delningsfilter framdörrar

I detta forum skriver vi om Bilstereo och Multimedia.
tattoo
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

delningsfilter framdörrar

Inlägg av tattoo »

Hej jag har bytat högtalre i bilen en octavia 98"a. Men jag tycker diskanten är skrikig och jag fick delningsfilter med kiten men jag vet inte var det gamla delningsfiltret sitter. Någon som vet var det sitter för jag vill gärna byta så jag har dom nya diskanterna inkopplade...hoppas ni hajar vad jag menar...
juanito
Bilmodell: Skoda Octavia combi
Kontakt:

Sv:delningsfilter framdörrar

Inlägg av juanito »

Om jag inte minns fel, så sitter "filtret" på ena högtalarelementet.
Det var visst bara en konding.
tattoo
Kontakt:

Sv:Sv:delningsfilter framdörrar

Inlägg av tattoo »

okej...det satt 1 dosa på varje högtalare som sladdarna gick in i om det är den du menar. Men hur ska man koppla med sladdarna om man ska ha in delningsfilter+diskant...jag har inget slutsteg till framsystemet utan det kör jag via sterion.
juanito
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:delningsfilter framdörrar

Inlägg av juanito »

Den kabel som kommer från framkant av dörren ska till ingången på delningsfiltret. Sedan ska det finnas märkning för de olika elementen. Mitt GAS-kit har bara 2 element, så det var riktigt enkelt.
tattoo
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:delningsfilter framdörrar

Inlägg av tattoo »

Där finns 4-sladdar hur vet man vilka som är till diskanten? Det satt ju 4-sladdar in i dosan så jag klippte av dosan och satte alla fyra in i högtalaren det är ju 2-plussladdar och 2-minussladdar. Om jag förstått det rätt så ska man sätta diskantsladdarna in i delningsfiltret sen en + och en - från delningsfiltret till högtalaren?? Tacksam för svren :)
juanito
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:delningsfilter framdörrar

Inlägg av juanito »

Det borde bara vara två ledningar som kommer in i dörren, för att sedan förgrenas vid filtret. En + och - går sedan till respektive element i dörren.
tattoo
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:delningsfilter framdörrar

Inlägg av tattoo »

2-sladdar okej.....men här är det 4-stycken..hmm skumt....men när jag provade att sätta in en+ och en - i högtalaren så var det ingen diskant alls men när satte in alla 4 så var det diskant. Nu har jag ju inte öppnat dörren och sett hur det ser ut utan bara tagit bort 6¤5" högtalaren och där var det 4-sladdar som gick in i en liten dosa på högtalaren så klippte sladdarna sen satte jag kabelskor på dom och in i dom nya högtalarna så bas+diskant funkar nu.Men jag vill inte ha den så skrikig sterion står på -2 på diskanten och -3 på basen.Så jag måste ju få in ett delningsfilter.
maverick
Bilmodell: Skoda Octavia RS
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:delningsfilter framdörrar

Inlägg av maverick »

Diskanten tar sin signal via mid-basen. Två av kablarna du hittar kommer från stereon, och de andra två går vidare till diskanten.

Diskant och mid-bas är paralellkopplade vid mid-basens anslutningar. Mid-basen spelar alla frekvenser så gott den kan, och diskanten sorterar bort de låga frekvenserna med en konding på plussidan uppe vid elementet.

Hoppas det blev lite klarare för dig nu.
Skriv svar