Hej!
Idag när jag skulle starta bilen så var hela instrumentpanelen svart, men radio lampor osv går igång. bilen startar som vanligt, men efter 2 sekunder stänger den av sig själv, inget knackande eller hoppande utan stänger bara av, får pga svart panel ingen felkod (lampa eller text) och ingen ev felsignal ljuder heller. eftersom jag är helt okunnig om bilar i sig gick jag igenom säkringslistan men hittade inget jag tyckte passade in.
Bilen är tillverkad -10 (2011 års modell) 90hk diesel, gått 5000 mil.
bilen har under natten stått i varmgarage (för att utesluta kylan)
är det någon som har en ev enkel förklaring eller bör jag bogsera till verkstaden i morgon bitti?
MVH Magnus
Svart instrumentpanel - stänger av motorn
-
Sunedeluxe
- Inlägg: 1
- Blev medlem: 9 december 2012, 14:43
- Ort: Fagersta
- Bilmodell: Skoda Fabia -11 (Diesel)
- Kontakt:
-
påsken
- Inlägg: 2
- Blev medlem: 28 december 2012, 19:49
- Ort: Skellefteå
- Bilmodell: Skoda octavia scout
- Kontakt:
Sv:Svart instrumentpanel - stänger av motorn
damma hände min octavia det visade sig att det var en fem ampere säkring inne i bilen som orsakade allt kolla säkringar men ditt problem är väl redan löst hoppas jag/ pelle
-
doroskoda
- Inlägg: 1
- Blev medlem: 25 februari 2024, 18:05
- Bilmodell: Skoda Octavia 1,6 TDi 2010
- Kontakt:
Re: Svart instrumentpanel - stänger av motorn
Lyfter denna tråd igen då jag hittade denna via en sökning på Google. Hur löste du problemet? Jag hittar ingen säkring som gått och jag har samma fenomen som du, instrumentklustret är svart, all övrig belysning fungerar, bilen startar men stängs av efter 2 sekunder och sedan går den inte att starta.
-
Berra76
- Inlägg: 1
- Blev medlem: 8 mars 2024, 19:41
- Bilmodell: Octavia
- Kontakt:
Re: Svart instrumentpanel - stänger av motorn
Hej, har samma problem idag, exakt samma beskrivning. Någon som vet något som kan lösa detta?
-
dodskoda
- Inlägg: 2
- Blev medlem: 17 oktober 2024, 18:35
- Bilmodell: fabia
- Kontakt:
Re: Svart instrumentpanel - stänger av motorn
Verkar vara ett vanligt problem.
Jag har samma problem med att allt funkar förutom instrumentpanelen och att den startar direkt, men dör efter någon sekund.
Vart ska man börja felsöka?
Hur löste ni problemet?
Jag har samma problem med att allt funkar förutom instrumentpanelen och att den startar direkt, men dör efter någon sekund.
Vart ska man börja felsöka?
Hur löste ni problemet?
-
Silver_Bullet
- Inlägg: 59
- Blev medlem: 5 december 2021, 21:06
- Bilmodell: Superb
- Kontakt:
Re: Svart instrumentpanel - stänger av motorn
Sena 99 till mitten på 00 så hade gissat 1.8t problem med Immobilizerns pickup-ringen/antennen sitter runt tändningslåset.
9 fall av 10 så är det ringen som gett sig, och en ny avhjälper problemet.
Annars prova med en annan nyckel om chipet är fel på nyckeln.
9 fall av 10 så är det ringen som gett sig, och en ny avhjälper problemet.
Annars prova med en annan nyckel om chipet är fel på nyckeln.
-
dodskoda
- Inlägg: 2
- Blev medlem: 17 oktober 2024, 18:35
- Bilmodell: fabia
- Kontakt:
Re: Svart instrumentpanel - stänger av motorn
dodskoda skrev:
> Verkar vara ett vanligt problem.
> Jag har samma problem med att allt funkar förutom instrumentpanelen och att
> den startar direkt, men dör efter någon sekund.
>
> Vart ska man börja felsöka?
> Hur löste ni problemet?
Jag kan svara mig själv, och eventuellt nån i framtiden med samma problem.
Jag prova koppla in min vcds men den hitta typ 2 utav 20 olika mappar. Så den gjorde ingen nytta.
Kolla sedan upp vart strömmen kommer in i instrumentpanelen.
Pin 16 Jord -
Pin 32 Konstant + 12v
Pin 31 + 12v när du har vridit nyckeln
Jag mätte och hade ström som den ska ha. Ändå var panelen svart.
Tog in den och tog isar den så bara kretskortet var kvar. Sedan lödde jag fast en kaben på båda +12v och en kabel till -
Matade med 12v och panelen lös och pep att den saknade nyckel.
Lödde bort kablarna, och provmontera i bilen. Som genast startade och panel fungera som den ska.
Summan utav kardemumman, ?? Antar att det kanske var taskig lödning på kretskortet. Eller fukt i panelen. Då jag tog in den 2dagar innan jag lödde och testa den.
> Verkar vara ett vanligt problem.
> Jag har samma problem med att allt funkar förutom instrumentpanelen och att
> den startar direkt, men dör efter någon sekund.
>
> Vart ska man börja felsöka?
> Hur löste ni problemet?
Jag kan svara mig själv, och eventuellt nån i framtiden med samma problem.
Jag prova koppla in min vcds men den hitta typ 2 utav 20 olika mappar. Så den gjorde ingen nytta.
Kolla sedan upp vart strömmen kommer in i instrumentpanelen.
Pin 16 Jord -
Pin 32 Konstant + 12v
Pin 31 + 12v när du har vridit nyckeln
Jag mätte och hade ström som den ska ha. Ändå var panelen svart.
Tog in den och tog isar den så bara kretskortet var kvar. Sedan lödde jag fast en kaben på båda +12v och en kabel till -
Matade med 12v och panelen lös och pep att den saknade nyckel.
Lödde bort kablarna, och provmontera i bilen. Som genast startade och panel fungera som den ska.
Summan utav kardemumman, ?? Antar att det kanske var taskig lödning på kretskortet. Eller fukt i panelen. Då jag tog in den 2dagar innan jag lödde och testa den.

