Bränsleförbrukning Fabia 1.6 CR TDI
-
MattisH
- Bilmodell: Toyota Avensis
- Kontakt:
Sv:Sv:Bränsleförbrukning Fabia 1.6 CR TDI
[quote]Hej! Körde min nya 1,6 tdi 90hk kombi med dubb motorväg i 100 på o,37 men utan ac och i 110 då den drog 0.4. Efter först tank hade den dragit knappt 0,46 blandad körning.[/quote]
Förresten är det färddatorn eller mätt mellan tankningarna du anger?
Förresten är det färddatorn eller mätt mellan tankningarna du anger?
-
Elwer
- Bilmodell: Skoda Fabia kombi diesel 90hk
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Bränsleförbrukning Fabia 1.6 CR TDI
Hej! Färddatorn.
-
pgbg
- Bilmodell: Skoda Fabia Combi
- Kontakt:
Jag har haft flera dieslar, 1,9, och har nu fått min nya 1,6 CR TDI 105. För dem allihop har gällt att när de är inkörda - d v s gått mer än ~700 mil - kan man se att den faktiska bränsleförbrukningen ligger nära den som Skoda uppger i dokumentationen.
Det finns mycket som har stor påverkan på bränsleförbrukningen, t ex last (gods i bagaget som väger men inte gör nytta eller används). En sak med stor påverkan är lufttrycket i däcken. Jag kör, efter rekommendation från en däckfirma, med GOTT om luft i däcken (högre tryck än vad som står instruktionsboken) och bilen är mycket mer lättrullad och dricker märkbart mindre med bränsle. Man får dock se upp med detta för det kan även påverka väggreppet och komforten om man överdriver trycket alldeles för mycket.
Det finns mycket som har stor påverkan på bränsleförbrukningen, t ex last (gods i bagaget som väger men inte gör nytta eller används). En sak med stor påverkan är lufttrycket i däcken. Jag kör, efter rekommendation från en däckfirma, med GOTT om luft i däcken (högre tryck än vad som står instruktionsboken) och bilen är mycket mer lättrullad och dricker märkbart mindre med bränsle. Man får dock se upp med detta för det kan även påverka väggreppet och komforten om man överdriver trycket alldeles för mycket.
-
MattisH
- Kontakt:
Min 90 CR tog 0,54 T/R fjällen 140 mil med snitthastighet 89 km/h med takbox. Nöjd, men jag tror att vinterdäcken är mer tungrullade än sommardäcken. (Nokian WR G2 *(inget bra vintergrepp men på asfalt kanon))
-
Pemika
- Bilmodell: Skoda Fabia Combi Eleg
- Kontakt:
Sv:Bränsleförbrukning Fabia 1.6 CR TDI
Här kommer en ny rapport.
Efter ca 3600km och tankat 6ggr så är den totala snittförbrukning 4,63l/100km. Vilket jag tycker är ok så här långt. Trenden är också positiv, dvs. att förbrukning fortfarande sjunker. Senaste tanken 4,43l/100km.
Förbrukningen i detalj kan ni följa här:
http://www.spritmonitor.de/en/detail/430455.html
Efter ca 3600km och tankat 6ggr så är den totala snittförbrukning 4,63l/100km. Vilket jag tycker är ok så här långt. Trenden är också positiv, dvs. att förbrukning fortfarande sjunker. Senaste tanken 4,43l/100km.
Förbrukningen i detalj kan ni följa här:
http://www.spritmonitor.de/en/detail/430455.html
-
MattisH
- Kontakt:
Min har gått 1300 mil nu utan tendens till att sänka förbrukningen på den körningen vi gör till vardags. Långkörning ligger runt 0,45 enligt färddatorn. Får se till sommaren om den blir bättre. Då ska jag även prova dra husvagn, vilket ska bli väldigt spännande. Det var skälet till att jag valde diesel.
-
fz1
- Bilmodell: Fabia Tdi CR 105
- Kontakt:
Har tankat den nya Fabian 105 CR TDi två gånger nu, bränsledeklarationen säger 0,39 mina tankkvitton säger något helt annat http://www.spritmonitor.de/en/detail/446882.html
men som konsult brukar man ju säga att om teori och praktik inte stämmer överens så gäller teorin...
men som konsult brukar man ju säga att om teori och praktik inte stämmer överens så gäller teorin...
-
Bäverhanne
- Bilmodell: Skoda Fabia elegance kombi
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Bränsleförbrukning Fabia 1.6 CR TDI
Det var inga vackra siffror. Hoppas förbrukningen går ned.
VAG har ju en fin tradition av snåla och kraftfulla dieslar, denna borde inte vara annorlunda.
VAG har ju en fin tradition av snåla och kraftfulla dieslar, denna borde inte vara annorlunda.
-
Byggbeslag
- Bilmodell: Skoda Fabia
- Kontakt:
Jag har samma modell som dej men med den större motorn och har kört 1200 mil med den och det är lång körning med den och då har den dragit i snitt 0.44
-
Stoffe_G
- Bilmodell: Skoda Fabia Combi TDI 90 CR Elegance
- Kontakt:
Hoppar in i diskussionen.
Kör Fabia 1,6 tdi cr 90 hk Kombi, som nu rullat 300 mil.
Mest pendling 10 mil om dagen, 80% motorväg, resten fördelat stad/landsväg.
Aldrig över hastighetsbegränsningarna.
Vid tankningarna har färddatorn sagt mellan 0,46-0,48, och uträkning från kvitton 0,50-0,52.
Får hoppas det sjunker lite till allt eftersom, då jag tycker att körsättet är hyfsat eco-driving.
Dock gråter jag inte allt för mycket, då det i övrigt är en fantastiskt bra bil! Känner mig redan efter denna korta tid Skoda-frälst :)
Kör Fabia 1,6 tdi cr 90 hk Kombi, som nu rullat 300 mil.
Mest pendling 10 mil om dagen, 80% motorväg, resten fördelat stad/landsväg.
Aldrig över hastighetsbegränsningarna.
Vid tankningarna har färddatorn sagt mellan 0,46-0,48, och uträkning från kvitton 0,50-0,52.
Får hoppas det sjunker lite till allt eftersom, då jag tycker att körsättet är hyfsat eco-driving.
Dock gråter jag inte allt för mycket, då det i övrigt är en fantastiskt bra bil! Känner mig redan efter denna korta tid Skoda-frälst :)
-
Bäverhanne
- Kontakt:
Lite OT men kör ändå.
Första tanken med min 1.2TSI DSG7 avklarad (fabia)
Ingen eco-driving, har kört med så mycket gas det går utan att bilen accelererar (tvärtemot eco driving) sällan hållt jämn hastighet, motorvägs körningen - upp till 120km/h, ned till 90km/h, tryckt till fort på gasen för nedväxling och upp till 120 igen. Allt för att slita in motorn ordentligt.
0,7 i snitt enligt datorn. Men mätt på pumpen (liter / sträcka) så är resultatet 0,63. Någon annan där färddatorn visar fel åt det hållet?
Första tanken med min 1.2TSI DSG7 avklarad (fabia)
Ingen eco-driving, har kört med så mycket gas det går utan att bilen accelererar (tvärtemot eco driving) sällan hållt jämn hastighet, motorvägs körningen - upp till 120km/h, ned till 90km/h, tryckt till fort på gasen för nedväxling och upp till 120 igen. Allt för att slita in motorn ordentligt.
0,7 i snitt enligt datorn. Men mätt på pumpen (liter / sträcka) så är resultatet 0,63. Någon annan där färddatorn visar fel åt det hållet?
-
fz1
- Bilmodell: Fabia Tdi CR 105
- Kontakt:
Kolla med en gps så vägmätaren stämmer, kan slå förvånansvärt mycket på en del!?
Kalibrering av färddatorn går utmärkt att göra med VAGCOM.
Kalibrering av färddatorn går utmärkt att göra med VAGCOM.
-
MattisH
- Kontakt:
Idag har vi kommit tillbaka efter vår lilla göteborgstripp. Bilen har hunnit rulla 1650 mil. Den går skitbra, lite trött om man vill gasa 0-100 men den är riktigt bra i intervall när man kör från 100-130 så går den riktigt bra. Sommardäcken är på nu dessutom!
http://www1.garaget.org/archive/15/14810/213948/213948-2292557.jpg
Jag landade på en snittförbrukning på 0,5 lit/mil (färddatorn som stämmer väldigt bra) och då är det 16 mils körning på 50-90 km/h vägar och 30 mil 110-120 km/h vägar. Hastigheterna har jag hållt bra. Även 6 mil stadstrafik i göteborg med omnejd.
Det är rätt intressant att tankmätaren började sjunka först efter 33 mil... "Råkade" visst överfylla tanken lite :P
http://www1.garaget.org/archive/15/14810/213948/213948-2292557.jpg
Jag landade på en snittförbrukning på 0,5 lit/mil (färddatorn som stämmer väldigt bra) och då är det 16 mils körning på 50-90 km/h vägar och 30 mil 110-120 km/h vägar. Hastigheterna har jag hållt bra. Även 6 mil stadstrafik i göteborg med omnejd.
Det är rätt intressant att tankmätaren började sjunka först efter 33 mil... "Råkade" visst överfylla tanken lite :P
-
Bäverhanne
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Bränsleförbrukning Fabia 1.6 CR TDI
[quote]Kolla med en gps så vägmätaren stämmer, kan slå förvånansvärt mycket på en del!?
Kalibrering av färddatorn går utmärkt att göra med VAGCOM.[/quote]
Jo den visar rätt enligt gps, såg nu i maxidoten att man kan ställa in den på vinterdäck... +10km/h eller -10km/h vet inte om det gör skillnad för mätning av förbrukningen? Nu när frugan låtit bli att köra bilen ligger snitt förbrukningen på 0,52 enligt datorn. Får se vad tankningen visar på.
Kalibrering av färddatorn går utmärkt att göra med VAGCOM.[/quote]
Jo den visar rätt enligt gps, såg nu i maxidoten att man kan ställa in den på vinterdäck... +10km/h eller -10km/h vet inte om det gör skillnad för mätning av förbrukningen? Nu när frugan låtit bli att köra bilen ligger snitt förbrukningen på 0,52 enligt datorn. Får se vad tankningen visar på.
-
miccesolinas
- Bilmodell: Skoda Fabia 1,6 tdi
- Kontakt:
Hämtat ut min nya 2014 fabia combi ocg helnöjd hitils.
Köer 39 mil hitils och färdator snittet ligger på 041. huvudsak stad och landsväg utan motorvägs fart.
Väntar med spänning på att få tanka fullt :)
Köer 39 mil hitils och färdator snittet ligger på 041. huvudsak stad och landsväg utan motorvägs fart.
-
lejon-hjarta
Superb 2011 TDI, 225/45 r17, Fram 2,7bar back 2,6bar.
Oljebyten varje 1500mil. Kör väldigt mycket bil, långa sträckor. Stockholm - Orust. 0,44liter milen kommer jag ner på. Då ska ni tänka på att bilen är dessutom lastad. Med klätter grejjer tält, mat, och några klätter kompisar.
Då har jag mappat om motor styrningen helt, Turbon laddar betydligt tidigare, höjt effekten från 170HK till 210, vridmoment från 350nm till 420nm. Samt ny övervakning av kam axel givare, turbo trycks givare och bränsle insprutning. Med dessa modifikationer har jag kunnat nå siffror som bilen inte ens ska kunna prestera enligt fabriken.
Det dom gör på fabriken är ett rent skämt.
Nu har jag kört med denna modifikation i ett helt år. Jag kör väldigt sparsamt, och ekonomiskt. Motorn går mycket mjukare än med fabrikens motor styrning, oljan sotar inte hellet lika kraftigt som innan.
Så det går att komma ner betydligt mer om man vill. Jag kör på en tank, då rymmer min tank 55liter, 1050km i snitt.
Ha de bäst :)
Oljebyten varje 1500mil. Kör väldigt mycket bil, långa sträckor. Stockholm - Orust. 0,44liter milen kommer jag ner på. Då ska ni tänka på att bilen är dessutom lastad. Med klätter grejjer tält, mat, och några klätter kompisar.
Då har jag mappat om motor styrningen helt, Turbon laddar betydligt tidigare, höjt effekten från 170HK till 210, vridmoment från 350nm till 420nm. Samt ny övervakning av kam axel givare, turbo trycks givare och bränsle insprutning. Med dessa modifikationer har jag kunnat nå siffror som bilen inte ens ska kunna prestera enligt fabriken.
Det dom gör på fabriken är ett rent skämt.
Nu har jag kört med denna modifikation i ett helt år. Jag kör väldigt sparsamt, och ekonomiskt. Motorn går mycket mjukare än med fabrikens motor styrning, oljan sotar inte hellet lika kraftigt som innan.
Så det går att komma ner betydligt mer om man vill. Jag kör på en tank, då rymmer min tank 55liter, 1050km i snitt.
Ha de bäst :)
-
miccesolinas
- Kontakt:
[quote]Hämtat ut min nya 2014 fabia combi ocg helnöjd hitils.
[/quote]
Första tanken fylld. 0,41 blev det på färd dator och uträknat 0,47 och i huvudsak stads och till och från jobbet körning och utan oftast utan ac då hösten slagit till här uppe. Är väl ganska hyfsat men inte helt nöjd.
Fortsättning följer....
[/quote]
Första tanken fylld. 0,41 blev det på färd dator och uträknat 0,47 och i huvudsak stads och till och från jobbet körning och utan oftast utan ac då hösten slagit till här uppe. Är väl ganska hyfsat men inte helt nöjd.
Fortsättning följer....
-
miccesolinas
- Kontakt:
[quote][quote]Hämtat ut min nya 2014 fabia combi ocg helnöjd hitils.
Kört 39 mil hittills och färdator snittet ligger på 041. huvudsak stad och landsväg utan motorvägs fart.
[/quote]
Fortsättning följer....[/quote]
Andra tanken och nu med morgon temperaturer på kring 0 grader och mest stads och mindre landsväg. 0,43 på färd datorn och uträknat på 0,49. Snart dags att Installera motorvärmare :)
Kört 39 mil hittills och färdator snittet ligger på 041. huvudsak stad och landsväg utan motorvägs fart.
[/quote]
Andra tanken och nu med morgon temperaturer på kring 0 grader och mest stads och mindre landsväg. 0,43 på färd datorn och uträknat på 0,49. Snart dags att Installera motorvärmare :)
-
miccesolinas
- Kontakt:
[quote][quote][quote]Hämtat ut min nya 2014 fabia combi ocg helnöjd hitils.
[/quote]
Andra tanken och nu med morgon temperaturer på kring 0 grader och mest stads och mindre landsväg. 0,43 på färd datorn och uträknat på 0,49. Snart dags att Installera motorvärmare :)[/quote]
Har nu kört en vinter med nya dubbdäck och ligger på ett snitt över hela vintern på 0,48 och då är det mycket stads körning och kort körning. Sista resan med fyra personer och full fjällpackning och takbox var 0,47 tur och retur fjällen 78 mil och då med en hastighet på ca 100-110 där det gick att hålla den. tycker att det är ganska ok
[/quote]
Andra tanken och nu med morgon temperaturer på kring 0 grader och mest stads och mindre landsväg. 0,43 på färd datorn och uträknat på 0,49. Snart dags att Installera motorvärmare :)[/quote]
Har nu kört en vinter med nya dubbdäck och ligger på ett snitt över hela vintern på 0,48 och då är det mycket stads körning och kort körning. Sista resan med fyra personer och full fjällpackning och takbox var 0,47 tur och retur fjällen 78 mil och då med en hastighet på ca 100-110 där det gick att hålla den. tycker att det är ganska ok