvånande när någon gör ett bra jobb med ens bil. Tråkigt men sant!
/G
Om du blev förvånad så kan du säkert förstå hur förvånad jag själv blev när vi gick igenom bilen tillsammans och de höll med mig om alla punkter...
De har ju haft bilen i nästan en månad, man tycker ju att de borde hinna gå igenom bilen ordentligt under den tiden och inte skämma ut sig så markant genom att lämna ut ett skämt till lackförsök till mig som kund. Men man slutar aldrig förvånas, det är nog mer förvånande när någon gör ett bra jobb med ens bil. Tråkigt men sant!
/G
-
maverick
- Bilmodell: Skoda Octavia RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Skillnaden mellan fabrikslack och omlack?
Absolut, G. Jag skulle inte lämnat något till dem igen...
-
Blackabel
- Bilmodell: skoda fabia combi
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Skillnaden mellan fabrikslack och omlack?
låter lite kontigt. jobbar själv med krockade bilar. "bilplåtis". branchkraven på lack är inte så stränga som många tror, te.x så får det finnas 5 damkorn i lacken inom 6 dm2 över HELA bilen på en reparationslack. inte många företag har en så låg nivå. min erfarenhet av billackeringsfirmor är att stora företag men många kunder och hög produktivitet inte ser lite hårt på kvaliteten på ytan, med det säger jag inte att underarbetet behöver vara dåligt.