Turbotryck
-
Sackan
- Bilmodell: Skoda Octavia 1,8T RS+
- Kontakt:
Turbotryck
Hej
Va ute på långkörning igår, å efter ca. 3timmars konstant körning så skulle jag klippa om ett husvagnekipage.....trodde jag.
När jag väl tryckte på gasen så hände det inget, växla ner på fyran å det hände inget där heller..slog ett öga på turbotrycksmätarn å ser att den bara laddar upp till 0,4bar....jag brukar normalt ligga på 1,1-1,3bar..........sen när jag väl stanna för å kolla om det va nån slang som losnat eller nå ser jag inget..........tog lunch paus å efter det när bilen fått stå i ca.20min så funka den normalt igen, gick bra resterande 3timmarna.
Va kan det ha varit för tjafs??
Hoppas ni hajar, för det gör inte jag...
Mvh: Markku
Va ute på långkörning igår, å efter ca. 3timmars konstant körning så skulle jag klippa om ett husvagnekipage.....trodde jag.
När jag väl tryckte på gasen så hände det inget, växla ner på fyran å det hände inget där heller..slog ett öga på turbotrycksmätarn å ser att den bara laddar upp till 0,4bar....jag brukar normalt ligga på 1,1-1,3bar..........sen när jag väl stanna för å kolla om det va nån slang som losnat eller nå ser jag inget..........tog lunch paus å efter det när bilen fått stå i ca.20min så funka den normalt igen, gick bra resterande 3timmarna.
Va kan det ha varit för tjafs??
Hoppas ni hajar, för det gör inte jag...
Mvh: Markku
-
MrQwer
- Bilmodell: Skoda Octavia 4x4
- Kontakt:
Sv:Turbotryck
Har du kollat ifall det vara ngr felkoder med VAG eller några lampor som tändes?
Om du stannar motorn och startar den igen så lär den nolla status i bilen och återgå ifall den hamnat i skyddsläge (läs grundladdtryck)
Avakta och se ifall det händer igen
Om du stannar motorn och startar den igen så lär den nolla status i bilen och återgå ifall den hamnat i skyddsläge (läs grundladdtryck)
Avakta och se ifall det händer igen
-
ToHans
Sv:Sv:Turbotryck
Sjukt...samma grej hände här igår...i en Fabia RS..
Vid full gas, så gick det inte att komma över 120km/h...det vart så,
efter en stunds hård körning..
Parkerade bilen, lät den stå någon minut...sedan funkade det normalt...
Efter en längre stunds körning igen...så försvann "möjligheten att gasa"..
Fattar inte riktigt...vad som hände
Vid full gas, så gick det inte att komma över 120km/h...det vart så,
efter en stunds hård körning..
Parkerade bilen, lät den stå någon minut...sedan funkade det normalt...
Efter en längre stunds körning igen...så försvann "möjligheten att gasa"..
Fattar inte riktigt...vad som hände
-
juanito
- Bilmodell: Skoda Octavia combi
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Turbotryck
"otrimmad" gubboriginal 1,6i...funkar alltid i alla lägen! :-)
Misstänker att problemen med trimmade turbomaskiner har med temperaturer och elektronisk övervakning att göra.
Hade aldrig sådana problem i mina gamla hårdtrimmade bilar.
Opel 1900 med 160-hästars rally-sats, Ford 2,6 V6 med dubbelturbo, B20 med ALLT, Ford 3L V6 med 4-portare och lustgas, Ford 2,8i med först turbo, senare skruvkompressor. Ingen av dessa gav några större problem...förutom viss förkärlek för bensinmackar.
Misstänker att problemen med trimmade turbomaskiner har med temperaturer och elektronisk övervakning att göra.
Hade aldrig sådana problem i mina gamla hårdtrimmade bilar.
Opel 1900 med 160-hästars rally-sats, Ford 2,6 V6 med dubbelturbo, B20 med ALLT, Ford 3L V6 med 4-portare och lustgas, Ford 2,8i med först turbo, senare skruvkompressor. Ingen av dessa gav några större problem...förutom viss förkärlek för bensinmackar.
-
Trigger
- Bilmodell: Skoda Octavia RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Turbotryck
sök "limp home"
-
Breitling
- Bilmodell: GSX-R 1000
- Kontakt:
Sv:Turbotryck
Hade likadant på min bil.. Den gick bara på grundladd ibland.. DÅ var det bara att stänga av tändningen i farten och dra på den igen... Funka fin fint... Hände två ggr på 3000mil
-
sthlmsboy76
Sv:Sv:Turbotryck
Hello hände på min rätt ofta i vintras att
turbon gick ner i Limp Home Mode, den är i och
för sig chippad hos tuning chip och jag har fått höra
att det är mappningen eller nåt sånt....
Sen blir den normal efter man vridit på och
av tändningen !
turbon gick ner i Limp Home Mode, den är i och
för sig chippad hos tuning chip och jag har fått höra
att det är mappningen eller nåt sånt....
Sen blir den normal efter man vridit på och
av tändningen !
-
jk
- Bilmodell: Octavia RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Turbotryck
Felet är nog att du chippat bilen på BSR......
-
Klucken
- Bilmodell: Annat märke
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Turbotryck
Det där är ganska vanligt förekommande på chippade bilar.
Räcker att starta om den.
Misstänker att det beror på att någon signal går utanför marginalen och den går ner på safe-mode.
Räcker att starta om den.
Misstänker att det beror på att någon signal går utanför marginalen och den går ner på safe-mode.
-
ThomasT
- Bilmodell: VW Golf Gti mkIV
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Turbotryck
"Det där är ganska vanligt förekommande på chippade bilar.
Räcker att starta om den."
??!?
Jag skulle aldrig acceptera en så dålig mappning så bilen går över i limpmode. Det tyder bara på dåligt/haffsigt utfört jobb när de skapade programmet för bilen eller dålig anpassning till aktuell bil.
Räcker att starta om den."
??!?
Jag skulle aldrig acceptera en så dålig mappning så bilen går över i limpmode. Det tyder bara på dåligt/haffsigt utfört jobb när de skapade programmet för bilen eller dålig anpassning till aktuell bil.
-
RSRacing
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Turbotryck
Skulle tippa på stress!
Samt att det verkar somom ingen vag bil är den andra lik!?
//RSRacing Christer
Samt att det verkar somom ingen vag bil är den andra lik!?
//RSRacing Christer
-
Klucken
- Bilmodell: Annat märke
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Turbotryck
"Jag skulle aldrig acceptera en så dålig mappning så bilen går över i limpmode."
Svårt att upptäcka eftersom det bara brukar hända någon gång då och då med kanske flera månaders mellanrum = upptäcks sent och svårt att påvisa... :(
Svårt att upptäcka eftersom det bara brukar hända någon gång då och då med kanske flera månaders mellanrum = upptäcks sent och svårt att påvisa... :(
-
ThomasT
- Bilmodell: VW Golf Gti mkIV
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Turbotryck
"Svårt att upptäcka eftersom det bara brukar hända någon gång då och då med kanske flera månaders mellanrum = upptäcks sent och svårt att påvisa... :( "
Borde det inte genereras en felkod som sparas?
Jag skulle kräva att de antingen fixade till felet eller hävde köpet!
Tänk om man köpte en TV, å säljaren sa: Jo.... ibland fungerar bara Kanal 1....
Borde det inte genereras en felkod som sparas?
Jag skulle kräva att de antingen fixade till felet eller hävde köpet!
Tänk om man köpte en TV, å säljaren sa: Jo.... ibland fungerar bara Kanal 1....
-
Worteex
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Turbotryck
Jag har haft problem sen jag chipade den med att den tappar all kraft och motorn lägger av. Som ett kärringstopp bara att massor med lampor lyser och att klocka + trippmätare nollas. Händer oftast vid start från stillastående men även på 2:an. Inga rally starter utan mjuka starter.
Snackade med dom på tuning men dom sa att det inte var något med chippet utan troligen något annat. Får se ska dit på onsdag.
MVH Henrik
Snackade med dom på tuning men dom sa att det inte var något med chippet utan troligen något annat. Får se ska dit på onsdag.
MVH Henrik
-
Worteex
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Turbotryck
Uppdaterar lite....
Inget fel på chippet bara jag som är lite trög och inte hade monterat fast pluspolen på batteriet efter lite kabeldragning.
//Henrik
Inget fel på chippet bara jag som är lite trög och inte hade monterat fast pluspolen på batteriet efter lite kabeldragning.
//Henrik