Fortsätter m. trimmtjatet
-
snowstormer
- Bilmodell: Skoda Octavia RS II
- Kontakt:
Fortsätter m. trimmtjatet
Tja
har fixat mig ett banklån på tio papp o vill trimma nu!!! Men det får bli till påskhelgen. Kruxet är fortfarande BSR ppc eller tuningchip i stockholm med en skön rabbatt dessutom.
Hörde mig för hos VAG idag för o få råd , det dom sa var att enligt miljölagen så får man inte trimma bilen. O om man dessutom har en uppstylad bil så leder det ofta till testkörning hos bilprovníngen och om de märker att bilen går snuskigt bra så ligger man i citat" Deep Shit" vad de nu menade med det.
Så vilket av dessa trimm ska man välja?
Vill ha snabba råd
MVH
Mac
Ps synes på Elmia
har fixat mig ett banklån på tio papp o vill trimma nu!!! Men det får bli till påskhelgen. Kruxet är fortfarande BSR ppc eller tuningchip i stockholm med en skön rabbatt dessutom.
Hörde mig för hos VAG idag för o få råd , det dom sa var att enligt miljölagen så får man inte trimma bilen. O om man dessutom har en uppstylad bil så leder det ofta till testkörning hos bilprovníngen och om de märker att bilen går snuskigt bra så ligger man i citat" Deep Shit" vad de nu menade med det.
Så vilket av dessa trimm ska man välja?
Vill ha snabba råd
MVH
Mac
Ps synes på Elmia
-
skodapower
Sv:Fortsätter m. trimmtjatet
Det är första gången som jag hör att en biltillverkare hävdar miljöaspekten då det gäller chippning och framförallt VAG eftersom seaten med samma motor har 204hk är den isåfall en miljöbov för det är bara en uppgradering av mjukvara samma som vid chippning och sen finns det dom som hävdar att en chippad bil blir miljövänligare för den förbränner bättre så det tror jag inte på.Däremot så ändrar man helbilsgodkännandet så om det händer någoting så kan det bli problem om man inte kollat med sitt försäkringsbolag.
Och sen att bilprovningen skulle ödsla tid på det är skitsnack har inte dom nog med bilar och köer som det är utan dom skulle kolla just en skoda kolla volvo T5 det finns dom som har uppemot 500hk jag vet själv av två stycken och dom har inga problem vid besiktning.
Om du med styling menar ombyggnad så får du kanske problem om du börjar skära i bilen för det är en ny ombyggnads lag på fordon men annars är det bara att tänka på inga vassa kanter inte för brett utstick från bilen.
Så kör på du och lycka till med stylingen.
Jag tycker du ska välja tuningchippet.
skodapower
Och sen att bilprovningen skulle ödsla tid på det är skitsnack har inte dom nog med bilar och köer som det är utan dom skulle kolla just en skoda kolla volvo T5 det finns dom som har uppemot 500hk jag vet själv av två stycken och dom har inga problem vid besiktning.
Om du med styling menar ombyggnad så får du kanske problem om du börjar skära i bilen för det är en ny ombyggnads lag på fordon men annars är det bara att tänka på inga vassa kanter inte för brett utstick från bilen.
Så kör på du och lycka till med stylingen.
Jag tycker du ska välja tuningchippet.
skodapower
-
Draco
- Kontakt:
Sv:Sv:Fortsätter m. trimmtjatet
hade för mig att trimma en bil upp till 20% av ordinarie hästar
sen ska ju naturligtvis avgaserna inte stiga över gränserna..
vilket det inte brukar göra..
det är vad jag har fått höra angånde trimm
mycket mer vet jag inte..
Mvh
Draco
sen ska ju naturligtvis avgaserna inte stiga över gränserna..
vilket det inte brukar göra..
det är vad jag har fått höra angånde trimm
mycket mer vet jag inte..
Mvh
Draco
-
jensa
- Bilmodell: Cupra R
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Fortsätter m. trimmtjatet
Ahh! nu suger det i trimmar tarmen ser jag :)
-
RSR
Sv:Sv:Sv:Sv:Fortsätter m. trimmtjatet
BSR har väl inte kommit med PPC än vad jag vet. Jag har Tuningchip och är jättenöjd.
-
FightingDiva
- Bilmodell: Skoda Octavia RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Fortsätter m. trimmtjatet
Jag hade postat ett inlägg där jag körde ett klipp och klistra från våran "kusin sajt" gti-klubben. Där stod det exakt det som gällde om trimm och besiktningen.
Det där med chipp är rätt svårt att bevisa för bilprovningen, då måste de göra en komponentbesiktning hos någon auktoriserad verkstad som dom anlitar för detta. Jag har aldrig hört att de gjort så med någon chippad bil. Möjligtvis att man får problems med avgasvärden och det är ju aja baja från sbp.
Kort och gott så får man inte i de typregistrerade bilarna inte ändra motorn på något sätt att det påverkar avgasvärdena när bilen nybil besiktigades (EU lagen altså).
Så byter man sin IC eller till större turbo är det ju inget fel i det om avgasvärdena håller det som står i besiktningens pappren.
Dock är det fel i komponenterna då bilen besiktigades hade den ex. en KKK k03 turbo, nu har den en Mitsubishi TD04... det säger sig självt det blir ett "BIG NO-NO"!!
Det där med chipp är rätt svårt att bevisa för bilprovningen, då måste de göra en komponentbesiktning hos någon auktoriserad verkstad som dom anlitar för detta. Jag har aldrig hört att de gjort så med någon chippad bil. Möjligtvis att man får problems med avgasvärden och det är ju aja baja från sbp.
Kort och gott så får man inte i de typregistrerade bilarna inte ändra motorn på något sätt att det påverkar avgasvärdena när bilen nybil besiktigades (EU lagen altså).
Så byter man sin IC eller till större turbo är det ju inget fel i det om avgasvärdena håller det som står i besiktningens pappren.
Dock är det fel i komponenterna då bilen besiktigades hade den ex. en KKK k03 turbo, nu har den en Mitsubishi TD04... det säger sig självt det blir ett "BIG NO-NO"!!
-
The Weasel
- Bilmodell: Skoda Octavia RS II FL
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Fortsätter m. trimmtjatet
Tycker också att du ska välja Tuningchip.
Skoda RS Power
Skoda RS Power
-
Riddler
- Bilmodell: Skoda Octavia RS -02, Nissan 300ZX -90 & Peugeot 405 Mi16 -91
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Fortsätter m. trimmtjatet
Det brukar aldrig vara något problem med SBP fast man trimmat mycket sålänge avgasvärdena ligger inom gränsvärdena. Sedan är det en annan sak om du kommer med en monsterFMIC och en turboladdad bil som egentligen inte har turbo och 4"-utblås, det är klart att de kollar en sådan bil lite extra. Sedan, vad jag har förstått, så får du egentligen inte byta en glödlampa till annat än original på en bil som har helbilsgodkännande sedan de reglerna trädde i kraft.
-
Macke
- Bilmodell: RS combi
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Fortsätter m. trimmtjatet
Om du är osäker så välj Revo eller PPC som du kan "stänga av" när du ska besiktiga eller serva.
-
FightingDiva
- Bilmodell: Skoda Octavia RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Fortsätter m. trimmtjatet
Det är som Riddler säger, om besiktningen skall gå enligt paragraferna så skulle dom i stort sett kunna underkänna allt som man bytt på sin bil om den är helbilsregistrerad (EU-besiktigad som jag brukar kalla det).
Rätt så korkad lag enligt mitt tycke, det är definitivt ett monopol som byggts upp. Vet inte varför EU eller sverige vill ha det på detta vis. Man får ju inte ens meka med bilen längre :(
Då kan vi ju lägga ner Mekonomen, Micro, Biltema etc...
Rätt så korkad lag enligt mitt tycke, det är definitivt ett monopol som byggts upp. Vet inte varför EU eller sverige vill ha det på detta vis. Man får ju inte ens meka med bilen längre :(
Då kan vi ju lägga ner Mekonomen, Micro, Biltema etc...
-
jk
- Bilmodell: Octavia RS
- Kontakt:
Sv:Fortsätter m. trimmtjatet
Välj KCR i Falköping!!!!! Längst erfarenhet, kanske inte billigast, men inte dyast heller. Ta i alla fall en titt på deras hemsida, ett företags hemsida säger rätt mycket, tycker jag i alla fall..... Har för mig att det är en kille här på forumet som jobbar där.
Lycka til i alla fall.
-Jonas
Lycka til i alla fall.
-Jonas